SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Zdravotnický asistent, druhý ročník Předškolní věk Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012
Druh učebního materiálu Název sady Předškolní věk Tematická oblast Psychologie Anotace Výukový materiál pomáhá žákům chápat problematiku tohoto vývojového stádia Očekávaný výstup Žáci pochopí specifika daného vývojového stádia Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci od 16 – 17let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Předškolní věk Do 6 let života dítěte Změna tělesných rozměrů Změna duševních rozměrů První kolektiv (školka) ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Tělesné změny Nárůst výšky (90 – 120 cm) Nárůst váhy (15 – 25 kg) Přibývá svalová hmota Ohrožena páteř (batůžky, špatné sezení) Začínající výměna dětského chrupu za trvalý ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Psychické změny První období vzdoru Časté otázky PROČ? JAK?... Začíná další stupeň socializace v kolektivu vrstevníků Dítě se samo obléká, stravuje a provádí hygienu Popisuje svět pomocí kreslených obrázků ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Rozvoj schopností U dítěte se zlepšují základní 4 psychologické aspekty Myšlení Představa Paměť Řeč ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Myšlení Názorné Ovlivněné aktuálním děním Sleduje a zkoumá vztahy, přemýšlí nad jejich souvislostmi Zajímá se o okolní věci, snaží se zjistit, jak všechno funguje ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Představa Předškolní věk = období fantazie Dítě si vymýšlí, oživuje neživé věci Časem se nezabývá, žije přítomností Časová období (hodiny, týdny) se dítěti zdají delší než dospělému ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Paměť Dítě si začíná pamatovat první básničky, písničky, říkanky, atd. Rozeznává barvy a jejich odstíny Zvětšuje si slovní zásobu Dítě má spíše krátkodobou paměť Dlouho si pamatuje špatné zážitky nebo věci, kterých se bojí Příchodem do školy se paměť neustále zlepšuje ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Řeč Před příchodem do školy se již dítě dokáže samo vyjádřit i pomocí rozvinutých vět Řeč se formuje nejlépe pomocí různých her, říkanek, písniček a komunikací s rodiči Slovní zásoba se neustále zvětšuje, dítě je schopno převyprávět např. pohádku svými slovy ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Hra Pro dítě dominantní činnost Učí se novým věcem a slovům Zlepšuje se hrubá i jemná motorika Dítě se učí pravidlům a denní rutině pomocí her (rodičovská asistence minimální) Hraní v kolektivu dává dítěti základ do života v mezilidských vztazích (komunikace, respektování,…) ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Psychosociální vývoj Vznikají nové sociální role Osvojení nových norem v chování Vznik rodinných vzorů (přebírá chování rodičů v pozdějším věku) Názory druhých přijímá nekriticky Slovo rodičů nebo učitelů je „svaté“ ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Duševní vývoj Zvídavost vede k diferencovanějšímu vnímání Sdělování zážitků se projevuje v řeči Soustředění ukazuje na kvalitu pozornosti Učení dává tušit o schopnostech paměti Bystrost chápání ukazuje na způsob myšlení ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Hrubá motorika lepší koordinace pohybů, jízda na kole, lyžích, bruslích dítě dokáže jít rovně vydrží stát 1s na jedné noze v 5 letech se odrazí a skočí ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Jemná motorika vystříhává obrázky modeluje, kreslí i štětcem skládá puzzle dovede si zavázat tkaničky 6leté dítě – kresba by měla odpovídat požadavkům pro vstup do školy ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Mateřská školka Díky školce se omezuje absolutní vázanost k rodině Dítě má své oblíbené kamarády Přicházejí první povinnosti Adaptace před příchodem do školy ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Kritéria školní zralosti Při pedagogicko- psychologickém vyšetření splní dítě tyto předpoklady: obstojně nakreslí lidskou postavu (hodnocení je odstupňované ale postava musí mít hlavu, trup, končetiny) obkreslí různé tvary podle předlohy- □ ♥ ○ obkreslí podle předlohy různé znaky- body na hracích kostkách, čtyřlístek, napodobeniny psacích písmen prokáže schopnost soustředění při jednoduché ukázce prokáže orientační a rozlišovací schopnosti: orientace v sociálním prostředí- zná své jméno a příjmení, adresu bydliště a určí nějaký obchod, kde se kupují určité věci denní potřeby orientace v přírodě- umí vyjmenovat několik zvířat, která žijí v lese, co má rostlina v zemi, co nám dává kráva… orientace v čase- ví co následuje po dni, co trvá déle, zda týden nebo měsíc, kdy padá sníh orientace v prostoru- určí, kde je nahoře, dole, vpředu, vzadu, vpravo, vlevo orientace v první desítce čísel (ví kolik má prstů na jedné ruce, kolik členů má jeho rodina, spočítá 5-6 předmětů) rozliší a pojmenuje základní barvy- červenou, zelenou, žlutou, modrou. . . prokáže reprodukční schopnost- zopakuje větu o 6-8 slovech, čtyřmístná nebo pětimístná čísla prokáže řečové předpoklady, výslovnost (sláma, střecha, ryba, dřevo, kočička, tužka, žebřík, vlaštovka, lavice) ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Zdroje http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page http://cs.wikipedia.org/w/index.php?search=p%C5%99ed%C5%A1koln%C3%AD+v%C4%9Bk&title=Speci%C3%A1ln%C3%AD%3AHled%C3%A1n%C3%AD ZA, 2. ročník / Předškolní věk / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová