Rozšiřování pouští.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Ozónová vrstva Dagmar Trhlínová.
POUŠŤ Vyprahlá krajina.
Registrační číslo projektu:
Vliv klimatické změny na půdní degradaci (návrh adaptačních opatření)
Kyselý déšť.
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Podnebné pásy 5. ročník.
POUŠTĚ.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI20 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
 soubor suchozemských a vodních ekosystémů.  V biosféře probíhá neustálý oběh látek, informací a energií.  Je to jednotný jev v celé biosféře.  Hnací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Degradace půd vlivem zemědělství
Čurnová, Hojdarová, Poláková, Robenhauptová
Krajina a životní prostředí
Krajina a životní prostředí
Registrační číslo projektu
AFRICKÉ SAVANY.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Krajina a životní prostředí
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Ekosystémy přírodní a umělé
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
AFRICKÉ REGIONY.
POUŠTĚ.
Globální, regionální a místní problémy životního prostředí
SUCHO A DESERTIFIKACE. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Biosféra.
Obraz působení člověka
Počítačová prezentace
Křížovka - Tropický deštný les
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Některé environmentální aspekty zemědělského hospodaření
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Krajina Co to je krajina?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Subtropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Pedosféra.
VEGETAČNÍ PÁSY.
Zdeněk Dostálek, Jan Janás, Jan Michálek, Miroslav Smetka
Ekologické globální problémy
POUŠTĚ VY_32_INOVACE_XVII-C-15.
VY_32_INOVACE_11_Z4 14. POUŠTĚ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
VY_32_INOVACE_
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
Mgr. Lenka Nováková – 1.ZŠ Horní Slavkov VY_32_INOVACE_10_POUŠTĚ-Z
Sahel – nejchudší část Afriky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
SAVANY.
Důsledky globální změny klimatu
Sahel – nejchudší část Afriky
Transkript prezentace:

Rozšiřování pouští

Sahel: -Sahel je název krajinného typu v Africe na jižním okraji Sahary -Zahrnuje pás stepí a savan táhnoucích se napříč kontinentem od západu k východu -Je zde suché podnebí, ročně naprší 100–500 mm a to v pravidelných až 3 měsíce trvajících obdobích dešťů -Suchomilná vegetace umožňuje pastevní chov dobytka

-Vznik či rozšiřování pouští je přímým důsledkem přetěžování citlivých stepních ekosystémů - Ty podléhají - z důvodu migrace a obecně zvýšené lidské spotřeby - extrémním nárokům na produkci zemědělských plodin, sběru palivového dřeva či ekonomickým nebo politickým tlakům -Také plýtvání vodními zdroji a špatná správa zdrojů přispívá k rozšiřování pouští

Problém rozšiřování se týká těchto pouští: • Afrika- Sahara • Asie- Gobi Namib Syrská poušť Kalahári • Austrálie- Velká Viktoriina poušť Gibsonova poušť Velká písečná poušť • Severní Amerika- Mohavská poušť Sonorská poušť • Jižní Amerika- Atakama Peruánská poušť Patagonská poušť Atd.

Degradace půd

-Degradace půd je proces, při kterém dochází ke snížení úrodnosti, využitelnosti půdy a snižují se její ekologické funkce -eroze je jev, při kterém dochází k rozrušení půdy vodou, větrem, sněhem. Je zapříčiněna odlesněním krajiny, nadměrnou pastvou a nevhodnými zemědělskými postupy. -chemická degradace zahrnuje procesy, kterými půda ztrácí obsah humusu vrstvu a není schopna zadržet živiny. -nadměrné hnojení popřípadě opakované hnojení spojené s pěstováním stejného druhu plodin na témže poli bez obměňování či nechávání pole čas od času ladem. -zasolování vzniká při zavlažování zemědělsky využívaných ploch vodou, která má vysoký obsah rozpuštěných látek. Voda ze zavlažovaných oblastí odpařuje, ale soli a jiné látky zůstávají, což způsobuje zasolování půd. -zhutňování neboli utužování půd je způsobeno opakovaným zpracováním půdy ve stejné hloubce a množstvím přejezdů těžkou zemědělskou technikou po povrchu půdy, které vede ke snížení pórovitosti a propustnosti půdy.

Snižování biodiverzity

-Biodiverzita zachycuje rozmanitost živých organismů na Zemi, což zahrnuje rozmanitost druhů, v rámci druhů i  diverzitu ekosystémů -Můžeme mluvit o biodiverzitě celosvětové, české i o biodiverzitě na úrovni konkrétních lokalit -Lidskou činností způsobujeme degradaci ekosystémů a životního prostředí, ohrožení populací mnoha druhů a úbytek nenahraditelných přírodních zdrojů, což vše znamená značné snižování biodiverzity v celosvětovém měřítku -Odhaduje se, že úbytek biodiverzity je v současné době 100 až 1000krát rychlejší, než kdyby byl způsoben pouze přírodními procesy -Navíc se tlak na ekosystémy spíše zvyšuje - zvyšuje se poptávka po zemědělské půdě

-Podle vědců ze během posledních 35 let ubylo 25 procent druhů suchozemských zvířat, 28 procent mořských tvorů a 29 procent druhů sladkovodních zvířat -Každý rok lidé zapříčiní vyhynutí jednoho procenta zvířat -V historii země jde o jedno z nejhorších období -Může za to především člověk, a to znečišťováním životního prostředí, zemědělstvím, růstem měst a nadměrným rybařením a lovem -Nejhůře zasažena jsou v mořích, jejichž počet poklesl především v posledních deseti letech - A například mořského ptactva od roku 1990 ubylo třicet procent -Mezi nejvíce zasažené druhy patří antilopy, mečouni a žraloci kladivouni -Výrazně ohrožen je nyní například čínský říční delfín

Tvůrci: Radek Křížka Šimon Štůral Martin Holomek