Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Figury II Marcela Jurková.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový Informační systém Ročník / obor.
Tropy II Marcela Jurková.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST:TEORETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ Tematická oblast:Rozvahové účty Předmět:Účetnictví Název:Procvičování – sestavení rozvahy Anotace: Digitální učební.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Interpretace textu K. H. Máchy - Máj
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Básnické prostředky Máchova Máje Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 1. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 245 Klíčová slova: básnické prostředky, metafora, personifikace, apostrofa, eufonie, jamb Anotace: Výkladová prezentace vysvětlující základní terminologii spojenou s básnickými prostředky v Máchově Máji.

Básnické prostředky v Máji

Terminologie Epiteta (konstanc a ornans) – básnický přívlastek Př. bělavé páry, růžový večer, večerní břeh Metafory Př. bledá tvář lůny Personifikace Př. o lásce šeptal tichý mech, jezero zvučelo tajný bol, bledá tvář luny

Terminologie Kontrasty Oxymórony Př. světlo x tma; život x smrt; na tváři lehký smích hluboký v srdci žal Oxymórony Př. mrtvé milenky cit; umřelé hvězdy svit; zbortěné harfy tón Metonymie - přenesené pojmenování na základě věcné souvislosti Př. hrdliččin zval ku lásce hlas

Terminologie Apostrofa - oslovení nepřítomné osoby ideje nebo věci Př. Ach, zemi krásnou, zemi milovanou Pleonasmus – hromadění významově podobných slov Př. modrý blankyt Eufonie – libozvučnost Př. nocí řinčí řetězů hřmot; lhal lásky žel

Metrum Mácha vytvořil tzv. NOVOČESKÝ JAMB Na prvním místě je vždy nepřízvučná slabika, kterou následuje přízvučná Rytmus je proto vzestupný

Zdroje Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996.