AUTOR: Kateřina Křížová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
František Ladislav Čelakovský
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_12.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_05- Přídavná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_18_20 Hory
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_03
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_18
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06 Zopakujeme si rýsování
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_12
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_05
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_17
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_16_20 Savany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_19 avantgarda
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_01 Čas
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06 Národní obrození _prozaická_básnická linie TEMA: Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.

Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu v období národního obrození. Žákům jsou představeny poslední dvě linie národního obrození – prozaická a básnická. Specifické potřeby: text Toman a lesní panna F. L. Čelakovský (předpokladem je znalost textu – povinná četba) Klíčová slova: próza, poezie, J. Kollár, F. L. Čelakovský, ohlasová poezie Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání

Prozaická a básnická linie

Prozaická linie nebyla kvalitní pouze okrajová psaly se dobrodružné příběhy s českými souvislostmi – loupežník Babinský a Jan Jiří Grázl

Básnická linie témata: a) myšlenka slovanské vzájemnosti Ján Kollár P. J. Šafařík b) vliv ústní lidové slovesnosti F. L. Čelakovský K. J. Erben

1785 almanach (sbírka básní od různých autorů) – Básně v řeči vázané – Václav Thám nekvalitní v tradici pokračuje A. J. Puchmajer – se spolupracovníky vydali 5 almanachů – 1. a 2. Sebrání básní a zpěvů 3., 4., 5. Nové básně psali anakreonskou poezii překlady jako důkaz rovnoprávnosti čj s jinými jazyky vlastní díla: Mluvnice češtiny Mluvnice cikánštiny Rýmovník Hantýrka

Ján Kollár 1. skutečný český básník původem Slovák propagoval myšlenku slovanské vzájemnosti vystudoval na kněze (Jena) ve svých dílech spojil lásku k milované bytosti s láskou k vlasti – píše Básně pro Mínu Slávy dcera

Slávy dcera předzpěv- časomíra 3 zpěvy – Sála, Labe, Dunaj později přidány 2 zpěvy Laethé (slovanské nebe) a Acherón (podsvětí) „Sám svobody kdo hoden, svobodu zná. Vážiti každou, ten, kdo do pout jímá otroky, sám je otrokem.“ „Čas vše mění i časy, k vítězství on vede pravdu; co sto věků bludných hodlalo, zvrtne doba.“

F. L. ČELAKOVSKÝ myšlenka slovanské vzájemnosti + ÚLS pocházel z jižních Čech- Strakonice pracoval jako novinář v Pražských novinách – kritizuje ruského cara → vyhozen odjíždí do Vratislavy

tvorba 1) sběratelská činnost – Slovanské písně české Mudrosloví národu slovanského v příslovích 2) překladatelská činnost – J. W. Goethe 3) původní básnická tvorba a) milostná Růže stolistá b) epigramy Padesátka z mé tobolky c) ohlasová poezie ohlas = báseň, kterou vytvořil; bere si námět a prostředky z lidové poezie, ale vlastní zpracování Ohlas písní českých Ohlas písní ruských

Toman a lesní panna Co je to za žánr? Uveď důkazy toho, že se skutečně jedná o baladu. Lze v textu najít ponaučení? Uveď vlastnosti Tomana. Uveď vlastnosti jeho sestry. Znáš jiného autora, který psal balady?