Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Život na Zemi.
EKOLOGIE.
Biotické a abiotické faktory
Fyziologie mikroorganismů
Obecná biologie.
Základní ekologické pojmy
Obecná charakteristika živých soustav
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Ekologické aspekty liniových staveb
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Charakteristika ekosystému
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Složky krajiny a životní prostředí
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
KONSTITUCE.
Principy fytoindikace
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
EKOLOGIE.
Ekologie.
Úvod do ekologie.
- zabývají se studiem živých soustav
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Jak „dispersal limitation“ ovlivňuje druhovou bohatost společenstva Anna Vlachovská.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní principy geografického výzkumu
Ekosystémy.
Ekologie.
Úrovně organizace živé hmoty
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základní ekologické pojmy
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vztahy geografie k ostatním vědám
Lekce 1 Úvod - základní pojmy a koncepce v geomorfologii
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Ekologie jako věda. Úvahy a otázky Je ekologie věda? Jaké atributy má věda? Jaký je rozdíl mezi ekologií a environmentalistikou? Jaké jsou cíle ekologie?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
EKOLOGIE A OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ RNDr.Jaroslav Kohout.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Název prezentace (DUMu):
Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekonomika životního prostředí
Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Ekologie.
Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.
Úrovně organizace živé hmoty
Transkript prezentace:

Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková

Odum, E., (1971): Základy ekologie, Academia Praha

Begon, M. , Harper, J. L. , Towsend C. R Begon, M., Harper, J.L., Towsend C.R. (1997): Ekologie, Votobia, 949 str.

Colin Townsend Michael Begon John L. Harper

EKOLOGIE oikos = obydlí - dům - domov „Každý z nás je ekologem…“ „Již staří Řekové…“ Ernst HAECKEL (1866) Věda o vzájemných vztazích organismů k jejich anorganickému a organickému prostředí, zvláště o jejich přátelských a nepřátelských vztazích k těm rostlinám a živočichům, s nimiž přicházejí do styku. C. J. KREBS (1972) Ekologie je vědecké studium interakcí, které determinují distribuci a abundanci organismů.

Hraniční obory ekologie Biologické discipliny: morfologie fyziologie etologie biogeografie, genetika molekulární biologie aj. Nebiologické discipliny: matematika fyzika chemie biochemie, meteorologie geografie geologie aj.

Co a jak studuje ekologie Obecná ekologie Speciální ekologie podle organismů, taxonomických skupin podle prostředí - vodní (akvatické) - suchozemské (terestrické) - půdní (voda nebo vzduch) - těla organismů Základní a aplikovaný výzkum – spojené nádoby

Měřítka přístupu - škály (scales) prostorová škála od buňky po globální ekosystém časová škála přiměřenost škály studované problematice význam dlouhodobých studií Studium časoprostorových (spatiotemporal) změn

Měřítka přístupu - škály (scales) „biologická“ jedinec autekologie - ekologie jednotlivých individuí limity přizpůsobení, vliv prostředí na výskyt adaptací, chování, rozšíření, biologické rytmy... populace demekologie - ekologie populací - abundance, distribuce, struktura, natalita, mortalita, růst a dynamika společenstvo synekologie - ekologie společenstev, jejich složení a struktura, koloběh látek a energie v ekosystémech, produktivita biosystémů, vliv člověka...

Metody studia v ekologii Metody studia: terénní (společenstva, populace, organismus) přírodní prostředí umělé prostředí (antropocenózy) laboratorní systémy matematické modely Význam designu experimentu náhodné a stratifikované náhodné vzorkování Význam statistických metod statistika nám neříká, co je pravda, ale co je důvěryhodné/spolehlivé! Interpretace výsledků statistických analýz - arbitrární nastavení hraničních hodnot – obvykle P<0.05

Testování významnosti přímka proložená metodou nejmenších čtverců P = 0,5 P = 0,01 nulová hypotéza: mezi teplotou a abundancí není vztah P = 0,1 P = 0,04

Metody studia v ekologii Whitehead: Popis (cílený!)  vysvětlení  predikce  kontrola  využití Vazba k aplikované vědě – a naopak často stimul k výzkumu pochází z praxe Hledej jednoduchost, ale nedůvěřuj jí.

Ekologie je úžasná věda …Krása ekologie tkví….v tom, že nás při vší své složitosti nutí rozumět základním a zjevným problémům, že dokáže najít obecné zákonitosti a využívat je k predikcím a postulátům, které si s touto složitostí poradí. Principy ekologické jsou přenositelné a využitelné i ve zdánlivě odlehlých oborech (sociologii, ekonomika…)

Prostředí Prostředí: abiotická a biotická složka Prostředí obecně: plynné nebo kapalné látky: médium pevné látky: substrát terestrické - amfibické - akvatické organismy

„Pojmologie“ Monotop - prostředí osídlené jedincem určitého druhu Demotop - prostředí populace Biotop - prostředí osídlené společenstvem - biocenózou Ekotop - souhrn abiotických faktorů bez ohledu na organismy a jejich soubory Areál - část zemského povrchu, v níž se vyskytuje určitý taxon Hranice jsou dány klimatickými, půdními a biotickými podmínkami. Lokalita - stanoviště: při výzkumu, přesné vymezení

Ekologické názvosloví podle typu prostředí: přípona -kolní terikolní silvikolní agrikolní petrikolní nidikolní organismus prostředí

Ekologické faktory - všechny vlivy prostředí a podmínky existence živočichů v prostředí - eliminují výskyt druhů v prostředích, působí na zeměpisné rozšíření druhů - mají vliv na rozmnožování, úmrtnost a stěhování živočichů, působí na hustotu jejich populací - podporují vznik různých adaptací, vyvolávají druhově příznačné regulační mechanismy umožňující přežívání v nepříznivých podmínkách.

Podmínky - fyzikálně-chemické vlastnosti prostředí (teplota, vlhkost...), mohou být měněny, ale nespotřebovávají se. Zdroje - environmentální zdroje jsou živými organismy spotřebovávány v průběhu jejich života a reprodukce (potrava, prostor, samice..).

Klasifikace ekologických faktorů: abiotické - klimatické faktory - hydrické faktory - edafické faktory biotické - vnitrodruhové ( intraspecifické, homotypické) faktory - mezidruhové (interspecifické, heterotypické) faktory - antropogenní faktory - trofické faktory

Klasifikace ekologických faktorů: Podle stupně cykličnosti: - primárně periodické faktory světlo teplota slapové jevy - sekundárně periodické faktory vlhkost vnitrodruhové vztahy - neperiodické faktory (přírodní, antropogenní) Podle vlivu na evoluční procesy: - morfoplastické faktory - fyzioplastické faktory - etoplastické faktory

Vztah organismů k ekologickým faktorům Zákon minima J. Liebig (1840): “Růst rostlin je limitován tím prvkem, který je v minimu”. Zákon tolerance Shelford (1943): “Každý druh toleruje určité rozpětí libovolného faktoru a nejlépe v prostředí prospívá, působí-li vlivy v rozsahu optimálních hodnot”.

Ekologická valence (Hesse, 1924): “Ekologická valence druhu je určena vzdáleností mezi minimem a maximem působení ekologického faktoru”. Limitující faktory - působí v rozsahu mezních hodnot a jsou pro přežití jedinců zvláště kritické. -

Ekologická valence - stenovalentní druhy - valence úzká - euryvalentní druhy - valence široká Příklady: k teplotě - stenotermní - eurytermní k salinitě - stenohalinní - euryhalinní ke kyslíku - stenooxybiontní - euryoxybiontní k potravě - stenofágní - euryfágní Poloha optima: v nízkých hodnotách působení faktoru oligo- ve středních……………………………….. mezo- ve vysokých……………………………….. poly-

Poloha optima Stenovalentní druhy Euryvalentní druhy dolní oligostenovalentní oligoeuryvalentní střední mezostenovalentní mezoeuryvalentní horní polystenovalentní polyeuryvalentní Podle typu prostředí: stenoekní - euryekní druhy Podle stanoviště: stenotopní - eurytopní druhy

Ekologická nika

Odpovědi organismů na vlivy vnějších faktorů, speciace Reakce: rychlé fyziologické změny na obvykle jednorázové změny – prahová intenzita Adaptace: přizpůsobení se organismu podmínkám prostředí během individuálního života nebo fylogenetického vývoje odezva na dlouhodobý nebo opakovaný podnět biologicky výhodné změny Vztahuje se na jednotlivce i jeho jednotlivé orgány a buňky, populace, druhy a vyšší taxony i na celá společenstva. Habituace – snížená citlivost vůči změnám vnějších faktorů. Deformace – neschopnost kompenzovat vnější vlivy.

Typy adaptací: Morfologické a.: tvar a funkce končetin tvar ústního ústrojí hmyzu... Fyziologické a.: změny salinity změny metabolismu mechanismy dýchání hibernace, diapauza... Etologické a.: orientace v prostoru získávání potravy ochrana před predátory...

Vliv adaptací na vnitřní prostředí organismů - podle strategie úpravy vnitřního prostředí v rámci adaptačních mechanismů: 2 typy organismů konformační adaptace (př. poikilotermní obratlovci) regulační (př. homoiotermní obratlovci) Rozdělení adaptací: Individuální adaptace – v mezích genotypu individua – resistenční adaptace Vývojové adaptace – v rámci fylogeneze druhu – posun mezí přežití druhu – kapacitní adaptace

Vývojové adaptace nejdou cestou dědičnosti získaných vlastností, ale prostřednictvím biologicky pozitivních mutací, jejichž nositelé mají vůči podmínkám prostředí větší adaptibilitu – větší možnost přežití – stabilizaci a rozšíření jejich genotypu v populaci.

Darwin a Wallace byli kamarádi

Teorie evoluce přírodním výběrem jedinci v populaci se liší některé odlišnosti se dědí ve většině populací zemře většina jedinců dříve, než se stačí rozmnožit různí předci zanechávají různé počty následovníků (tedy těch potomků, kteří se rozmnožili) jedinci s nejvyšším počtem následovníků mají největší vliv na dědičné vlastnosti následující generace jsou to jedinci, kteří se nejlépe vyrovnali s podmínkami prostředí podstata úspěchu jedince tkví v jeho ekologických vlastnostech

Přírodní výběr tvrdý - vymizení všech jedinců, kteří nejsou schopni v daném prostředí přežívat a rozmnožovat se buď a nebo, dočasný proces měkký - týká se vlastností, které ovlivňují rozdílnou schopnost přežívání a rozmnožování slabší má smůlu, permanentní proces Přirozený výběr není cílený, ale je důsledkem evoluční minulosti druhu – dávné vztahy, historické vlastnosti prostředí… Organismy v současném prostředí přežívají jen proto, že za normálních okolnosti jsou změny prostředí velmi pomalé – ne tak ovšem změny antropogenní – RIZIKA!

Princip trade-off každý druh má určité vlastnosti každý musí snášet určitá omezení (constrains) omezené množství zdrojů disturbance musí se s omezeními vyrovnat v rámci svých možností a „jeden nemůže dělat všechno dobře“ tedy dochází k vynuceným kompromisům (trade offs) životní strategii Blíže viz Storch D. & Mihulka S. (2000): Úvod do současné ekologie. Portál Praha, 160 s.

Evoluce v rámci druhu Druhy mají své specifické konzervativní znaky velký klasifikátor Carl von Linné je využil ke klasifikaci V rámci druhu však existuje určitá variabilita v různých místech areálu druhu mohou existovat různé podmínky přírodním výběrem pak budou selektovány odlišné varianty jedinců pokud to nebude převáženo hybridizací jedinců z různých částí areálu, dojde k evolučnímu oddělení – vzniku nového druhu (speciace) Definice pojmu druh – viz lekce o populacích vvvv

Speciace, šíření druhů příčiny, limity kosmopolit x endemit Alopatrie: rozšíření druhů bez územního překrývání (části populace výchozího druhu byly od sebe odděleny nějakou bariérou, např. geografická izolace ) Sympatrie: překrývání oblastí dvou druhů (druhy jsou již ekologicky nebo etologicky izolované)

Divergence a konvergence rozbíhání znaků organismů v průběhu fylogenetického vývoje, jeden z typických znaků evoluce. Vede k tvorbě nových druhů. Konvergence: podobnost v tělesné stavbě a vývoj analogických struktur (orgánů a znaků) u organismů fylogeneticky velmi vzdálených. Vzniká jako přizpůsobení k životu v podobných životních podmínkách.

Klasický scénář: Oddělení populací geografickou bariérou: Alopatrická speciace Klasický scénář: Oddělení populací geografickou bariérou: reprodukční izolace, prezygotická izolace (např. změna v chování) buď samostatný vývoj, nebo sekundární kontakt Při sekundárním kontaktu nanejvýš vznik potomků s nízkou fitness