Osobnost supervizora Jitka Navrátilová 6.4.2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav pedagogických věd FF MU
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Didaktické prostředky
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Supervizní vztah Jitka Navrátilová Vztah jako předpoklad učení Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. Supervizní.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
ROZVOJEM OSOBNOSTNÍCH A PROFESNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ MŠ A ZŠ K VYŠŠÍ KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ (CZ.1.07/1.3.00/ ) LUCIE CHALOUPKOVÁ PEDAGOGICKÁ FAKULTA.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Didaktické metody Androdidaktika.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Řízení a plánování kariéry
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Didaktické formy.
Didaktické zásady edukačního procesu
Struktura poradenského procesu
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Didaktické metody Androdidaktika.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagog.
Transkript prezentace:

Osobnost supervizora Jitka Navrátilová 6.4.2010

Supervizorova vlivná role Supervizor ovlivňuje učení supervidovaného. Proces supervize je ovlivněn charakteristikami supervizora. Supervizor je především rolovým modelem. Pomoci sledování supervizorových vztahů a postojů se supervidovaný učí vztahům a dovednostem, které využívají při práci s klientem.

Hlavní charakteristika supervizora Jaké charakteristiky by měl mít supervizor?

Pozitivní atributy supervizora 1) Je dostupný 2) Chce učit 3) Reaguje na pocity supervidovaného 4) Dává zpětnou vazbu 5) Slouží jako rolový model 6) Strukturuje učební zkušenost 7) Vede supervidovaného k samostatné praxi 8) Je podpůrčí 9) Předává teoretické znalosti i praktickou zkušenost 10) Pomáhá supervidovanému ze sebepoznáním 11) Jedná poctivě a objektivně 12) Používá andragogické učební metody (Ellison, 1994)

Supervizorovo Já v procesu supervize Vedle profesních znalostí a dovedností vnáší supervizor do supervize svoji osobnost. Koncept já vychází z psychoterapeutické literatury. Osobnost terapeuta je charakteristikou, která může být zkoumána a použita různým způsobem. (Minuchin, 1981) – použití svého já pro splynutí s prostředím klienta. Použití já – prostředek pro zažití zkušenosti autenticity. Satirová chápe osobnost terapeuta jako nástroj pro osvobození klienta. Supervizoři využívají svoji osobnost jako nástroj pro vytváření supervizního vztahu.

Zdroje strachu supervizora Mnohonásobné role a vzdělávací úkoly. Přechod z role pracovníka s klienty k roli supervizora. Supervidovaný Supervizorova autorita Kontext Sebereflexe

Mnohonásobné role a vzdělávací úkoly vytvářet pozitivní vzdělávací prostředí modelovat interpersonální a profesní chování poskytovat strukturu dávat konstruktivní zpětnou vazbu volit vhodné vzdělávací úkoly vzdělávání socializing gatekeeping propojování výuky ve škole s praktickou zkušeností využití výzkumu řešení otázky kulturní diverzity administrativní úkoly

Přechod z role pracovníka s klienty k roli supervizora Obavy z nedostatečné kompetence. Nedostatek artikulovaných a dobře fungujících modelů supervize. Nedostatečné pedagogické a didaktické schopnosti. Obavy, že nanaplňují potřeby supervidovaných.

Supervidovaný strach supervidovaného očekávání výkonu supervidovaného volba vzdělávacích úkolů osobní problémy či témata kulturní diverzita

Supervizní autorita Strach z autority. Nejistota jak zacházet s mocí. Mocenské boje. Zvládání mocenských bojů.

Kontext Čas Triangulace s dalšími zaměstnanci. Sekundární status

Sebereflexe Sebereflexe supervizora důležitá pro rozvoj sebereflexivních dovedností supervidovaného. Metody rozvoje sebereflexe - nezávislé mentální posouzení - společné zhodnocení - záznam procesu - audio a video supervizních sezení - zpřístupňování vnímání supervidovaného - snižování supervizorovi úzkosti (ventilace, konzultace, povzbuzení)