Plazi VY_52_INOVACE_1A_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1056 Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Identifikátor materiálu: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd, 27 Anotace Žáci jsou v úvodní části seznámeni se základními znaky plazů, jejich dělením a zástupci. Následují podrobné informace k jednotlivým skupinám. Fotografie jednotlivých druhů slouží pro názornost a jako aktivní odkaz na podrobnější informace na webu, kde je možno podrobněji prostudovat jednotlivé zástupce a dohledat řadu zajímavostí. Celá prezentace je doplněna aktivujícími činnostmi, kde je třeba, pomocí skrytého pera, zodpovědět pár jednoduchých dotazů. Součástí je i jednoduchý test, který je možné snadno (bez složitějších barevných úprav) vytisknout. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Miroslav Kruba Srpen 2011 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a příroda Přírodopis Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o dělení a zástupcích plazů. Měli by být schopni rozlišit užovku obojkovou od zmije obecné. Druh interaktivity Využití interaktivní tabule, hypertextových odkazů a práce s PC. Materiál je použitelný pro výuku v online prostředí sdíleném žáky i rodiči. Možnost dopisovat rukopisné poznámky přes skrytá tlačítka v rámci nového softwaru. Cílová skupina Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 14 – 15. let, 8. ročník
Základní znaky plazů Ke svému vývoji nepotřebují vodní prostředí Dýchají plícemi Teplota těla je proměnlivá a je tedy závislá na teplotě prostředí Rozmnožují se vejci, která mohou mít tvrdou nebo kožovitou skořápku Obr. 1
My se budeme bavit pouze o 4 základních skupinách Rozdělení plazů My se budeme bavit pouze o 4 základních skupinách Obr. 5 Obr. 2 Ještěři Hadi Želvy Krokodýlové Obr. 3 Obr. 4
Pro odkaz na web klikni na obrázek Ještěři Obr. 5 Tvoří asi nejpočetnější skupinu plazů Mají plně vyvinuty končetiny V ČR žije jen několik málo druhů ještěrek, a proto jsou chráněné Mezi skupinu ještěrů patří i slepýš křehký Mezi známé ještěrky u nás patří: Ještěrka – obecná, zelená, živorodá a zední Pro odkaz na web klikni na obrázek
Ještěrka obecná Ještěrka zelená Ještěrka zední Ještěrka živorodá Obr. 6 Obr. 7 Ještěrka zední Ještěrka živorodá Obr. 8 Obr. 9
slepýš je zcela neškodná ještěrka je chráněn jako silně ohrožený druh Slepýš křehký slepýš je zcela neškodná ještěrka je chráněn jako silně ohrožený druh dorůstá obvykle délky 30 cm Obr. 10
Cizokrajní ještěři Dopiš některé cizokrajné ještěry. Klikni pro nápovědu Obr. 11 Dopiš některé cizokrajné ještěry. 1 Obr. 12 2 Obr. 13 3 Další Použij skryté pero
Hadi Mají dlouhé tělo bez končetin a vynikající čich Obr. 14 Mají dlouhé tělo bez končetin a vynikající čich V ČR jsou nejznámějšími druhy užovka obojková a zmije obecná Nejčastější potravou hadů jsou hlodavci, rybky, žáby nebo ptáci V tropických oblastech se vyskytují: Kobra, chřestýš, anakonda, taipan Pro odkaz na web klikni na obrázek
Užovka obojková Zmije obecná Umí dobře plavat Zdržuje se často u vody !!!Jedovatá!!! Je plachá, ale když nemá kam utéct nebo střeží vejce, tak může zaútočit. Obr. 15 Obr. 16 Rozlišovací znaky Užovka má za hlavou žluté (bělavé až oranžové) půlměsíce, kdežto zmije má na hřbetě klikatou čáru.
Další rozdíly jsou oči Oko zmije Obr. 16 Oko užovky Obr. 17
Doplň informace Nápověda Hadi se živí nejčastěji malými ………………………………Pohybují se po …………………. Užovku poznám tak, že má za hlavou velké ……………………………… Zmije má na zádech velkou ………………………. Čáru a musím se mít před ní na pozoru, protože, když se bojí tak může …………………………Do lesa bych měl proto nosit vysoké ………………………..a dlouhé …………………………. Další str. Použij skryté pero
Doplň informace Hadi se živí nejčastěji malými ………………………………Pohybují se po …………………. Užovku poznám tak, že má za hlavou velké ……………………………… Zmije má na zádech velkou ………………………. čáru a musím se mít před ní na pozoru, protože, když se bojí, tak může …………………………Do lesa bych měl proto nosit vysoké ………………………..a dlouhé …………………………. Zpět na test
Pro odkaz na web klikni na obrázek Želvy Mají tělo pokryté krunýřem Mají bezzubé čelisti Existují vodní i suchozemské želvy Jejich teplota je závislá na teplotě okolí Kladou vejce do písku Obr. 18 Vodní želvy se živí převážně živočišnou potravou, suchozemské většinou rostlinou. Pro odkaz na web klikni na obrázek Krmení želv
Krokodýl nilský, aligátor severoamerický, kajman černý Krokodýlové Mají tělo pokryté tvrdými šupinami Mají ostré špičaté zuby Živí se převážně rybami, ale uloví i větší savce (antilopy, pakoně) a bez problémů napadne i člověka Pro kladení vajec si staví hnízda Obr. 19 Pro odkaz na web klikni na obrázek Mezi nejznámější zástupce krokodýlů patří: Krokodýl nilský, aligátor severoamerický, kajman černý
TEST Plazi se dělí na: ………………………… ……………… ..................... …………………… Slepýš křehký patří do skupiny? ………………………… Napiš jména dvou našich nejznámějších hadů. ………………………………... …………………………………. Jakou potravou se převážně živí suchozemské želvy? ………………………………………………. Napiš v jakých světadílech se můžeš v přírodě setkat s krokodýlem. …………………………………….. ………………………………………. KONEC Použij skryté pero
TEST Plazi se dělí na: ………………………… ……………… ..................... …………………… Slepýš křehký patří do skupiny? ………………………… Napiš jména dvou našich nejznámějších hadů. ………………………………... …………………………………. Jakou potravou se převážně živí suchozemské želvy? ………………………………………………. Napiš v jakých světadílech se můžeš v přírodě setkat s krokodýlem. …………………………………….. ………………………………………. Zpět na test
Zdroje a citace Obr.: 1, 2, 3, 4, 5, 12, 14, 18, 19 http://office.microsoft.com/klipart Obr. 6 BÖHRINGER, Friedrich. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M_Zauneidechse1_Edit1.jpg?uselang=cs Obr. 7 LOTYS, Ralf. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2007-05_Eidechse_02.jpg?uselang=cs Obr. 8 HAYNOLD, Bernd. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eidechse_080707.jpg?uselang=cs Obr. 9 SZYDLO, Stanislaw. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zootoca_vivipara-jaszczurka1.jpg?uselang=cs Obr. 10 PETERS, Kristian. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anguis_fragilis.jpeg?uselang=cs
Obr. 11 BODLINA. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Varanus_komodoensis.jpg Obr. 13 MEHLFÜHRER, Christian. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MC_Siedleragame.jpg Obr. 15 BERGSTEN, Jonas. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Natrix_natrix_20060810_002.jpg?uselang=cs Obr. 16 FRIC, Zdeněk. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Viperaberus1.jpg Obr. 17 STOEGA. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ringelnatter_im_Wald.JPG?uselang=cs