MATEMATIKA – GEOMETRIE 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
PLANIMETRIE.
Základní konstrukce Kolmice.
Konstrukce trojúhelníku ze tří stran
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Téma: Shodnosti a souměrnosti
VY_42_INOVACE_408_KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Kružnice opsaná trojúhelníku
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_465_Konstrukce obdélníku AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Užití Thaletovy kružnice
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
21.1 Útvary souměrné podle osy
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ KONSTRUKCE
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kružnice trojúhelníku opsaná
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
27..
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
6. ročník TROJÚHELNÍKY II. VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr. Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R11_Model jehlanu TEMA: Matematika 9.ročník.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 6
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Geometrické konstrukce v technickém kreslení Bogdan Nogol
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Konstrukce trojúhelníku
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_M7 TEMA: Kružnice vepsaná trojúhelníku MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU 5. 1. 2012 7. třída

UŽ UMÍME SESTROJIT LIBOVOLNÝ TROJÚHELNÍK, A STŘED KRUŽNICE OPSANÉ, TAK SI NYNÍ UKÁŽEME, JAK SESTROJÍME KRUŽNICI VEPSANOU TROJÚHELNÍKU. Ještě před tím si zopakujeme, co je to OSA ÚHLU a jak jí sestrojíme pomocí kružítka (nikoliv odměřením !!!) OSA ÚHLU: - PŮLÍ ÚHEL na 2 stejné díly (poloviny) - vychází vždy Z VRCHOLU ÚHLU o – osa úhlu 90° o – osa úhlu 60° 45° 30° 45° 30°

VYSTŘIHOVÁNÍ A SKLÁDÁNÍ Z PAPÍRU Než začneme rýsovat, opět si zahrajeme s papírem a nůžkami: Z papíru vystřihneme libovolný trojúhelník. Přeložením dvou sousedních stran k sobě kolem vrcholu trojúhelníka (špičky) získáme osu vrcholového úhlu trojúhelníka. U vrcholu nám musí vzniknout přesná špička, jako když skládáme z papíru „vlaštovku“ Stejný postup zopakujeme 3x, pro všechny vrcholy trojúhelníka. Pracujeme co nejpřesněji, svoji přesnost si můžeme ověřit úhloměrem. Osa úhlu by měla půlit vrcholový úhel.Pokud jsme pracovali přesně, tak se nám všechny 3 osy úhlů setkaly v 1 bodě.

VYSTŘIHOVÁNÍ A SKLÁDÁNÍ Z PAPÍRU Tomuto bodu říkáme STŘED KRUŽNICE VEPSANÉ. Pokud z tohoto středu uděláme kružnici, kde poloměr je nejkratší vzdálenost strany trojúhelníka od středu kružnice vepsané, tedy kolmice na stranu, která prochází středem kružnice, tak nám vznikne KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU. Strany trojúhelníku tvoří tedy TEČNY KE KRUŽNICI POZOR, střed kružnice vepsané musí ležet VŽDY UVNITŘ TROJÚHELNÍKU. Postup je patrný z následujících fotografií.

1. Z papíru vystřihneme libovolný trojúhelník. 2. Dvě sousední strany přeložíme kolem vrcholu tak, aby vznikla přesná špička, tedy střed strany trojúhelníka. 3. Vzniklé osy úhlů zvýrazníme tužkou. Pokud jsme skládali přesně, tak vznikl jediný průsečík a to je STŘED KRUŽNICE VEPSANÉ.

KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU 4. Trojúhelník nalepíme na papír, nebo do sešitu. A narýsujeme kružnici vepsanou trojúhelníku. Pokud jsme skládali přesně, tak všechny strany trojúhelníka tvoří tečny ke kružnici a celá kružnice leží uvnitř trojúhelníka. KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině geometrie v 7. ročníku, jako výkladová hodina na nové téma: kružnice vepsaná trojúhelníku. Bude následovat po zvládnutí látky – kružnice opsaná trojúhelníku. Záměrem je podat žákům geometrii zajímavějším , radostnějším a lépe pochopitelným způsobem. Na začátku hodiny si zopakujeme, co to je osa úhlu a jak jí sestrojíme. Následuje vystřihování a skládání trojúhelníků podle návodu. Každý žák pracuje samostatně , každý trojúhelník je tedy originál. Žáci si svou prací „vyzdobí“ sešit a daný problém pak pro ně bude lépe zapamatovatelný. Poté si žáci mezi sebou porovnávají vzniklé kružnice vepsané, popřípadě hledáme možné chyby, pokud někomu úloha nevyšla přesně. Učitel pracuje také s žáky a jeho prací následně „vyzdobíme“ učebnu, takže si vlastně vytváříme kreativní učební pomůcku. CITACE: - Matematika 7 Geometrie učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008 - foto na straně 5 a 6 – archiv autora