Národní jazyk a jeho útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Nářečí v Čechách a na Moravě
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úvod do korpusové lingvistiky 6
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Kolik řečí znáš Petr Machala.
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Nářečí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obecné výklady o českém jazyce
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
Nářečí češtiny Autor © Mgr. Alexandra Pospíšilová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Nářečí Slovácko Autor : Erik Chalupa. Úvod Nářečí neboli dialekt je nespisovný jazykový útvar užívaný pouze mluvčími z určité geografické oblasti. Obor,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Národní jazyk a jeho útvary
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Rozvrstvení národního jazyka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Autor © Mgr. Alexandra Pospíšilová
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dostupné z Metodického portálu
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Národní jazyk a jeho útvary Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0535 Škola: Soukromá střední odborná škola Břeclav, s.r.o., Mládežnická 3, 690 02 Břeclav Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 4. Tematický okruh: Národní jazyk a jeho útvary Téma: Nespisovné útvary národního jazyka Jméno autora: Mgr. Milan Zachodil Datum tvorby: 29. 1. 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_ČJL 1_ ZA_02 Soubor: VYSTUPY/VY_32_inovace_ČJL 1_ZA_02 Anotace: Materiál seznamuje žáky s nespisovnými útvary národního jazyka.

Útvary jazyka nespisovného Rozdělení: teritoriální (z hlediska územního): nářečí (dialekty) obecná čeština (interdialekt) sociální (z hlediska společenského) profesní mluva slang argot

Útvary jazyka nespisovného Mezi útvary nespisovného jazyka patří jednotlivá nářečí a interdialekty. K rozvoji českých nářečí (dialektů) došlo mj. díky izolovanému vývoji jednotlivých regionů a přírodním překážkám, které bránily lidem v kontaktu. Nářečí jsou šířena pouze na omezeném území a používají se při každodenní komunikaci.

Mapa nářečí v ČR Nářečí češtiny: 1 – česká skupina (podskupiny: 1a – severovýchodočeská, 1b – středočeská, 1c – jihozápadočeská, 1d – českomoravská) 2 – středomoravská skupina 3 – východomoravská skupina 4 – slezská skupina (4a – slezskomoravská podskupina, 4b – slezskopolská podskupina) 5 – nářečně různorodé oblasti

Útvary jazyka nespisovného Obecná čeština – interdialekt (nadnářeční jazykový útvar). Využívá se v každodenní komunikaci, někdy se označuje jako běžná mluva, někdy jako „pražština“. Je charakteristická expresivními výrazy (chrnět, žrát), uvolněnou skladbou, mísí se v ní spisovné a nespisovné výrazy. Používá se v celých Čechách, dostává se i na Moravu.

Útvary jazyka nespisovného Profesní mluva je soubor specifických výrazových prostředků mezi mluvčími v ur-čitém povolání. Vyznačuje se snahou o úsporné a jedno-značné vyjadřování. Např. mluva lékařů (slepák = slepé střevo, penoš = penicilin), železničářů (bobina = lokomotiva, buml = smíšený vlak), horníků (hajer = horník, pikovat = pracovat se sbíječkou) apod.

Útvary jazyka nespisovného Slang je způsob vyjadřování zájmových skupin. Vyznačuje se hrou se slovy, užíváním obrazných pojmenování apod. Např. studentský slang (koule, biflovat, matika), myslivecký slang (slechy, běhy), sportovní slang (mičuda, finiš).

Útvary jazyka nespisovného Argot – výrazové prostředky vrstev sociálně vyřa-zených či izolovaných. Často tajná mluva zlodějů, narkomanů, prostitutek. Např. mluva „pražské galérky“ (bomzák, stříkačka).

Otázky a úkoly Jaké jsou teritoriální nespisovné útvary? Jak rozdělujeme nespisovné útvary z hlediska sociálního? Do které nářeční skupiny patří slovácké nářečí? Do kterého útvaru patří slova „šprtat“, „děják“, „třídnice“? Odpovědi: Nářečí (dialekty), obecná čeština (interdialekt). Profesní mluva, slang, argot. Do východomoravské skupiny. Studentský slang.

Použitá literatura a další zdroje M. Čechová a kol.: Český jazyk pro 4. ročník SOŠ. SPN, Praha 2007 D. Mašková: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Petra Velanová-vyuka.cz, Třebíč 2006 J. Bělič: Nástin české dialektologie. SPN, Praha 1972 http://www.osu.cz/fpd/kcd/dokumenty/cestinapositi/igstema1.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1%C5%99e%C4%8D%C3%AD_%C4%8De%C5%A1tiny http://www.how-to-draw-funny-cartoons.com/cartoon-robber.html