JUDr. Ing. Kristýna Fronc Chalupecká Mgr. Damian Czudek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zimní semestr 2013 Ing. Arnošt Klesla, Ph.D.
Advertisements

Vysoké učení technické v Brně Fakulta podnikatelská
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Obecná část finančního práva II
Obecná část finančního práva II
BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Kapitálové trhy – Podstata Finanční trh a finanční systém
Finanční právo Taťána Špírková, 2013.
Vedení správního řízení
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Nástroje územního plánování
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Úloha depozitáře fondů kvalifikovaných investorů
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Boj proti praní špinavých peněz v České republice
Bankovní obchody Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vkladové služby.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Rozpočty územních samosprávných celků
Právo na informace Tereza Danielisová,
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb Vlastimil Slovák, odbor Vnitřního trhu a služeb EU Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Systém kontrolní činnosti SEI
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Podnikání v oboru družstevního peněžnictví a jeho efektivnost ESFS Řízená konzultace 15. Prosince 2006.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Ostatní finanční zprostředkovatelé a subjekty působící na finančním trhu.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Elektronické platební prostředky, platební karty, platební systémy Předmět Platební styk, Jaro 2008 Mgr. Bc. Libor Kyncl Právnická fakulta Masarykovy univerzity.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Zákon o kolektivním investování 189/2004 Sb.. Základní ustanovení Kolektivní investování = podnikání, jehož předmětem je shromažďování peněžních prostředků.
JUDr. Ing. Kristýna Fronc Chalupecká Mgr. Damian Czudek Informace ve finanční správě Nefiskální část.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část finančního práva III
Zprostředkovaná identifikace podle § 10 AML zákona v roce 2017
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Obchodní právo I. Akciová společnost
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kolektivní investování
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Transkript prezentace:

JUDr. Ing. Kristýna Fronc Chalupecká Mgr. Damian Czudek Informace ve finanční správě Nefiskální část JUDr. Ing. Kristýna Fronc Chalupecká Mgr. Damian Czudek

Vybrané problémy informační povinnosti v nefiskální finanční správě informační povinnost v rámci dohledu nad finančním trhem informační povinnost v rámci opatření proti legalizace výnosů z trestné činnosti Informační povinnost depozitáře kolektivního investování

Hlavní argumenty informační povinnosti v nefiskální části FP asymetrie informací a s tím související prevence finančních problémů Informační povinnost běžné kapitálové společnosti x finanční instituce

Hlavní argumenty informační povinnosti v nefiskální části FP Systémové riziko Riziko zneužití trhů Nedostatečná ochrana spotřebitele Riziko trestněprávní – legalizace výnosů z trestné činnosti

Informační povinnost v rámci dohledu nad finančními trhy

Úrovně dohledu nad finančním trhem Mezinárodní dohled – systém tří Core principles Evropský dohled Národní dohled

Česká národní banka Nezávislý subjekt s kompetencemi správního orgánu Správní řízení – dle 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

Obsah činnosti ČNB Měna Platební styk Devizová správa Dohled nad finančním trhem

Sjednocený dohled Zákon č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem Bankovnictví a družstevní záložny Pojišťovnictví Penzijní pojištění Kapitálový trh

Sjednocený dohled

Výkon dohledu ČNB rozhodování o žádostech o udělení licencí, povolení, registrací a předchozích souhlasů podle zvláštních právních předpisů, kontrolu dodržování podmínek stanovených udělenými licencemi a povoleními, kontrolu dodržování zákonů, jestliže je k této kontrole Česká národní zákonem zmocněna, a kontrolu dodržování vyhlášek a opatření vydaných Českou národní bankou, získávání informací potřebných pro výkon dohledu podle zvláštních právních předpisů a jejich vymáhání, ověřování jejich pravdivosti, úplnosti a aktuálnosti, ukládání opatření k nápravě a sankcí podle tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů, řízení o správních deliktech a přestupcích

Provádění dohledu ČNB Dříve sektorový model – dohled nad jednotlivými odvětvími finančního trhu Dne funkcionální model – dohled z hlediska jednotlivých systémových selhání

Provádění dohledu ČNB dohled průběžný (je zaměřený na probíhající činnost adresáta) dohled následný (zaměřený na sledování toho, jakým způsobem jsou odstraňovány nedostatky při dřívějším výkonu dohledu). dohled předběžný

Provádění dohledu ČNB z hlediska místního On site dohled – na místě Off site dohled – na dálku

Systém výměny informací

Informační povinnost Pravidelná – někdy označována jako tzv. reporting nepravidelná

Depozitář fondu kolektivního investování

Kolektivní investování Co je to fond KI?  Právní regulace UCITS směrnice Zákon 189/2004 Sb. , o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů

Kolektivní investování

Kolektivní investování

Instituce kolektivního investování Investiční společnost Fondy kolektivního investování Podílový fond – bez právní subjektivity Investiční fond

Kolektivní investování

Depozitář KI VYHLÁŠKA č. 195/2011 Sb., ze dne 27. června 2011 o činnosti depozitáře fondu kolektivního investování

Depozitář KI Nároky na výkon činnosti depozitáře v ČR Sídlo nebo pobočku na území ČR Oprávnění vykonávat činnost depozitáře v bankovní licenci Funkce depozitáře Evidence veškerých plateb fondu KI

Funkce depozitáře Evidence veškerých plateb fondu KI Úschova prostředků fondu Vypořádání a zúčtování fondu KI Kontrolní funkce depozitáře Kontrola pořizování a zcizování majetku Kontrola způsobu a správnosti oceňování Kontrola vydávání investičních cenných papírů Kontrola užití výnosu fondu KI

Jednání depozitáře a informační povinnost Zastavení pokynů až na 3 pracovní dny Informační povinnost ČNB

Poskytování informací v souvislosti s opatřeními proti legalizaci výnosů z trestné činnosti

Úvod do problematiky legalizace výnosů z trestné činnosti fáze legalizace výnosů z trestné činnosti placement layering integration

Úvod do problematiky legalizace výnosů z trestné činnosti metody legalizace výnosů z trestné činnosti „praní skrze čisté společnosti“ „bílé koně“ zneužívání legislativ legalizace skrze anonymní společnosti

Právní úprava legalizace výnosů z trestné činnosti mezinárodní prameny úpravy právo EU 3. AML směrnice národní legislativa zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti

Orgány činné v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti Finančně analytický útvar Ministerstva financí Policie ČR Česká národní banka

Dohledový orgán FIU – financial intelligence unit Ve světě mají různé podoby – administrativní, soudní, výkonný, hybridní V ČR finančně analytický útvar při Ministerstvu financí

FAÚ Analytická činnost Kontrolní činnost – FAÚ plní funkci specializovaného dozorového orgánu nad právnickými a fyzickými osobami, kterým vznikají povinnosti podle zákona o praní peněz, procesního orgánu, který vydává rozhodnutí podle zákona o správě daní a poplatků a rozhodnutí podle správního řádu, metodického orgánu, legislativní složky, státní kontroly, plní povinnosti účastníka řízení vůči soudům. Mezinárodní spolupráce – FATF, Egmontský výbor Kotrola FU – výbor Poslanecké sněmovny

Činnost FAÚ 2010 2011 2012 Počet podnětů 1887 1970 2191   2010 2011 2012 Počet podnětů 1887 1970 2191 Zajištěné prostředky (v mil Kč) 287 808 1005 Počet TO ze strany FAU 296 256 429 Postoupení danové správě 554 680 950

Povinnosti při platebních transakcích Omezení plateb v hotovosti Povinnosti povinných osob dle Zleg Identifikace klienta Kontrola klienta

Identifikace klienta Jestliže je povinná osoba účastníkem obchodu v hodnotě převyšující částku 1 000 EUR, před jeho uskutečněním vždy identifikuje klienta, pokud tento zákon dále nestanoví jinak Bez ohledu na limit stanovený v odstavci 1 identifikuje povinná osoba klienta rovněž vždy, pokud jde o a) podezřelý obchod, b) vznik obchodního vztahu, c) uzavření smlouvy o účtu, vkladu na vkladní knížce nebo vkladním listu nebo sjednání jiné formy vkladu, d) uzavření smlouvy o nájmu bezpečnostní schránky nebo smlouvy o úschově, e) uzavření smlouvy o životním pojištění, má-li klient právo jednostranně hradit další pojistné nad sjednaný rámec plateb jednorázového nebo běžně placeného pojistného, f) nákup nebo přijetí kulturních památek, předmětů kulturní hodnoty, použitého zboží nebo zboží bez dokladu o jeho nabytí ke zprostředkování jejich prodeje anebo přijímání věcí do zástavy, nebo g) výplatu zůstatku zrušeného vkladu z vkladní knížky na doručitele.

Kontrola klienta Povinná osoba před uskutečněním jednotlivého obchodu v hodnotě 15 000 EUR nebo vyšší, obchodu, na který se vztahuje povinnost identifikace podle § 7 odst. 2 písm. a) až d), obchodu s politicky exponovanou osobou a dále v době trvání obchodního vztahu provádí také kontrolu klienta. Klient poskytne povinné osobě informace, které jsou k provedení kontroly nezbytné, včetně předložení příslušných dokladů. Povinná osoba může pro účely tohoto zákona pořizovat kopie nebo výpisy z předložených dokladů a zpracovávat takto získané informace k naplnění účelu tohoto zákona.

Provádění kontroly klienta Kontrola klienta zahrnuje a) získání informací o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu, b) zjišťování skutečného majitele, pokud klientem je právnická osoba, c) získání informací potřebných pro provádění průběžného sledování obchodního vztahu včetně přezkoumávání obchodů prováděných v průběhu daného vztahu za účelem zjištění, zda uskutečňované obchody jsou v souladu s tím, co povinná osoba ví o klientovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu, d) přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků.

Rozšíření okruhu povinných osob Povinnou osobou se pro účely zákona rozumí úvěrová instituce Jiná finanční instituce držitel povolení k provozování sázkových her v kasinu podle zákona o loteriích a jiných podobných hrách, osoba oprávněná k obchodování s nemovitostmi nebo ke zprostředkování obchodu s nimi, auditor, daňový poradce a účetní, soudní exekutor Notář Atd.

Systém vnitřních zásad Každá banka je v souladu s v souladu s § 9 odst. 1 a §9 odst. 2 LegZ povinna vypracovat písemně vlastní „Systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených LegZ Vyhláška č. 281/2008 Sb., ze dne 1. srpna 2008 o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu

Postup při podezřelém obchodu dle Zákona Zjišťování podezřelého obchodu Neuskutečnění obchodu Oznamování podezřelého obchodu

Oznamování podezřelého obchodu I Lhůty k oznámení Způsoby oznamování Orgán přijímající oznámení Údaje potřebné k oznámení podezřelého obchodu Povinnost zachování mlčenlivosti

Oznamování podezřelého obchodu II Podezřelý obchod Neuskutečnění obchodu dle § 15 Oznámení podezřelého obchodu dle § 18 Nedostatečná identifikace klienta Nespolupráce při kontrole klienta Do 5 pracovních dní Neprodleně Fakultativně Obligatorně Oznámení podezřelého obchodu dle § 18 Odklad splnění příkazu klienta dle § 20 Splnění příkazu klienta

Odklad splnění příkazu klienta Odklad splnění příkazu klienta dle § 20 Maximálně o 24 hodin Splnění příkazu klienta Prodloužení doby odkladu Maximálně o 72 hodin Prodloužení doby, na kterou se odkládá splnění příkazu klient, Prodloužení odložení splnění příkazu klienta nebo o zajištění majetku, který má být předmětem podezřelého obchodu, u povinné osoby, u níž se tento majetek nachází Splnění příkazu klienta Oznámení MF o podání trestního oznámení

Shrnutí Odlišný charakter informační povinnosti Důraz kladen na ochranu finančních zájmů soukromých subjektů Stabilita na finančním trhu

Děkujeme za pozornost