Osobní management - modul č.3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Advertisements

Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
Osobní management Cvičení a otázky.
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PRAVIDLA A NORMY CHOVÁNÍ
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Josef Středula, předseda ČMKOS
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
Vůdcovství – leadership část 2.
Základní informace o poskytovateli
Makroekonomie E 7 - otázky.
Vůdcovství - leadership
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Přednáška ESF MU 29. září 2011 Název přednášky
Vykazování postupu nebo stavu
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Uživatelská příručka DuoTrainin
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Hledáme klíč k právům dětí
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Naučil jsem se....
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
Život bez střeva , Praha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Profesionalita v sociální práci
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Osobní management - modul č.3 Osobní management – přístup v pojetí posunu paradigmatu managementu k principiálnímu vedení Osnova Co znamená posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení Dva přístupy k OM Východiska principiálního přístupu k OM Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Úkoly a otázky v rámci samostudia Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 1. Co znamená posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení Pro staré paradigma příslovečné: Mnoho frází a krásných slov - málo skutečných činů. Důsledky: nedůvěra, přemíra cynismu mezi lidmi, ale i v nich samých! Model principiálního vedení: Pomoc lidem najít smysl a naplnění jejich existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku je i bude rozhodující působení přírodních zákonů a potažmo mentálních principů! Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 1. Co znamená posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení Charakteristické rysy modelu principiálního vedení v rámci OJ: Rozvoj pracovníků, opírající se o společně sdílený systém hodnot Organizační kultura založená na “vysoké důvěře“ Orientace na principy tzv. “magnetického severu” (S. Covey) - (např. čestnost, otevřenost, integrita) Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 1. Co znamená posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení Na podporu šíření paradigmatu principiálního vedení: Bude to patrně jediná cesta, jak se dá ve společnosti znalostí a v globální ekonomice dopracovat úspěchu Vybudování organizační kultury vysoké důvěry vyvolává “imunitní” reakci ve stresových či dokonce krizových situacích Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 2. Dva přístupy k OM 1. Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Specifické zaměření Základní úkol teorie a praxe na počátku 21. století Faktory výkonnosti ZP Obsah OM 2. Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení Univerzální zaměření Člověk je součást vyšších systémů Požadavek respektování přírodních zákonů a mentálních principů „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Kontinuum zralosti“, „soukromé“ a „veřejné“ vítězství Důraz na osvojení sedmi návyků Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 3. Východiska principiálního přístupu k OM Přírodní zákony Zákon bezpodmínečné lásky Zákon neustálého zdokonalování Zákon tendence k rovnováze Zákon předurčeného poslání Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 3. Východiska principiálního přístupu k OM Mentální principy Princip integrity Princip čestnosti Princip tolerance Princip trpělivosti Princip poctivosti Princip odvahy a statečnosti Princip zevnitř ven Osobní management - modul č.3

„Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ 3. Východiska principiálního přístupu k OM „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Etika osobnosti“ - dosažení životních úspěchů pomocí vnějšího dojmu, postojů a chování člověka s využitím obratnosti a dovednosti aplikace vhodných technik „Etika charakteru“ - vychází z existence a lidmi neovlivnitelného působení přírodních zákonů a potažmo mentálních principů Charakter - morálně psychologická kvalita člověka determinovaná rysy prvků charakteru (tj. myšlení, verbální i neverbální komunikace, emoce a činy) a míry souladu mezi těmito prvky Osobní management - modul č.3

3. Východiska principiálního přístupu k OM „Kontinuum zralosti“ – „soukromé“ a „veřejné“ vítězství VZÁJEMNÁ ZÁVISLOST Veřejné vítězství INDIVIDUÁLNÍ NEZÁVISLOST Soukromé vítězství INDIVIDUÁLNÍ ZÁVISLOST Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 3. Východiska principiálního přístupu k OM Osobní management - modul č.3

7 návyků efektivních lidí 3. Východiska principiálního přístupu k OM 7 návyků efektivních lidí Buďte proaktivní Začínejte s myšlenkou na budoucnost Tomu nejdůležitějšímu dávejte prioritu Myslete způsobem „Výhra–Výhra“ Nejdříve se snažte pochopit a potom být pochopeni Vytvářejte synergii Obnovujte svůj potenciál Osobní management - modul č.3

Rovnováha P/PS: Princip skutečné efektivity 3. Východiska principiálního přístupu k OM Rovnováha P/PS: Princip skutečné efektivity Skutečná efektivita vyžaduje rovnováhu dvou složek: Produkce (P) – Dosažení žádoucích výsledků Produkční schopnosti (PS) – Péče o zdroje, jejich ochrana a rozmnožení umožňující dosahovat žádoucí výsledky Osobní management - modul č.3

3. Východiska principiálního přístupu k OM „Citové konto“ Metafora pro míru vzájemné důvěry v mezilidských vztazích: každý kontakt s jiným člověkem lze posuzovat jako výběr nebo vklad z resp. na citové konto Neúcta, nezdvořilost Laskavost, zdvořilost Porušování slibů Dodržování slibů Citové konto Neplnění očekávání Plnění očekávání Neloajálnost, neupřímnost Loajalita k nepřítomným Pýcha, domýšlivost, arogance Omluvy Osobní management - modul č.3

Cvičení č.1: Rozšíření okruhu vlivu 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.1: Rozšíření okruhu vlivu Okruh zájmů Okruh vlivu Uvědomte si co je okruhem vašich zájmů a okruhem vašeho vlivu! Zamyslete se na tím, jak byste mohli rozšířit okruh vašeho vlivu! Osobní management - modul č.3

Cvičení č.2: Životní odkaz 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.2: Životní odkaz Vymyslete 5 vašich rolí! Zapište své role a jméno klíčové osoby do kolonky „vztahy“! Představte si, že je vám právě 80 let. Na oslavě jsou všechny klíčové osoby. Do kolonky „poděkování“ napište, co si přejete, aby o vás klíčová osoba v každé roli řekla, proč si vás váží a za co by vám poděkovala! Role č.1 Klíčová osoba Role č.2 Klíčová osoba Role č.3 Klíčová osoba Role č.4 Klíčová osoba Role č.5 Klíčová osoba Vztahy Poděkování Osobní management - modul č.3

Cvičení č.3: Jak trávím čas? 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.3: Jak trávím čas? Naléhavé Nenaléhavé Každou událost minulého týdne zaznamenejte do určitého kvadrantu, tak, aby její pozice nejlépe odpovídala její naléhavosti a důležitosti! Odhadněte % času, který v každém kvadrantu strávíte! Co vám brání strávit více času v kvadrantu II? Co byste mohli udělat pro to, abyste více času trávili v kvadrantu II? II I Důležité % času III IV Nedůležité Osobní management - modul č.3

Cvičení č.4: Myslím a jednám způsobem „výhra-výhra“? 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.4: Myslím a jednám způsobem „výhra-výhra“? Osoba typu „výhra-výhra“ se vyznačuje 3 charakterovými vlastnostmi: integritou (je opravdová ve svých citech, hodnotách i závazcích), zralostí (vyjadřuje své myšlenky a pocity s odvahou a s ohledem na myšlenky a pocity ostatních), mentalitou hojnosti (věří, že na všechny se dostane). Zamyslete se nad tím, jaký typ myšlení a jednání u vás převažuje! Domníváte se, že je vůbec reálné jednat způsobem „výhra-výhra“? Pokud je vaše odpověď na předchozí otázku kladná – zamyslete se nad tím, co vám brání aplikovat způsob „výhra-výhra“ šíře než doposud! Osobní management - modul č.3

Cvičení č.5: Naslouchání – postoje a chování 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.5: Naslouchání – postoje a chování Když druzí mluví, nasloucháme na jedné z pěti úrovní: ignorování (žádné úsilí naslouchat), předstírané naslouchání (snaha vzbudit dojem, že nasloucháte), selektivní naslouchání (vnímání jen části konverzace, které vás zajímají), pozorné naslouchání soustředění se na to a porovnávání toho, co druzí říkají, s vlastními zkušenostmi), empatické naslouchání (naslouchání a odpovídání jak srdcem, tak myslí, se záměrem porozumět slovům, pocitům a úmyslům mluvčího). Jak rozeznáte, na které z 5-ti úrovní vám lidé naslouchají? Jaké postoje a chování (vč. neverbální komunikace) můžete sledovat? Ignorování: Předstírané naslouchání: Selektivní naslouchání: Pozorné naslouchání: Empatické naslouchání: Osobní management - modul č.3

Cvičení č.6: Važte si rozdílností u lidí 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.6: Važte si rozdílností u lidí Zvolte jednu z následujících situací a diskutujte o tom, jaké hodnoty získáme, budeme-li si vážit odlišností druhých lidí. Zodpovězte otázky uvedené níže! Situace A Popište pravdivě situaci, kdy pro vás bylo opravdu užitečné, že někdo byl jiný než vy. Sdělte ostatním studentům, proč jste ocenil tyto rozdíly a jaký kladný dopad to mělo na váš vztah se zmíněnou osobou! Situace B Diskutujte o situaci vašeho studijního života, kdy spolupráce naprosto odlišných osobností vedla k lepším studijním výsledkům, než kdybyste studovali každý sám! Jakých rozdílností jste si cenili? Z čeho jste usoudili, že si daná osoba cení těchto rozdílností? Co jste si odnesli z těchto zkušeností? Jak se dnes projevuje ve vašem jednání, že jste si tehdy dokázali vážit těchto odlišností? Osobní management - modul č.3

Cvičení č.7: Společensko-citová obnova 4. Cvičení k podpoře osvojení 7-mi návyků efektivních lidí Cvičení č.7: Společensko-citová obnova Vkládání na „citové konto“ druhých lidí rozvijí vaši sociálně-citovou dimenzi. V této dimenzi se zlepšujete, kdykoliv se setkáte s nějakým novým společenským či citovým podnětem (kontakty s novými lidmi, prohlubování existujících vztahů). Tímto způsobem vás mohou obohatit i takové společenské situace, které byste jinak považovali za nepříjemné. Zamyslete se a reagujte nejlépe písemně na úkol a otázky: Vzpomeňte si na nějaký, pro vás důležitý vztah, který je pro vás výzvou! Co můžete začít dělat nebo v čem můžete pokračovat, aby se tento vztah vylepšil? Co začnete dělat nebo v čem budete pokračovat, abyste zlepšili vaši společensko-citovou dimenzi? Vidíte např. příležitosti v péči o rodinné vazby a vztahy, ve zlepšení společenského styku (zdvořilost, naslouchání se snahou pochopi, dodržování slibů a závazků), v navazování nových přátelství, v zapojování se do tvořivé práce a služeb pro druhé, v ocenění jinakosti druhých lidí a vytváření synergie? Osobní management - modul č.3

Osobní management - modul č.3 6. Úkoly a otázky v rámci samostudia Otázky: Proč by měl být náš OM založen na etice charakteru a ne na etice osobnosti? Co osobní paradigma a co způsobuje jeho posun? Co představuje kontinuum zralosti a jak s ním souvisí soukromé a veřejné vítězství? Souvisí naše návyky s našim charakterem? Úkoly: Uveďte příklady porušování mentálních principů! Proveďte sebereflexi vašeho postavení v rámci kontinua zralosti! Zamyslete se nad tím, co byste mohli udělat, abyste si osvojili návyky efektivních lidí! Proveďte ta cvičení, které nebyly uskutečněny při výuce! Osobní management - modul č.3