NAUKA O POVAZE A MECHANISMU ÚČINKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Organické odpady. Anotace: prezentace může sloužit k výkladu učiva Chemie ve službách člověka Autor: Mgr. Marcela Matyščáková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ TEMA: KUŘÁCTVÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Obsah: Obecná toxikologie Toxikinetika a biotransformace toxických látek Testové otázky.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Psychotropní látky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Název prezentace (DUMu):
Prezentace – výklad učiva
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hradec Králové
GENETICKÉ RIZIKO FAKTORŮ VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
RIZIKO.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Název projektu: Moderní škola
MECHANISMY TOXICITY.
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Přehled nejdůležitějších novinek
RIZIKO.
NAUKA O POVAZE A MECHANISMU ÚČINKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK
OSOBNOST.
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Co si vezmu na….
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Jód - problematika dietárního příjmu a suplementace, saturace populace
Návykové látky Alkohol
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NAUKA O POVAZE A MECHANISMU ÚČINKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK TOXIKOLOGIE NAUKA O POVAZE A MECHANISMU ÚČINKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK

CHEMIE KOLEM NÁS > 10,000.000 - IDENTIFIKOVÁNO 500.000 - ROZŠÍŘENO 1.000 - TESTOVÁNO NOVÉ LÉKAŘSKÉ POZNATKY VEDOU K PŘEHODNOCOVÁNÍ DOSAVADNÍCH NÁZORŮ NA CHEMICKÁ RIZIKA

VÝZNAM V PREVENCI STUDIUM FARMAKOKINETIKY, FARMAKODYNAMIKY A ÚČINKŮ VÝVOJ BEZPEČNÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK STANOVENÍ BEZPEČNÝCH LIMITŮ

EXPOZICE ZEVNÍ (INTAKE) VNITŘNÍ (UPTAKE) METABOLISMUS VYLUČOVÁNÍ

VSTUP CHEMICKÝCH LÁTEK DÝCHACÍ CESTY TRÁVICÍ A ZAŽÍVACÍ KŮŽÍ PARENTERÁLNÍ APLIKACE LÉKŮ (OČI, UŠI, KONEČNÍK, POCHVA)

VSTŘEBÁVÁNÍ PASIVNÍ DIFUSE FILTRACE POMOCÍ NOSIČE PINOCYTOSA (POHLCENÍ BUŇKOU)

METABOLISMUS PŘÍMÉ VYLUČOVÁNÍ (HYDROFILNÍ) PO KONJUGACI (POLÁRNÍ) METABOLICKÁ TRANSFORMACE (LIPOFILNÍ) DLOUHODOBÁ KUMULACE (LIPOFILNÍ)

METABOLICKÁ TRANSFORMACE I OXIDACE, REDUKCE, HYDROLÝZA ZA ÚČASTI KATALYTICKÝCH INZYMŮ KOMPLEX P 450 VÝSLEDKEM JE BIOINAKTIVACE, NEBO BIOAKTIVACE

METABOLICKÁ TRANSFORMACE II KONJUGACE : a) POLÁRNÍCH LÁTEK, b) METABOLITŮ Z I. FÁZE SE SÍRANY, GLUKURONIDY, … ZA ÚČASTI KATALYTICKÝCH ENZYMŮ „TRANSFERÁZ“ VÝSLEDKEM JE BIOINAKTIVACE

GENETICKÝ POLYMORFISMUS VROZENÁ ROZDÍLNÁ VÝBAVA OVLIVŇUJÍCÍ SCHOPNOST VYPLAVOVAT MIKROSOMÁLNÍ ENZYMY OVLIVŇUJE ROZDÍLNOU VNÍMAVOST K ÚČINKŮM CHEMICKÝCH LÁTEK

VYLUČOVÁNÍ MOČÍ, STOLICÍ VYDECHOVANÝM VZDUCHEM SLINAMI, SLZAMI POTEM, KOŽNÍMI ADNEXY MATEŘSKÝM MLÉKEM

BIOLOGICKÉ EXPOZIČNÍ TESTY STANOVENÍ LÁTKY NEBO JEJÍHO SPECIFICKÉHO METABOLITU STANOVENÍ KONJUGÁTU STANOVENÍ ODPOVĚDI ORGANISMU STANOVENÍ VNÍMAVOSTI JEDINCE (POPULACE)

GENOTOXICKÁ EXPOZICE AMESŮV TEST – nespecifický, vhodný pro stanovení mutagenity v ŽP i biologickém materiálu CHROMOSOMÁLNÍ ZMĚNY – nespecifický test ADDUKTY DNK - specifický test

ÚČINKY AKUTNÍ SUBCHRONICKÉ CHRONICKÉ POZDNÍ

ÚČINKY CHEMICKÝCH LÁTEK DRÁŽDIVÉ TOXICKÉ (NA CÍLOVÉM ORGÁNU) ALERGIZUJÍCÍ KARCINOGENNÍ TERATOGENNÍ A EMBRYOTOXICKÉ

KARCINOGENY GENOTOXICKÉ: VYVOLÁVAJÍ VAZBA NA DNK S NÁSLEDNÝMI MUTACEMI EPIGENETICKÉ: NEJSOU MUTAGENNÍ

GENOTOXICKÁ TEORIE INICIACE MUTAGENNÍ ZMĚNY (kovalentní vazba karcinogenu na DNK) REPARACE UTVRZENÍ MUTAGENNÍ ZMĚNY PŮSOBENÍ PROMOTORA PROLIFERACE A DĚLENÍ METASTÁZY

EPIGENETICKÁ TEORIE PŮSOBENÍ FAKTORŮ NA ZMĚNY FENOTYPU JINÝMI MECHANISMY NEŽ KOVALENTNÍ VAZBOU NA DNA m.j. VYSVĚTLUJE ROZDÍLNÝ VÝSKYT NEMOCÍ U IDENTICKÝCH DVOJČAT KRITICKÉ JE PRENATÁLNÍ OBDOBÍ, ale EPIGENETICKÉ MECHANISMY PŮSOBÍ i PO NAROZENÍ

MECHANISMY: METYLACE DNA (proteiny) NEKÓDUJÍCÍ RNA: mikro RNA piwi RNA long RNA MODIFIKACE HISTONŮ

V KARCINOGENEZI Stádium PROMOCE: proliferace buněk, syntéza proteinů, inhibice apoptózy Stádium PROGRESE: angiogeneze Stádium INVAZE: snížení buněčných vazebních proteinů (E-cadherin), rezistence k anoikis

miRNA ZMĚNĚNÉ KOUŘENÍM OVLIVŇUJÍ DIFERENCIACI ZÁNĚTLIVÝCH BUNĚK (klíčová imunitní odpověď) START NEMOCÍ (KVN, CHOPN) ČASNÁ STADIA NEOPLASTICKÉ TRANSFORMACE NÁDOROVOU INVAZI a METASTÁZY

PERZISTENCE ZMĚN miRNA KORELUJE S DÉLKOU A INTENZITOU KOUŘENÍ IRREVERSIBILNÍ ZMĚNY JSOU VYVOLÁNY VYŠŠÍMI DÁVKAMI (=> bezpečný práh?)

MiRNA JAKO BIOMARKERY JSOU ROZDÍLY MEZI miRNA V NORMÁLNÍ A NÁDOROVÉ TKÁNI BYLY DETEKOVÁNY VE 12 TĚLNÍCH TEKUTINÁCH (vč. plasmy, slin, moče) VYUŽITÍ PRO ČASNOU DETEKCI NÁDOROVÉHO BUJENÍ

DALŠÍ MECHANISMY INDUKCE MIKROSOMÁLNÍCH ENZYMŮ HORMONÁLNÍ DYSRUPTORY/ MODULÁTORY ZMĚNY V IMUNITĚ (buněčné i látkové)

EPIGENETICKÉ ÚČINKY BYLY PROKÁZÁNY U LÁTEK VYSKYTUJÍCÍCH SE V CIGARETOVÉM KOUŘI: arzén, kadmium, nikotin, PAU, nitrosaminy VÝZNAM AKTIVACE nAChR, beta-adrenoreceptorů, AhR Jsou nejen v CNS, ale i v somatických tkáních

ZKOUMÁNÍ ÚČINKŮ MATEMATICKÉ MODELOVÁNÍ STUDIE IN VITRO STUDIE EXPERIMENTÁLNÍ STUDIE KLINICKÉ STUDIE EPIDEMIOLOGICKÉ ETICKÉ POŽADAVKY

EXPERIMENTY S DÁVKAMI NOAEL / LOAEL JSOU VÝZNAMNĚ VYŠŠÍ NEŽ HODNOTY EXPOZICE U BĚŽNÉ POPULACE BLÍŽÍ SE HODNOTÁM PROFESIONÁLNÍCH EXPOZIC

EXTRAPOLACE VÝSLEDKŮ EXPERIMENTÁLNÍCH STUDIÍ NA EXPONOVANOU POPULACI JE ZÁSADNÍ PROBLÉM JAKÝ JE VZTAH DÁVKA – ÚČINEK: LINEÁRNÍ? EXPONENCIÁLNÍ? HORMESE? EXISTUJE BEZPEČNÝ PRÁH?

PODLE LD-50 LÁTKY INTERTNÍ LÁTKY ŠKODLIVÉ JEDY ZVLÁŠŤ NEBEZPEČNÉ JEDY

KAŽDÁ CHEM. LÁTKA POUŽÍVANÁ V PRAXI MÁ BEZPEČNOSTNÍ LIST, který obsahuje „R VĚTY“ (o specifické rizikovosti) „S VĚTY“ ( standardní bezpečnostní pokyny)

KARCINOGENY A TERATOGENY 1A – prokázané humánní 1B - vysoce pravděpodobné 2 - pravděpodobné 3 - potenciální 4 - nepravděpodobné

KARCINOGENY tř. 1 73 CHEMICKÝCH LÁTEK NEBO JEJICH SMĚSÍ 67 SE NACHÁZÍ V CIGARETOVÉM KOUŘI NEJNOVĚJI JE NIKOTIN POKLÁDÁN ZA KOMPLETNÍ KARCINOGEN

TERATOGENY tř. 1A ALKOHOL CIGARETOVÝ KOUŘ NIKOTIN METYLRTUŤ THALIDOMID

TERATOGENY tř. 1B OLOVO, KADMIUM ORGANICKÁ ROZPUSTIDLA KOKAIN, HEROIN

PROTICHEMICKÁ OCHRANA SNÍŽENÍ VSTUPU (DÝCHACÍ ÚSTROJÍ) SNÍŽENÍ VSTŘEBÁVÁNÍ (TRÁVICÍ ÚSTROJÍ, BARIÉRA PACENTÁLNÍ, HEMATOENCEFALICKÁ) STÁLÁ OBMĚNA POŠKOZENÝCH BUNĚK VSTUPNÍCH CEST DETOXIKAČNÍ METABOLICKÉ PŘEMĚNY

OCHRANA – pokračování AKTIVNÍ EXKRECE HYDROFILNÍCH LÁTEK REPARAČNÍ SCHOPNOSTI DNK VYVÍJELA SE V EVOLUCI VLIVEM EXPOZICE CHEMICKÝM LÁTKÁM V PŘÍRODĚ

BEZPEČNOSTNÍ LIMITY S PŘIHLÉHNUTÍM NA VÝSLEDKY EXPERIMENTŮ A EPIDEMIOLOGICKÝCH STUDIÍ BEZPEČNOSTNÍ KOEFICIENT NEJVÝŠE PŘÍPUSTNÉ KONCENTRACE VE ZDROJÍCH EXPOZICE

ACCEPTABLE DAILY INTAKE SUMA DENNĚ PŘIJATÉ DÁVKY NPK PRO: OVZDUŠÍ VENKOVNÍ A PRACOVNÍ POTRAVINY VODU PŘEDMĚTY DENNÍHO UŽÍVÁNÍ

PROBLÉMY: ROZDÍLY V INDIVIDUÁLNÍ VNÍMAVOSTI EKONOMICKÉ POLITICKÉ

EIA / SEA / HRA ENVIRONMENTAL IMPACT ASSESSMENT STRATEGIC ENVIRONMENTAL ASSESSMENT HEALTH RISK ASSESSMENT REFERENČNÍ KONCENTRACE A DÁVKY- pravděpodobně nepředstavují riziko

U KARCINOGENŮ ILCR – individual lifetime cancer risk ELCR – exces lifetime cancer risk TECR – total exposure cancer risk APCR – annual population cancer risk PŘIJATELNÁ MÍRA RIZIKA RAKOVINY: 10 -4 až 10 -6

ROZDÍLY U DĚTÍ VYŠŠÍ ZEVNÍ EXPOZICE: JINÁ ÚROVEŇ DÝCHACÍ ZÓNY VYŠŠÍ PŘÍJEM VZDUCHU, VODY, POTRAVY (na kg hmotnosti) VĚTŠÍ POVRCH KŮŽE (na kg hmotnosti) JINÉ CHOVÁNÍ (olizování předmětů, rukou)

ROZDÍLY U DĚTÍ VYŠŠÍ VNITŘNÍ EPOZICE VYŠŠÍ VSTŘEBÁVÁNÍ V GIT VYŠŠÍ VSTŘEBÁVÁNÍ V PLICÍCH (lipofilní látky) VSTŘEBÁVÁNÍ KŮŽÍ STEJNÉ JAKO U DOSPĚLÝCH

ROZDÍLY U DĚTÍ MENŠÍ SCHOPNOST INDUKCE MIKROSOMÁLNÍCH ENZYMŮ => METABOLISMUS PROBÍHÁ POMALEJI HODNOT DOSPĚLÝCH JE DOSAŽENO MEZI 1. AŽ 20 ROKEM ŽIVOTA

ROZDÍLY U DĚTÍ NIŽŠÍ BILIÁRNÍ SEKRECE NIŽŠÍ FUNKCE LEDVIN = > POMALEJŠÍ VYLUČOVÁNÍ

ROZDÍLY U DĚTÍ ÚČINKY SE (pravděpodobně) MANIFESTUJÍ PO NIŽŠÍ DÁVCE Příklad: ENCEFALOPATIE PŘI HODNOTÁCH PLUMBEMIE: 40 ug/l U DOSPĚLÝCH 10 ug/l U NOVOROZENCŮ/KOJENCŮ

ROZDÍLY U DĚTÍ ÚČINKY NARUŠUJÍCÍ VÝVOJ JSOU U DĚTÍ ZÁVAŽNĚJŠÍ DĚTI MAJÍ VĚTŠÍ KUMULATIVNÍ EXPOZICI

ZÁVĚR 1 DĚTI MOHOU BÝT VÍC EXPONOVÁNY MAJÍ MENŠÍ OBRANNÉ SCHOPNOSTI ÚČINKY JSOU ZÁVAŽNĚJŠÍ MÁME JEN MÁLO ZNALOSTÍ => MÁME JEN MÁLO PRINCIPŮ SPECIFICKÉ OCHRANY TÉTO SPECIÁLNÍ CÍLOVÉ SKUPINY

ZÁVĚR 2 NEJZÁVAŽNĚJŠÍM ZDROJEM EXPOZICE DĚTÍ CHEMICKÝM ŠKODLIVINÁM JE JEJICH POBYT V ZAKOUŘENÉM PROSTŘEDÍ USILUJME O „SMOKE-FREE HOMES“

ZÁVĚR 3 TOXIKOLOGIE JE VĚDA DYNAMICKY SE ROZVÍJEJÍCÍ PŘINÁŠÍ VZRUŠUJÍCÍ DOBRODRUŽSTVÍ NOVÝCH POZNÁNÍ VYUŽITELNÝCH PŘI OCHRANĚ I PODPOŘE ZDRAVÍ

ZÁVĚR 4 NEDOVOLME, ABY URČUJÍCÍ VLIV NA PERCEPCI CHEMICKÉHO RIZIKA MĚLI SENZACECHTIVÍ NOVINÁŘI NAUČME SE KOMUNIKOVAT O RIZICÍCH OHROŽUJÍCÍCH ZDRAVÍ POPULACE