Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny Ještěři a želvy VY_52_INOVACE_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1101 Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Identifikátor materiálu: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd, 27 Anotace Žáci jsou v úvodní části seznámeni se základními znaky plazů, jejich dělením a zástupci. Následují podrobné informace ke skupině ještěrů a želv. Fotografie jednotlivých druhů slouží pro názornost a jako aktivní odkaz na podrobnější informace na webu, kde je možno podrobněji prostudovat jednotlivé zástupce a dohledat řadu zajímavostí. Celá prezentace je doplněna aktivujícími činnostmi, kde je třeba, pomocí skrytého pera, zodpovědět pár jednoduchých dotazů. Součástí je i jednoduchý test, který je možné snadno (bez složitějších barevných úprav) vytisknout. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Miroslav Kruba Srpen 2011 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a příroda Přírodopis Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o dělení a zástupcích plazů. Měli by být schopni rozlišit do jaké skupiny jednotliví zástupci patří. Získají řadu informací o ještěrech a želvách. Druh interaktivity Využití interaktivní tabule, hypertextových odkazů a práce s PC. Materiál je použitelný pro výuku v online prostředí sdíleném žáky i rodiči. Možnost dopisovat rukopisné poznámky přes skrytá tlačítka v rámci nového softwaru. Cílová skupina Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 14 – 15. let, 8. ročník
Základní znaky plazů Ke svému vývoji nepotřebují vodní prostředí Dýchají plícemi Teplota těla je proměnlivá a je tedy závislá na teplotě prostředí Rozmnožují se vejci, která mohou mít tvrdou nebo kožovitou skořápku Obr. 1
My se budeme bavit pouze o 2 základních skupinách Rozdělení plazů My se budeme bavit pouze o 2 základních skupinách Obr. 5 Obr. 2 Ještěři Hadi Želvy Krokodýlové Obr. 3 Obr. 4
Pro odkaz na web klikni na obrázek Ještěři Obr. 15 Tvoří asi nejpočetnější skupinu plazů Mají plně vyvinuty končetiny V ČR žije jen několik málo druhů ještěrek, a proto jsou chráněné Mezi skupinu ještěrů patří i slepýš křehký Mezi známé ještěrky u nás patří: Ještěrka – obecná, zelená, živorodá a zední Pro odkaz na web klikni na obrázek
Ještěrka obecná Ještěrka zelená Ještěrka zední Ještěrka živorodá Obr. 6 Obr. 7 Ještěrka zední Ještěrka živorodá Obr. 8 Obr. 9
slepýš je zcela neškodná ještěrka je chráněn jako silně ohrožený druh Slepýš křehký slepýš je zcela neškodná ještěrka je chráněn jako silně ohrožený druh dorůstá obvykle délky 30 cm Má kovově lesklé tělo Obr. 10
Cizokrajní ještěři Dopiš některé cizokrajné ještěry. Klikni pro nápovědu Obr. 11 Dopiš některé cizokrajné ještěry. 1 Obr. 12 2 Obr. 13 3 Další Použij skryté pero
Pro odkaz na web klikni na obrázek Želvy Mají tělo pokryté krunýřem Mají bezzubé čelisti Existují vodní i suchozemské želvy Jejich teplota je závislá na teplotě okolí Kladou vejce do písku Obr. 14 Vodní želvy se živí převážně živočišnou potravou, suchozemské většinou rostlinou. Pro odkaz na web klikni na obrázek Krmení želv
TEST Plazi se dělí na: ………………………… ……………… ..................... …………………… Slepýš křehký patří do skupiny? ………………………… Napiš jména dvou ještěrek žijících u nás. ………………………………... …………………………………. Jakou potravou se převážně živí suchozemské želvy? ………………………………………………. Plazi jsou ……………………………..........živočichové, a proto potřebují hodně tepla. KONEC Použij skryté pero
TEST Plazi se dělí na: ………………………… ……………… ..................... …………………… Slepýš křehký patří do skupiny? ………………………… Napiš jména dvou ještěrek žijících u nás. ………………………………... …………………………………. Jakou potravou se převážně živí suchozemské želvy? ………………………………………………. Plazi jsou ……………………………..........živočichové, a proto potřebují hodně tepla. Zpět na test
Zdroje a citace Obr.: 1, 2, 3, 4, 5, 12, 14, 15 http://office.microsoft.com/klipart Obr. 6 BÖHRINGER, Friedrich. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M_Zauneidechse1_Edit1.jpg?uselang=cs Obr. 7 LOTYS, Ralf. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2007-05_Eidechse_02.jpg?uselang=cs Obr. 8 HAYNOLD, Bernd. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eidechse_080707.jpg?uselang=cs Obr. 9 SZYDLO, Stanislaw. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zootoca_vivipara-jaszczurka1.jpg?uselang=cs
Obr. 10 PETERS, Kristian. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anguis_fragilis.jpeg?uselang=cs Obr. 11 BODLINA. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Varanus_komodoensis.jpg Obr. 13 MEHLFÜHRER, Christian. Wikipedia.org [online]. [cit. 10.8.2011]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MC_Siedleragame.jpg