SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Interpretace neuměleckého textu Esej II. Pojmenujte užitý útvar českého jazyka Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Český jazyk a literatura třída: P1A 1. ročník, studijní i učební obory
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
01 Úvod do stylistiky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
STYL ÚŘEDNÍHO JEDNÁNÍ (JEDNACÍ, PRAKTICKY ODBORNÝ)
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Stylistika Marcela Jurková.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Styl řečnický Marcela Jurková.
Mgr. Kateřina Pelikánová
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
= prostředek lidské komunikace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní jazyk a jeho útvary
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
DOPIS Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
ŽÁDOST Mgr. Michal Oblouk.
Kritéria hodnocení písemné práce
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ. DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ.
Slohové zabarvení jazykových prostředků
Transkript prezentace:

SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU Mgr. Michal Oblouk

JAZYKOVÁ KULTURA úroveň jazykového vyjadřování a stálá péče o jeho kvalitu týká se všech stylů Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky požadavky: jazyková správnost vhodnost použitých jazykových prostředků slohová vytříbenost jazyková a věcná přiměřenost vzhledem k adresátovi pestrost jazykových prostředků výstižnost vyjádření působivost a přesvědčivost

mluvený – využíváme zvukové a mimojazykové prostředky JAZYKOVÝ PROJEV promluva - užití jazyka v konkrétní situaci důležitá je forma vhodné jazykové prostředky liší se projevy mluvené a psané, soukromé a veřejné, připravené a nepřipravené, monologické a dialogické SLOH = styl, způsob zpracování obsahu, výběru a využití jazykových prostředků v jazykovém projevu STYLISTIKA = nauka o slohu mluvený – využíváme zvukové a mimojazykové prostředky psaný – využívá grafické prostředky, členění textu, bohatší slovní zásoba, složitější a propracovanější větná stavba

SLOHOTVORNÍ ČINITELÉ podmínky, které ovlivňují jazykový projev záleží na tom, KDO mluví nebo píše, CO říká nebo píše, KOMU něco sděluje, KDY a KDE to říká nebo píše, JAK to říká nebo píše a PROČ to říká nebo píše SUBJEKTIVNÍ – podmíněny osobností autora (věk, inteligence, povaha, schopnosti, zájmy, vzdělání, prostředí, bohatost slovní zásoby) OBJEKTIVNÍ – nezávislé na autorovi, forma a funkce projevu, situace a prostředí projevu, adresát, možnosti přípravy

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY nespisovné spisovné hovorové – mluvené a neoficiální psané projevy, prostředky citově zabarvené neutrální – všechny funkční styly knižní – psané a oficiální veřejné projevy, termíny, knižní obraty, poetismy 3. archaické – opouštějící současný spisovný jazyk

SLOHOTVORNÉ PROSTŘEDKY všechny výrazové prostředky užité v jazykových projevech jazykové – mluvnické a lexikální nejazykové – zvukové a optické tematické komplexní – slohové druhy a žánry

ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA spisovné útvary nespisovné útvary – slova obecná, regionální, nářeční, profesní, slangová, argotická z hlediska slohového zabarvení: slova slohově neutrální hovorová knižní básnická (poetismy) odborná (termíny) slohově zabarvená – lichotivá a hanlivá slova, zdrobněliny z hlediska dobového zabarvení: historismy archaismy neologismy