Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Advertisements

Opěrná soustava Aktivita č. 4 – Biologie pod mikroskopem
BIOLOGIE ČLOVĚKA KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA
Lidská kostra – 2. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lidské tělo KOSTRA.
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Biologie člověka Kostra.
Opěrná soustava kostra.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Stavba kostry člověka Kostra= osová kostra =páteř, žebra, hrudní kost, lebka + kostra končetin LEBKA: chrání mozek a smyslové orgány, tvoří ji mozková.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Velké Pavlovice Nám. 9. května, Velké Pavlovice 2, ; IČO: ; tel: ;
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Číslo v digitálním archivu školy
Opěrná (kosterní) soustava
Opěrná soustava Kostra hlavy a trupu.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Lidská kostra – určování kostí Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
Lidské tělo - kostra.
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SOUSTAVA KOSTERNÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opěrná soustava pokračování.
OPĚRNÁ SOUSTAVA (kostra osová - opakování)
Procvičování základních znalostí
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_06_Kostra - opakování Autor Mgr. Tereza Pasecká

KOSTRA OPAKOVÁNÍ Zdroj: www.anatonomie-lidskeho-tela.e-blog.cz

Vazivová blána, která kost obaluje a vyživuje, se nazývá: okostice

Proč je důležitá kostní dřeň? tvoří se v ní červené krvinky

Uveď vše, co víš, k jednotlivým částem kosti: Zdroj: www.anatonomina.org

K jednotlivým částem páteře připište číslice, které označují počet jejich obratlů: krční … hrudní … bederní … křížová … kostrční …

K jednotlivým částem páteře připište číslice, které označují počet jejich obratlů: krční …7 hrudní …12 bederní …5 křížová …5 kostrční …4 - 5

Které z uvedených částí tvoří osovou kostru? lebka lopatky hrudní kost páteř žebra pánev

Které z uvedených částí tvoří osovou kostru? lebka hrudní kost páteř žebra

Z kolika párů žeber je tvořen hrudník? z 12 párů (5 párů pravých, 3 páry nepravých, 2 páry volných žeber)

Na lebce rozlišujeme 2 části: mozkovou a obličejovou

Ze seznamu vyber kosti, které netvoří kostru dolní končetiny: pánevní kost stehenní kost klíční kost lýtková kost holenní kost vřetenní kost zánártní kůstky zápěstní kůstky nártní kůstky

Ze seznamu vyber kosti, které netvoří kostru dolní končetiny: klíční kost vřetenní kost zápěstní kůstky

Podle obrázku pojmenuj co nejvíce kostí: Zdroj: www.anatonomina.org

1) čelní kost 2) temenní kost 3) spánková kost 4) týlní kost 5) lícní kost 6) horní čelist 7) dolní čelist 8) krční obratle 9) hrudní obratle 10) hrudní kost 11) pažní kost 12) loketní kost 13) vřetenní kost 14) bederní obratle 15) pánev 16) křížové obratle 17) hlavice stehenní kosti 18) stehenní kost

19) čéška 20) holenní kost 21) lýtková kost 25) klíční kost 28) žebra 29) lopatka

Použitá literatura a zdroje: KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha : Fortuna, 1999. ČERNÍK V. – BIČÍK, V. – MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Biologie člověka se základy etologie a genetiky. Praha : SPN, 1998. JELÍNEK, J. – ZICHÁČEK, V. Biologie pro střední školy gymnazijního typu. Olomouc : Fin publishing, 1996. NOVOTNÝ, I. – HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha : Fortuna, 1995. ROSYPAL, S. a kol. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1998. www.wikipedie.cz www.google.cz