NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_11 vedlejší věta doplňková TEMA: skladba ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Výukový materiál je určen žákům základní školy Zaměření: Výukový materiál je zaměřen na druhy vedlejších vět – doplňkovou. Nejprve si žáci zopakují věty, které se již učili formou tajenky. Dále mají za úkol určit druh vedlejších vět. Poté jsou seznámení s vedlejší větou doplňkovou. Specifické potřeby: interaktivní tabule Klíčová slova: doplněk, vedlejší věta doplňková Klíčové kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci pozitivně.
3 5 1 8 10 3 3 Ň 8 3 4 2 4 1 1 zopakuj
druh věty: Poradil mi, kudy vede cesta z lesa. druh věty: Půjčím ti sešit, jestliže mi ho zítra vrátíš. druh věty: I když jsem se celý víkend učil, dostal jsem z písemky pětku. druh věty: Soused mě zastavil, aby mě pozdravil. druh věty: Počasí, které je den ode dne teplejší, se konečně umoudřilo. druhy věty: Podal mi ruku, aby mi pomohl. druh věty: Budu s tebou, dokud ti nebude dobře. spojka pro VV přípustkovou
Urči druh vedlejších vět Pstruzi tu nežijí, protože mají rádi čistou vodu. Měl velké přání, aby byl nejlepší. Vypráví se, že hrad měl podzemní chodby. Ukázalo se, že stěny rokle jsou příkré. Posaď se, kde bude volné místo. Můžeš si blahopřát, jestliže uspěješ. Zdálo se, že je již všechno dobré. Urči druh vedlejších vět
Vedlejší věta doplňková
vyhledej doplněk Michal vypadal ospalý. Pokoj se zdál pustý. Honza ten úkol udělal sám. Po celodenním výletě jsme se cítili unaveni. Otec vypadal zamyšlen.
řešení Michal vypadal ospalý. Pokoj se zdál pustý. Honza ten úkol udělal sám. Po celodenním výletě jsme se cítili unaveni. Otec vypadal zamyšlen. řešení
vyjadřuje doplněk vedlejší věty řídící závisí na slovese věty řídící a zároveň na podstatném jméně věty řídící (podmět nebo předmět) Většinou u sloves smyslového vnímání: VIDĚT, POZOROVAT, UVIDĚT, PŘEDSTAVOVAT SI, PŘIPADAT SI, VZPOMÍNAT, SLYŠET apod. uvozeny spojkami jak, jako kterak
on Stál, jako by zkoprněl. VH VV doplňková od přísudku stál jak? - jako by zkoprněl od podmětu on je jaký – jako by zkoprněl