AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_08_Přírodověda 4.ročník_Rostliny našich lesů Téma: Rostliny našich lesů CZ.1.07/1.4.00/21.1921
ROSTLINY NAŠICH LESŮ
ANOTACE Prezentace je určena žákům 4. ročníku. Žáci si prohloubí znalosti o lesních patrech a typech lesů. Na závěr prezentace je shrnut význam lesa v krajině.
ŽIVÉ ORGANISMY ŽIJÍ V LESÍCH V NĚKOLIKA PATRECH STROMOVÉ PATRO KEŘOVÉ PATRO BYLINNÉ PATRO MECHOVÉ PATRO KOŘENOVÉ PATRO
KOŘENOVÉ PATRO Zde se nacházejí podzemní části rostlin a podhoubí hub. Symbióza je vzájemně výhodné soužití dvou živých organismů. Strom dává kořeny houbě to, co vyrobil fotosyntézou. Houba zásobuje strom výživnými látkami, umožňuje snadnější příjem vody.
Mechové patro V mechovém patře najdeme mechy a houby.
Bylinné patro Je bohaté především v listnatých a smíšených lesích. brusnice borůvka jahodník obecný brusnice brusinka rulík zlomocný vraní oko čtyřlisté Doplň názvy rostlin,urči,které jsou jedovaté:
Keřové patro Rozrůstá se na okrajích lesa a na pasekách. Znáš nás? ostružiník maliník Lýkovec jedovatý- celý keř je jedovatý.Prudce jedovaté plody dozrávají začátkem léta. ostružiník křovitý
Stromové patro Zopakuj si, které druhy lesů znáš. LESY JEHLIČNATÉ SMÍŠENÉ LISTNATÉ
Jehličnaté stromy Listy ve tvaru jehlic, stálezelené, semena uložena v šiškách. jedle bělokorá modřín opadavý borovice lesní smrk ztepilý Doplň názvy stromů a pověz ,co o nich víš.
Listnaté stromy U nás se nejčastěji vyskytují duby a buky. BUK LESNÍ DUB LETNÍ
DALŠÍ LISTNATÉ STROMY Doplň názvy: lípa srdčitá habr obecný javor mléč bříza bělokorá
Význam lesa 1. kyslík, 2. zásobárna vody, 3. zadržuje vodu (ochrana před povodněmi), 4. zabraňuje odnosu půdy, 5. snižuje rychlost větru, 6. domov rostlin, hub a živočichů, 7. odpočinek člověka.
Použité zdroje http://microsoft.com MGR.VĚRA ŠTIKOVÁ. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 4.ročník. druhé vydání. Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA,s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7289-211-2.