Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Projekt: OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor: Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu: F7 - 17 Datum ověření ve výuce: 11. 1. 2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tématický okruh: Účinky síly Téma: Páka
ANOTACE Digitální výukový materiál PÁKA je kombinací výkladové hodiny a procvičování. Výklad je doplněn obrázky z učebnice a internetové obrázky. Do textu jsou vloženy příklady pro žáky. Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníků. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook. Metodické pokyny jsou u každého cvičení.
Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice PÁKA Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
ROVNOVÁŽNÁ POLOHA PÁKY F1 F2 MOMENT SÍLY M = F. a [N.m] F1. a1 = F2 . a2 O – osa otáčení a1, a2 – ramena F1, F2 - síla
PÁKA Je součást mnoha zařízení a strojů A) JEDNOZVRATNÁ B) DVOJZVRATNÁ Slouží ke zvedání těžkých břemen A) JEDNOZVRATNÁ B) DVOJZVRATNÁ
Síly působí na různých stranách páky, mají stejný směr Páka dvojzvratná Síly působí na různých stranách páky, mají stejný směr a1=0,6m a2=0,2 m O F1 = ? F2 . a2 _____ F2= 360 N F1 = a1 360 N . 0,2 m ____________ F1 = 0,6 m F1 = 120 N ========
UŽITÍ PÁKY
Nůžky O O O
Veslování O
Otvírání víka O
Síly působí na stejné straně páky, mají opačný směr Páka jednozvratná Síly působí na stejné straně páky, mají opačný směr a2 = 0,5 m O a1 = 2 m F1 = 100 N F2 = ? F1 . a1 _____ F2 = a2 100 N . 0,2 m ___________ F2 = 0,5m F2 = 400 N ========
Louskáček na ořechy O
Kolečko O
Páka a její otáčivý účinek na těleso PŘÍKLADY Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
Páka V obrázku páky doplňte: F1 F2 a1 a2 50 N 25 N 0,4 m 0,8m
Dokreslete do obrázků sílu F tak, aby páka byla v rovnovážné poloze a doplňte chybějící údaje: F1=30N F1=20N F2=10N F2=20N a1=0,2m a1=0,4m a2=0,4m a2=0,6m
Komu se nejsnadněji nazvedne skříň a proč? Odpověď: PETR
Vypočtěte chybějící údaje: a2 = 0,5 m a1 = 2,5 m F1 = ? F2 = 2 000 N
Vypočtěte chybějící údaje: a2 = 3 m a1 = ? F2 = 150 N F1 = 300 N
Vypočtěte chybějící údaje: F1 = 100 N a1 = 4 m a2 = ? F2 = 400 N
Vypočtěte chybějící údaje: F1 = 18 N a1 = 2,4 m a2 = 0,6 m F2 = ?
ZDROJE Kolářová, R. a kol., Fyzika 7, Prometheus, 1998 Hajdúková, T., Gonzúrová, W., Sešit fyziky pro 7.r.ZŠ, GEOINTER s. r. o., http://www.koralky-smrzovka.cz/images/Fimo/250-1-detske_nuzky_s_dopomoci_modre.jpg http://www.techni-eshop.cz/shops/10311/images-goods/76714m.jpg http://www.brufus.cz/pic_zbozi/45600.jpg http://www.complete-coherence.com/wp-content/uploads/Rowing-photo.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSyYsGQToEe0n4ufpVMMb2LAZ1yy5O7B1eOwau9uPg7cw2X-AiUxtdqZbx8jg http://www.az-shop.cz/cms/fiskars/products/domaci-potreby/avanti/louskacek-na-orechy-fiskars-avanti.jpg www.office.microsoft.com http://i.idnes.cz/09/082/gal/BMA2d2fd3_horal2.jpg http://static.akcniceny.cz/foto/vyrobky/1097750/1097658.jpg