Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_05_Průměrná rychlost Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 19.11.2012 v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu, pochopení a procvičení učiva.
POHYB TĚLESA Průměrná rychlost Wright Flyer, první letadlo na světě
„Osnova k následujícímu úloze“ – pouze pro vyučujícího Diskuze: nad rychlostí aut, … Cíl: dojít k rozdílu mezi okamžitou a průměrnou rychlostí Okamžitá rychlost – údaj na tachometru. Průměrná rychlost je rychlost, kterou by muselo auto jet, aby urazilo danou dráhu v daném čase. odvodit vztah pro výpočet průměrné rychlosti
Monika Poslušná vyrazila se syny na víkend do Špindlerova mlýna Monika Poslušná vyrazila se syny na víkend do Špindlerova mlýna. Na Černém mostě ji ve svém novém Ferrari předjel Leoš Mareš, který do 138km vzdáleného Špindlerova mlýna vyrazil také. Leoš si zpestřil cestu zastávkou v Nové Pace, kde v jedné z nejlepších restaurací poobědval. Moniku podruhé předjel až u značky ŠPINDLERŮV MLÝN. Od prvního setkání do druhého uběhla 1h54min.
Průměrná rychlost pohybu zavádíme ji pro nerovnoměrný pohyb značíme ji vp celková dráha pohybu Průměrná rychlost = celková doba pohybu Stručný zápis: vp = s : t Tachometr měří okamžitou rychlost vozidla, ta se v průběhu času může velmi často měnit.
Vypočítej průměrnou rychlost Moniky Poslušné Vypočítej průměrnou rychlost Moniky Poslušné. Je průměrná rychlost Leoše větší? t = 1h54min = 1,9h s = 138km vp = x km/h vp = s : t x = 138 : 1,9 = 72,6 vp = 73km/h Průměrná rychlost Moniky je přibližně 73km/h. Průměrná rychlost Leoše je stejná.
Motorista jel obcí po dráze 1 200m. První úsek dráhy 300m ujel za 20s a zbývající úsek za 1min15s. a) Urči jeho průměrnou rychlost v prvním úseku dráhy. b) Urči jeho průměrnou rychlost v druhém úseku dráhy. c) Vypočítej průměrnou rychlost pro celou dráhu. a) t = 20s s = 300m vp = x m/s vp = s : t x = 300 : 20 = 15 vp = 15m/s b) t = 1min15s=75s s = 900m vp = x m/s vp = s : t x = 900 : 75 = 12 vp = 12 m/s c) t = 95s s = 1 200m vp = x m/s vp = s : t x = 1 200 : 90 = 13,333 vp = 13m/s
b) Jak dlouho se skutečně těleso pohybovalo? g) Změní se průměrná rychlost, prodloužíme-li dobu zastávky dvakrát? Jak? s[km/h] t[h] Z grafu závislosti dráhy na čase urči, jak se těleso pohybovalo. f) Urči rychlost pohybu v jednotlivých časových úsecích dráhy? c) Urči celkovou dráhu a celkovou dobu pohybu. d) Urči dobu zastávky. e) Urči průměrnou rychlost celého znázorněného pohybu.
Z grafu závislosti dráhy na čase urči, jak se těleso pohybovalo. Jak dlouho se skutečně těleso pohybovalo? Urči celkovou dráhu a celkovou dobu pohybu. Urči dobu zastávky. Urči průměrnou rychlost celého znázorněného pohybu. Urči rychlost pohybu v jednotlivých časových úsecích dráhy? Změní se průměrná rychlost, prodloužíme-li dobu zastávky dvakrát? Jak?
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN 80-7196-119-1. SCHMIDT, Andreas. wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tachometer_service_oil.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit. 15.8.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Wrightflyer.jpg/Soubor:Tachometer_service Obrázky z vlastní tvorby. Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.