Starověká Římská říše.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Advertisements

velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
Starší přípravka + mladší přípravka A,B sezóna 2014/2015 trenér starší přípravky Allan Kheil, trenér mladší přípravky A Petr Vokáč trenér mladší přípravky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Asie Státy - Jihozápadní. Dělení I. Blízký východ II. Země Arabského poloostrova III. Mezopotámské státy.
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Starověká Římská říše. Řím Civilizační okruh Původ ve městě Řím (zal. v 8. stol. př.n.l.) Kultura ovlivněna vlivem Etrusků, Řeků a dalších italických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
listopad 1797 listopad 1797: Napoleon Bonaparte se pevně chopil moci prosinec 1797 prosinec 1797: v platnost vstoupila nová ústava – značnou zákonodárnou.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŘÍMSKO-KATOLICKÁ CÍRKEV
Členění dokumentu Členění dokumentu na menší části Usnadňuje orientaci
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
ANTIKA 4 DĚJINY ŘÍMA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Dekolonizace Afriky a její dopady
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Česká republika Obyvatelstvo
Rozpad a zánik říše římské
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Rozpad a zánik Římské říše
Třicetiletá válka
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
počátek našeho letopočtu
Antické Řecko – doba železná
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Římské výboje v západním Středomoří
Raná řecká tyranida, Sparta
3. st. Krize říma za principátu opakování – krize republiky, triumviráty, císařství.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Společnost a její typologie
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Cestovní ruch v České republice
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Britské impérium.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
klasické období (5. stol. př. n. l. Athény za Perikla)
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_9.ročník 06_Opakování jihozápadní Asie
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Úvod do středověku.
Římská republika.
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Název školy: ZŠ Pardubice - Spořilov Autor: Renáta Pasovská
OSOBNOST.
MĚSTSKÉ STÁTY.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
Počátky středověku - raný středověk
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Starověká Římská říše

Řím Civilizační okruh Původ ve městě Řím (zal. v 8. stol. př.n.l.) Kultura ovlivněna vlivem Etrusků, Řeků a dalších italických kmenů Několik etap vývoje - království - republika - císařství

Řím Silná expanzivní politika dobyvačného charakteru Legie – vojenské oddíly (legio – vybrat, odvést) Pretoriáni – osobní stráž císařů Řím postupně obsazuje značnou část Iberského poloostrova, Galii, značnou část Britských ostrovů, Černomoří, Severní Afriku a další

Římská tělesná kultura účelová militarizace TK Služba v armádě byla povinností každého svobodného občana (nejprve vlastníka půdy) Vojenské zařazení odpovídalo majetku Soustavný výcvik – pouze nejbohatší Výcvik probíhal na Martově poli za hradbami města Ideálem byla výchova statečného, zbožného a státu oddaného občana

Římská tělesná kultura Od 3. stol. př.n.l. postupná profesionalizace armády - vedla ke změně pojetí TK Většina obyvatelstva přestává pravidelně cvičit Dostatek volného času Zaměření na pasivní TK - masáže, lázně … - sportovní diváctví

Římské hry Ludi – veřejné hry - na oslavu triumfů římských zbraní od konce 3. stol. př.n.l. přibývají další hry - plebejské, apollonské, bohyně Cerrery, Flořiny …. Hry v cirku – původně etruského původu - vozatajské závody a boxerská utkání

Římské hry Gladiátorské hry – původně jednoduché formy zápasů, postupně se vyvíjejí do propracované profesionální formy, vznikají gladiátorské školy s ansámblem trenérů, lékařů, masérů... Program her narůstal – souboje jednotlivců, skupin, proti zvířatům, ve vrcholné formě i vozy a námořní bitvy. Pořádání her součástí státní politiky – chléb a hry

Olympijské hry za římské nadvlády v 1.-3. stol. n.l. znovuobnoven lesk OH prestižní záležitost pro římskou smetánku vítězi i římští císaři (Tiberius, Germanicus) účast sportovců ze všech Římských kolonií ve 4. stol. opětovný úpadek s nástupem křesťanství – hry prohlášeny za pohanské poslední starověké OH se konaly roku 393 roku 394 zakázal císař Theodosius I. Pohanské slavnosti včetně OH r. 426 2. zákaz pohanských slavností – zničení Olympie

Řím – zánik impéria Působením vnějších sil a vnitropolitických konfliktů se impérium po smrti Theodosiuse dělí (395n.l.) na dvě části Západní část fakticky zaniká r.476, rozpadá se postupně na řadu nově vznikajících národnostních mocenských celků Východní část si i nadále udrží svou svrchovanost a transformuje se do Byzantské říše. Samotné město Řím opakovaně drancované, jako město zaniká.

Řím – zánik impéria Z pohledu dějin TV se na rozpadu podílí následující faktory: Odklon zájmu o aktivní TK (vojenskou i jinou) a přesun do TK do pasivní úlohy – masáže, lázně, divácká účast (chléb a hry) Justiniánský koncil – císař Konstantin ve snaze vnitřně sjednotit impérium ustavuje státní náboženství – křesťanství (odklon od tělesna – směrem k duchovnímu životu)