Plazi VY_52_INOVACE_1A_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Plazi.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.15 Anotace:
Poznávačka PLAZI Zástupci označení * nejsou povinní.
Plazi opakování Pro 7. třídy.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
OPAKOVÁNÍ TŘÍDA PLAZI Opakování - pojmy: 1. Společné vyústění trávicí, pohlavní a vylučovací soustavy. Kloaka 2. Čím dýchají plazi? Plícemi 3. Jakou.
Usazování a krystalizace VY_32_INOVACE_1A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Tísňová volání VY_32_INOVACE_1B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Elektrické napětí VY_32_INOVACE_2A_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Zvířata v ZOO VY_32_INOVACE_2B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Voda VY_32_INOVACE_1A_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
PLAZI - ŠUPINATÍ (zajímavosti)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Drahé kovy VY_32_INOVACE_1A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Manželství VY_32_INOVACE_1B_14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Ještěři a hadi Šupinatí plazi.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
CIZOKRAJNÍ HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce VY_32_INOVACE_1B_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rodina VY_32_INOVACE_3A_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Základní škola, Hradec Králové
Kostel VY_32_INOVACE_1B_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_ INOVACE_ 04_ PŘÍRODOVĚDA 5
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Ještěři a hadi.
Transkript prezentace:

Plazi VY_52_INOVACE_1A_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1056 Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny

Identifikátor materiálu: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd, 27 Anotace Žáci jsou v úvodní části seznámeni se základními znaky plazů, jejich dělením a zástupci. Následují podrobné informace k jednotlivým skupinám. Fotografie jednotlivých druhů slouží pro názornost a jako aktivní odkaz na podrobnější informace na webu, kde je možno podrobněji prostudovat jednotlivé zástupce a dohledat řadu zajímavostí. Celá prezentace je doplněna aktivujícími činnostmi, kde je třeba, pomocí skrytého pera, zodpovědět pár jednoduchých dotazů. Součástí je i jednoduchý test, který je možné snadno (bez složitějších barevných úprav) vytisknout. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Miroslav Kruba Srpen 2011 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a příroda Přírodopis Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o dělení a zástupcích plazů. Měli by být schopni rozlišit užovku obojkovou od zmije obecné. Druh interaktivity Využití interaktivní tabule, hypertextových odkazů a práce s PC. Materiál je použitelný pro výuku v online prostředí sdíleném žáky i rodiči. Možnost dopisovat rukopisné poznámky přes skrytá tlačítka v rámci nového softwaru. Cílová skupina  Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 14 – 15. let, 8. ročník

Základní znaky plazů Ke svému vývoji nepotřebují vodní prostředí Dýchají plícemi Teplota těla je proměnlivá a je tedy závislá na teplotě prostředí Rozmnožují se vejci, která mohou mít tvrdou nebo kožovitou skořápku Obr. 1

My se budeme bavit pouze o 4 základních skupinách Rozdělení plazů My se budeme bavit pouze o 4 základních skupinách Obr. 5 Obr. 2 Ještěři Hadi Želvy Krokodýlové Obr. 3 Obr. 4

Pro odkaz na web klikni na obrázek Ještěři Obr. 5 Tvoří asi nejpočetnější skupinu plazů Mají plně vyvinuty končetiny V ČR žije jen několik málo druhů ještěrek, a proto jsou chráněné Mezi skupinu ještěrů patří i slepýš křehký Mezi známé ještěrky u nás patří: Ještěrka – obecná, zelená, živorodá a zední Pro odkaz na web klikni na obrázek

Ještěrka obecná Ještěrka zelená Ještěrka zední Ještěrka živorodá Obr. 6 Obr. 7 Ještěrka zední Ještěrka živorodá Obr. 8 Obr. 9

slepýš je zcela neškodná ještěrka je chráněn jako silně ohrožený druh Slepýš křehký slepýš je zcela neškodná ještěrka je chráněn jako silně ohrožený druh dorůstá obvykle délky 30 cm Obr. 10

Cizokrajní ještěři Dopiš některé cizokrajné ještěry. Klikni pro nápovědu Obr. 11 Dopiš některé cizokrajné ještěry. 1 Obr. 12 2 Obr. 13 3 Další Použij skryté pero

Hadi Mají dlouhé tělo bez končetin a vynikající čich Obr. 14 Mají dlouhé tělo bez končetin a vynikající čich V ČR jsou nejznámějšími druhy užovka obojková a zmije obecná Nejčastější potravou hadů jsou hlodavci, rybky, žáby nebo ptáci V tropických oblastech se vyskytují: Kobra, chřestýš, anakonda, taipan Pro odkaz na web klikni na obrázek

Užovka obojková Zmije obecná Umí dobře plavat Zdržuje se často u vody !!!Jedovatá!!! Je plachá, ale když nemá kam utéct nebo střeží vejce, tak může zaútočit. Obr. 15 Obr. 16 Rozlišovací znaky Užovka má za hlavou žluté (bělavé až oranžové) půlměsíce, kdežto zmije má na hřbetě klikatou čáru.

Další rozdíly jsou oči Oko zmije Obr. 16 Oko užovky Obr. 17

Doplň informace Nápověda Hadi se živí nejčastěji malými ………………………………Pohybují se po …………………. Užovku poznám tak, že má za hlavou velké ……………………………… Zmije má na zádech velkou ………………………. Čáru a musím se mít před ní na pozoru, protože, když se bojí tak může …………………………Do lesa bych měl proto nosit vysoké ………………………..a dlouhé …………………………. Další str. Použij skryté pero

Doplň informace Hadi se živí nejčastěji malými ………………………………Pohybují se po …………………. Užovku poznám tak, že má za hlavou velké ……………………………… Zmije má na zádech velkou ………………………. čáru a musím se mít před ní na pozoru, protože, když se bojí, tak může …………………………Do lesa bych měl proto nosit vysoké ………………………..a dlouhé …………………………. Zpět na test

Pro odkaz na web klikni na obrázek Želvy Mají tělo pokryté krunýřem Mají bezzubé čelisti Existují vodní i suchozemské želvy Jejich teplota je závislá na teplotě okolí Kladou vejce do písku Obr. 18 Vodní želvy se živí převážně živočišnou potravou, suchozemské většinou rostlinou. Pro odkaz na web klikni na obrázek Krmení želv

Krokodýl nilský, aligátor severoamerický, kajman černý Krokodýlové Mají tělo pokryté tvrdými šupinami Mají ostré špičaté zuby Živí se převážně rybami, ale uloví i větší savce (antilopy, pakoně) a bez problémů napadne i člověka Pro kladení vajec si staví hnízda Obr. 19 Pro odkaz na web klikni na obrázek Mezi nejznámější zástupce krokodýlů patří: Krokodýl nilský, aligátor severoamerický, kajman černý

TEST Plazi se dělí na: ………………………… ……………… ..................... …………………… Slepýš křehký patří do skupiny? ………………………… Napiš jména dvou našich nejznámějších hadů. ………………………………... …………………………………. Jakou potravou se převážně živí suchozemské želvy? ………………………………………………. Napiš v jakých světadílech se můžeš v přírodě setkat s krokodýlem. …………………………………….. ………………………………………. KONEC Použij skryté pero

TEST Plazi se dělí na: ………………………… ……………… ..................... …………………… Slepýš křehký patří do skupiny? ………………………… Napiš jména dvou našich nejznámějších hadů. ………………………………... …………………………………. Jakou potravou se převážně živí suchozemské želvy? ………………………………………………. Napiš v jakých světadílech se můžeš v přírodě setkat s krokodýlem. …………………………………….. ………………………………………. Zpět na test

Zdroje a citace Obr.: 1, 2, 3, 4, 5, 12, 14, 18, 19 http://office.microsoft.com/klipart Obr. 6 BÖHRINGER, Friedrich. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M_Zauneidechse1_Edit1.jpg?uselang=cs Obr. 7 LOTYS, Ralf. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2007-05_Eidechse_02.jpg?uselang=cs Obr. 8 HAYNOLD, Bernd. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eidechse_080707.jpg?uselang=cs Obr. 9 SZYDLO, Stanislaw. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zootoca_vivipara-jaszczurka1.jpg?uselang=cs Obr. 10 PETERS, Kristian. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anguis_fragilis.jpeg?uselang=cs

Obr. 11 BODLINA. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Varanus_komodoensis.jpg Obr. 13 MEHLFÜHRER, Christian. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MC_Siedleragame.jpg Obr. 15 BERGSTEN, Jonas. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Natrix_natrix_20060810_002.jpg?uselang=cs Obr. 16 FRIC, Zdeněk. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Viperaberus1.jpg Obr. 17 STOEGA. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ringelnatter_im_Wald.JPG?uselang=cs