NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
V jejich těle probíhá fotosyntéza V jejich těle probíhá fotosyntéza Existovali již před 3,5 miliardami let Existovali již před 3,5 miliardami let Obsahují.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Biologie 1.E
Sinice a jejich vliv na člověka
Nižší rostliny Řasy.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Rostliny - význam a jejich dělení.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Digitalizace výuky Příjemce
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Sinice I.
LES ŘASY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
  Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Autotrofní organizmy, nejstarší organizmy s fotosyntézou rostlinného typu. Některé produkují toxiny, které způsobují alergie, ekzémy. Často váží plynný.
BAKTERIE.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
SINICE fotosyntetizující bakterie
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Třídění přírodnin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír Novák NÁZEV: VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM: 22 TÉMA: Sinice ROČNÍK: 6. OBDOBÍ REALIZACE: 11/2012

Anotace žáci se podrobněji seznámí se SINICEMI žáci nejprve shlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

Sinice (patří do říše – bakterie) Soubor:Nostoc.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 31.10.2008 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice JEDNOŘADKA

sinice jsou jednobuněčné nebo vláknité organizmy jsou pozorovatelné mikroskopem řadíme je do říše BAKTERIE výskyt: sladká i slaná voda, vlhká půda, kůra stromů (extrémní stanoviště –horké prameny, pouště, polární oblasti) v cytoplazmě mají zelené barvivo chlorofyl – FOTOSYNTÉZOU si vyrábějí organické látky (cukry) z látek anorganických (vody a oxidu uhličitého)

sinice z hlediska potravních vztahů jsou to PRODUCENTI rozmnožují se nepohlavně – dělením mateřské buňky při přemnožení vytvářejí na vodních plochách zelené povlaky – VODNÍ KVĚT sinice produkují do vody toxické látky - ty mohou u člověka vytvářet ekzémy na kůži (alergické reakce), jsou nebezpečné pro těhotné ženy často vytvářejí kolonie obalené slizem využití: výroba antibiotik, vitamínů, barev

Sinice vytvářejí povlaky na horninách – černá barva. Soubor:D nerestce.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 19.1.2010 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice#Stavba_bun.C4.9Bk Soubor:River algae Sichuan.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 26.8.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_kv%C4%9Bt Sinice vytvářejí povlaky na horninách – černá barva. Přemnožené sinice – VODNÍ KVĚT

Anabaena - způsobuje vodní květ Soubor:Anabaenaflosaquae EPA.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 19.9.2007 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Anabaena_flos-aquae Anabaena - způsobuje vodní květ

Drkalka – žije ve vlhké půdě - má vláknitou stélku Soubor:Oscillatoria sp.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 1.8.2007 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oscillatoria Drkalka – žije ve vlhké půdě - má vláknitou stélku - dovede se pohybovat

Soubor:Stromatolites. jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] Soubor:Stromatolites.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 28.1.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice#Stavba_bun.C4.9Bk Stromatolity - vápnité bochníky, které vytvářely již ve starohorách sinice

Stromatolity v Austrálii Soubor:Stromatolites in Sharkbay.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 17.4.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Stromatolit Stromatolity v Austrálii

Soubor:Spirul2. jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 12. 12 Soubor:Spirul2.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 12.12.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Spirulina Spirulina – pěstuje se v Japonsku na výrobu vitamínových tablet (vitamín B12) - výroba barev

Otázky Kolika buňkami jsou tvořeny sinice? Jednou buňkou nebo vlákny. K jaké říši řadíme sinice? Bakterie. V čem jsou sinice pro naši Zemi významné? Jsou to první organizmy, u nichž před 4 miliardami let začala v mořích probíhat fotosyntéza. Začaly tedy produkovat kyslík do atmosféry. Co vytvářejí některé druhy sinic ve vodě při přemnožení? Zelený povlak na hladině – takzvaný vodní květ. Čím jsou sinice pozorovatelné? Mikroskopem. Jak se rozmnožují sinice? Dělením mateřské buňky. Kde žijí sinice?

Otázky Ve vodě, na kmenech stromů, vytvářejí povlaky na skalách, ve vlhké půdě. Kam řadíme sinice z hlediska potravních vztahů? Mezi producenty. Jak se nazývá barvivo, které mají sinice, umožňující průběh fotosyntézy? Chlorofyl. Jaký význam mají sinice pro člověka? Tvorba kyslíku, výroba antibiotik, vitamínů, barev. Před kolika miliardami lety vznikly první sinice schopné fotosyntézy? Zhruba před 3,8 miliardami lety.

Použité zdroje: Soubor:Nostoc.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 31.10.2008 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice Soubor:D nerestce.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 19.1.2010 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice#Stavba_bun.C4.9Bk Soubor:River algae Sichuan.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 26.8.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_kv%C4%9Bt Soubor:Anabaenaflosaquae EPA.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 19.9.2007 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Anabaena_flos-aquae Soubor:Oscillatoria sp.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 1.8.2007 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oscillatoria Soubor:Stromatolites.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 28.1.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice#Stavba_bun.C4.9Bk Soubor:Spirul2.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 12.12.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Spirulina Soubor:Stromatolites in Sharkbay.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 17.4.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Stromatolit