Školní psycholog a práce s učiteli

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
V e d e n í l i d í.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Struktura poradenského procesu
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
„RESTART ŠKOLNÍCH METODIKŮ“. Aktuální situace Koncepce státu  ICT koordinátor  Enviromentalista  Koordinátor ŠVP Kariérní řád.
R ODINNÉ KOMPETENCE OBSAH Co jsou to kompetence Co jsou to rodinné kompetence Proč je rodičovství skvělá příležitost pro rozvoj určitých kompetencí.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
a jeho využití u klientů po CMP
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Návrh plánu mentoringu ZŠ Kunratice. Cíle a směr Prost ř ednictvím zavedení udr ž itelného systému mentoringu na škole u č itelé i ž áci dosahují svého.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
ohroženým domácím násilím
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Přibyslav Mgr. Marie Linhartová
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
ROZVOJEM OSOBNOSTNÍCH A PROFESNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ MŠ A ZŠ K VYŠŠÍ KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ (CZ.1.07/1.3.00/ ) LUCIE CHALOUPKOVÁ PEDAGOGICKÁ FAKULTA.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
ARTETERAPIE.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
„Elio pro školy“ Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK Praha
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Struktura poradenského procesu
Workshop k akčnímu výzkumu
Assessment centrum.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Konflikt, koření života
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Komunikace.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Assessment centrum.
Kariérové poradenství a podnikavost
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Kdo je podle Vás dobrý učitel?

Kompetenční model učitele Osobnostní charakteristiky Motivace, rozhodnost, schopnost prosadit se, pečlivost, flexibilita, senzitivita, sociabilita, emociální stabilita, odolnost vůči zátěži Kompetence k řešení problémů Analytické myšlení, orientace na řešení, sledování cíle, schopnost získávat a organizovat informace

Kompetenční model učitele Koncepční dovednosti nastavování výukových cílů, volby výukových postupů, vyhodnocovat efektivitu výuky Komunikační dovednosti dialogické nastavení v komunikaci, užívání pokročilých komunikačních technik Leadership – vedení třídy vytváření příležitostí pro zapojení žáků, podporující přístup, poskytování ZV, práce s pravidly - pevnost a vřelost Odborné znalosti metody a formy práce, všeobecný přehled, znalost oboru, který vyučuje,…

Obecná doporučení pro práci s učiteli (Dinkmeyer&Carlson, 2006) Vztah založený na partnerství a spolupráci. Podporujte učitele k převzetí odpovědnosti za dění ve třídě. Oslovujte učitelovy emoce. Pracujte s přesvědčeními učitele. Určete příslušnost problému. Porozumění podstatě problému. Hledání cest, jak ve výuce stavět na důvěře a odpovědnosti. Nabídněte spolupráci na rozvoji potřebných kompetencí.

Možné oblasti práce s učiteli Intervence Prevence Podpora

Oblast prevence relativně bezpečná oblast aktivity plánované s časovým předstihem může se dopředu připravit a konzultovat psycholog může získat respekt a důvěru učitelského sboru

Oblast prevence zahrnuje mapování prostředí - atmosféra, problémy, které jsou aktuální na škole; vzdělávání, kterým učitelé již prošli, představy vedení, kam se jeho působení má směřovat, … monitoring potřeb učitelů psychohygiena učitele - antistresový program pro učitele jako prevence syndromu vyhoření, pozitivní přeladění, nácvik relaxace, rozvoj týmové spolupráce rozvoj psychosociálních dovedností - vedení k sebereflexi, workshopy, semináře, výcviky, osvětová činnost - organizace krátkých seminářů přímo na škole, kde školní psycholog působí; vstupy na poradách

Příklady témat vzdělávání Jak motivovat žáky Komunikační dovednosti Řešení problémových situací Management třídy Práce se skupinou Práce s rodiči Psychohygiena – práce s energií

Krizová intervence přivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka ohlídat si své hranice pamatovat na to, že později učiteli nemusí být příjemné se s psychologem pracovně setkávat a upozornit ho na to kontakty, kam se obrátit psychohygiena

Oblast krizové intervence zahrnuje Zpracování traumatizující události na půdě školy např. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžce antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin Pomoc učitelům v osobní krizi (individuální krizová intervence) Závažný konflikt v pedagogickém sboru (např. stmelování učitelského sboru, pracovní skupiny)

Oblasti podpory Supervize - individuální supervize učitel-psycholog, VTI, balintovská skupina, … Pomoc při řešení běžných problémů Koučování - podpora využívání moderních metod ve výuce, sebevzdělávání, … Sebereflexe Podpůrné rozhovory (i krátké), Zájem o práci učitelů

Cvičení: úskalí Společně napište možná úskalí působení ve výše zmiňovaných oblastech: čeho si všímat? čeho se vyvarovat? na co si dát pozor? U uvedených činností je přínos zjevný, ale cílem této aktivity by mělo být upozornění na možná úskalí, se kterými se můžete potkat.

Úskalí Hranice Etika Neutralita Skupinová dynamika Strach a negativismus Role experta versus role osoby poskytující podporu Přesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět Osobnost psychologa Praktické překážky Vyhoření

Neužitečný koloběh Žák je problém Ředitel nebo ŠP může problém vyřešit Učitel nemá možnost ovlivnit dění Rodič má vyřešit problém, který je ve třídě

Čtyři důležité aspekty budování vztahu s učiteli Vyladění se a navození spolupráce Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu Sebezkušenostní aktivity Reflexe a zpětná vazba

Vyladění se a navození spolupráce s klientem budování kooperativní a přátelské atmosféry dostatek času vztah na společných hodnotách, ale různých přístupech aktivity zpočátku strukturujeme a nezařazujeme na prožitek náročné sebezkušenostní aktivity kognitivní informace v tomto stádiu redukuje úzkost informace, které „změní život“ respektovat odlišnosti v rámci prožívání má cenu každý posun

Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu zasahuje i do první fáze tím, že korigujeme reálná a nereálná očekávání cílem je objasnit, co jeden od druhého očekáváme a dojít ke shodě o účelu setkávání, spolupráce

Sebezkušenostní aktivity na počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy jim to bude odhaleno. k tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup, nebo jednotlivé kroky zadání. nechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v některých případech zaznamenat na flip. velmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů klientů

Reflexe a zpětná vazba Zhodnocení Zjistit, co si učitel odnáší, co pro něho bylo důležité, co si zapamatoval a co mu bylo nepříjemné, co by chtěl příště jinak.

Děkuji za pozornost