zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Advertisements

Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Vytápění Účinnost spalování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Stopy zvířat Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Společenstva polí Živočichové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vytápění Tepelné ztráty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Matematika Komolý rotační kužel
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Matematika Operace s vektory
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tepelná kapacita tělesa
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Kalorimetrie měření tepla
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
Měrná tepelná kapacita látky
zpracovaný v rámci projektu
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Třída 3.A 17. hodina.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída 3.B 15. hodina.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_36_ Paralelní zapojení rezistorů Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Matematika Kvadratická funkce v praxi
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 04 Předmět: Fyzika Třída: VIII. Ověření ve výuce dne: 14.11.2011

Předmět : F y z i k a Ročník : osmý Klíčová slova : teplo, výpočet tepla, měrná tepelná kapacita, zákon zachování energie Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim 538 26 Bojanov 90

Fyzika Účivo pro 8. ročník ZŠ

Vzorec pro výpočet T E P L A Fyzika 8 Vzorec pro výpočet T E P L A

Fyzika 8 1.4 Výpočet tepla – základní vztah Q = m . c . ( t2 – t1 ) = m . c . Δ t kde Q – teplo přijaté nebo odevzdané tělesem ( odevzdané Q<0 ) v kJ m – hmotnost tělesa v kg c – měrná tepelná kapacita v kJ/kg.°C ( MFCH tabulky ) ( t2 – t1 ) = Δ t - rozdíl teplot tělesa ve °C

1.4 Výpočet tepla - příklad Fyzika 8 1.4 Výpočet tepla - příklad Jaké teplo přijme železná polévková lžíce o hmotnosti 80 g, jejíž původní teplota byla 20 °C, když po ponoření do horké polévky se zahřála na 60 °C? Řešení: m = 80 g = 0,08 kg t1 = 20°C t2 = 60°C c = 0,45 kJ/kg°C Q = ? (kJ) Q = m . c . ( t2 – t1 ) Q = 0,08 .0,45 . ( 60 – 20 ) Q = 1,44 kJ Polévková lžíce přijme 1,44 kJ tepla.

1.4 Výpočet tepla - příklad Fyzika 8 1.4 Výpočet tepla - příklad Urči hmotnost vody, která při ohřátí z 37°C na 63°C přijala teplo 0,6 MJ. Řešení: Q = 0,6 MJ = 600 kJ t1 = 37°C t2 = 63°C c = 4,2 kJ/kg°C m = ? (kg) Q = m . c . ( t2 – t1 ) 600 = m .4,2 . ( 63 – 37 ) m = 5,5 kg Voda měla hmotnost 5,5 kg.

1.4 Výpočet tepla - příklad Fyzika 8 1.4 Výpočet tepla - příklad Měděný odlitek o hmotnosti 15 kg odevzdal do okolí při ochlazování 1 380 kJ tepla. O kolik °C se ochladil? Řešení: Návod k dořešení: Q = m . c . Δ t 1 380 = 15 . ??? . Δ t Δ t = …… °C Q = 1 380 kJ m = 15 kg c = ??? (MFCHT) Δ t = ? (°C) Odlitek se ochladil o ?????? °C.

1.4 Zákon zachování energie Fyzika 8 1.4 Zákon zachování energie Při tepelné výměně přechází teplo z tělesa o vyšší teplotě na těleso o nižší teplotě. V tělese, které teplo odevzdává, se snižuje jeho vnitřní energie a v tělese, které teplo přijímá, se jeho vnitřní energie zvyšuje. Podle zákona o zachování energie se v izolované soustavě ( to znamená, že nejsou žádné ztráty do okolí ) celková energie nemění. Proto platí:

Zákon zachování energie Fyzika 8 Zákon zachování energie V izolované soustavě je při tepelné výměně teplo přijaté tělesem o nižší teplotě ( t1) rovno teplu odevzdanému tělesem o vyšší teplotě ( t2 ). Platí – matematický zápis ZZE ( t je výsledná teplota po tepelné výměně ): m1 . c1 . ( t – t1 ) = m2 . c2 . ( t2 – t )

K o n e c II. č á s t i

Kolářová R. , Bohuněk J. , Fyzika pro 8 Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-149-3 Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 8.ročník základní školy, SPN, ISBN 80-7235-125-7 Rauner K. a kol., Fyzika 8., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-525-9 Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN 978-80-7196-270-0 Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-526-7 Odkazy a použitá literatura: Obrazová část: www.google.com Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ, II. díl, Bohuněk, Prometheus ISBN 978-80-7196-369-1