Religiozita a věrské představy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁBOŽENSTVÍ VE SVĚTĚ Klademe si otázky týkající se vzniku a podstaty světa. Lidé mají různý názor, zda svět stvořil Bůh či ne. Je jich více nebo jen.
Advertisements

OBLAST 3: KULTURNÍ A VZDĚLÁVACÍ VÝMĚNA MLADÝCH EVROPANŮ Mgr. Pavel Černuška, Ph.D. Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
V současném světě – 2 názory na svět
Objevování a kolonizace Afriky
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Křesťanství vznik a podstata.
Křesťanství.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Zvířata a náboženství.
Náboženská mapa současného světa
KŘESŤANSTVÍ.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Sociální patologie SCPT SCPA
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Domorodý kmen. Sedmáci si zkusili představit, že jsou členy domorodého kmene, který žije někde v Jižní Americe, Africe… Sedmáci si zkusili představit,
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE NÁBOŽENSTVÍ
Obyvatelstvo.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Hypotézy o původu náboženství Systematika religionistiky
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Téma: Světová náboženství
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Počátky umění Pravěké umění.
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁBOŽENSTVÍ. Vysvětli tyto kategorie a ke každé uveď příklady náboženství. provází lidstvo už od pravěku. Ovlivňuje život většiny lidí na Zemi, ateisté.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Slovanští bohové = Přírodní bohové.
Cyrilometodějské jubileum 2013 Přehled aktivit Zlínského kraje Ing. Ladislav Kryštof Výroční konference cestovního ruchu Východní Moravy, 29. ledna 2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Česká republika Zlínský kraj. Anotace: Materiál slouží k seznámení s jedním z krajů České republiky (Morava) – Zlínským krajem.
NÁBOŽENSTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_13 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Ikona je okno do jiného světa, dimenze, která nás přesahuje, jednoduše řečeno okno do nebe. Nechává nás nahlédnout do svého tajemství a zároveň skrze ni.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
náboženství staré Číny a Japonska
Romistika nebo cikanologie?
Romská rodina – prameny
Náboženství a fanatismus
Náboženská mapa současného světa
Exkurz do historie a kultury Romů
Religiozita a věrské představy
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ROMOVÉ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
ANOTACE a) PRÁCE JE UČENA PRO ŽÁKY 7. ROČNÍKU B) TÉMA: AMERIKA - obyvatelstvo C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU: žáci se seznámí s původním obyvatelstvem Ameriky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
RELIGIONISTIKA představení oboru
Náboženstvo Rómov Mgr. Ingrid Slančíková.
Romové. -Původ Indie - Romské etnikum je nejpočetnější v Evropě a v Americe -V rámci Evropy se nachází zejména v jihovýchodní Evropě. Studiem Romů se.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Úvod do středověku.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Religiozita a věrské představy

Religiozita Původně nejspíš animistické představy spojené s personifikací živlů a jevů Po příchodu do Evropy „většinové“ náboženství: křesťanství: katolictví, pravoslaví, protestantství, letniční hnutí, Svědci Jehovovi islám prvky animismu

Animismus: - nesmrtelnost duše  mule nadpřirozené bytosti  strigy, bosorky, víly (Kesaji), sudičky (Urmy), psí muž (Džuklanuš), podzemní démoni (Locholikové) personifikace přírodních živlů a nevy- světlitelných jevů  Nebe a Země, nemoci svět čistý a nečistý ochrana a uctívání

=> magie důvod provedení (milostná, ubližovací, prosperitní) prostředek provedení (podobnostní, část těla nebo oblečení) => lidové léčitelství prostředky a míra účinnosti (zaříkávání, byliny, rituální čistota a poskvrnění) => pověry úkony (symbolika) předměty čistý a nečistý svět

Křesťanství okázalost obřadů x „domácí“ víra, žití ze dne na den „kult“ malých dětí, trpících mariánský kult  Kaľi Sára https://www.youtube.com/watch?v=ovAiWuwVh1w&list=PLzbG84ktV5y8tXec2pkX8Sy8jaMAi-Gac&index=5 pravoslaví letniční a novodobá hnutí

Literatura Budilová, L. – Jakoubek, M.: Religiozita Cikánů v ČR: konceptuálně-metodologické poznámky. Český lid 98, 2011, č. 4, s. 359-378. Davidová, E.: Romano drom. Cesty Romů. 1945-1990. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995. Horváthová, E.: Cigáni na Slovensku. Historicko – etnografický náčrt. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 1964. Romano džaniben, jevend 2008.

Dientsbierová, K.: Vliv letničního hnutí na komunity katalánských Gitanů v jižní Francii. Romano džaniben, 2008, č. ňilaj, s. 31-51. Dubová, Z.: Romská žena a léčitelství. Romano džaniben, 2003, č. jevend, s. 11-30. Houdek, L.: Víra kumáúnských dómů v nadpřirozené síly (v konfrontaci s prvky animismu ve víře některých romských skupin). Romano džaniben 16, 2/2010, s. 99-126. Lacková, E.: Ľudové liečenie olašských Rómov východného Slovenska v minulosti. Slovenský národopis 36, 1/1988, s. 203-208.

Poláková, J. : Zvířata ve věrských představách a magii u Romů Poláková, J.: Zvířata ve věrských představách a magii u Romů. In: Číhal, P. (ed.): Zoomorfní tematika v lidové tradici. Uherské Hradiště: Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, 2013, s. 236-245. Kováč, M., Mann, A. B. (eds.): Boh všetko vidí/O del sa dikhel. Duchovný svet Rómov na Slovensku/Romano paťaviben pre Slovensko. Bratislava: Chronos, 2003. Ort, J.: Pastorační činnost jako nástroj sociální inkluze. Romano džaniben 19, 1/2012, s. 83-90.

Pastorácia Rómov. Bratislava: Ústav pre vzťahy štátu a církví, 2009. Postolle, A.: Saintes-Maries-de-la-Mer (Francie) - Kolébka romského křesťanství, nebo usurpace provensálské pouti? Romano džaniben. 1-2/1998, s. 50-62. Ripka, Š: Morální Romové, folklorní Maďaři: Konverze k letničnímu křesťanství a revitalizace rituálů v transylvánské vesnici. Romano džaniben 17, 2/2011, s. 67-76.

Hübschmannová, Milena: Viera v mula u slovenských Romov Hübschmannová, Milena: Viera v mula u slovenských Romov. Slovenský národopis 53, 2005, č. 2, s. 172-204. http://www.romea.cz/cz/zpravy/fenomen-svate-sary Filmové dokumenty: Všetky moje deti Etnicita a vierovyznanie https://www.youtube.com/watch?v=R66CfuxGSf8&list=PL70421FF306293720