Přírodní společenstva v České republice: LES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
Přírodní společenstva
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
LES – LESNÍ PATRA Patro mechové Patro bylinné
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
Život v lese na podzim Mgr. Iveta Honzejková.
Stromy.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Les.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Lesy mírného pásu.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s významem, strukturou, využitím a druhy lesa Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání.
Lesy jako zdroj včelí pastvy
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Povrch ČR.
PŘÍRODOVĚDA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
LESNÍ PATRA.
Společenstvo les – test
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Ekosystém Prchalová, K..
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
POZNÁVAČKA ROSTLIN A HUB.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Lesy a jejich význam Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_17_LESY A JEJICH VÝZNAM_HULEJOVÁ Člověk.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Podnebné pásy – mírný pás
Třídění přírodnin.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
VEGETAČNÍ PÁSY.
Přírodní společenstva v České republice
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Krajina České republiky
Společenstva lesů - stromy
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Biota ČR - Prezentace s výkladem
SPOLEČENSTVO - LES Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Jednoděložné čeleDě Bohumil Bareš
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
Transkript prezentace:

Přírodní společenstva v České republice: LES Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV PdF UK Praha Ing. Helena Jedličková Ph.D. PdF MU Brno

Cíle hodiny Společenstvo lesa Student / ŽÁK ZŠ: rozlišuje typy lesů podle zastoupení listnatých a jehličnatých stromů popíše vegetační stupně na území ČR určí vegetační stupně ve svém regionu, přiřadí základní zástupce dřevin a bylin. popíše les jako složitý ekosystém vysvětlí klady a zápory vysazování smrkových monokultur. Martin Chlumský

Co vás napadne při slovech PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO ? Metoda Brainstormingu Co vás napadne při slovech PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO ? Martin Chlumský

Rostliny a živočichové tvoří rostlinná a živočišná společenstva Společenstva rostlin a živočichů spolu s neživým prostředím tvoří EKOSYSTÉM Vedle přirozených ekosystémů existují ekosystémy umělé na jejichž vzniku se podílel člověk. Vyhledej v literatuře a do dvou sloupců přehledně vypiš jaký je rozdíl mezi ekosystémem umělým a přirozeným ? Mezi rostlinami a živočichy ve společenství existují rozmanité vztahy. Nejdůležitější jsou vztahy POTRAVNÍ ZÁVISLOSTI Martin Chlumský

Jak se od sebe liší lesy nížin a horské lesy? SPOLEČENSTVO LESA Klimatické poměry především dostatek srážek vedly u nás ke vzniku přirozených ekosystémů. Vzhled lesa je určován zastoupením různých druhů dřevin, které v něm rostou. Vzhled se mění s nadmořskou výškou, půdou, vodou, podnebím vede ke vzniku vegetačních stupňů lesa Skupinová práce s literaturou: Jak se od sebe liší lesy nížin a horské lesy? Které stromy v nich převažují? Martin Chlumský

Lužní les Bučiny Kleč Smrkový les Martin Chlumský

Lesy pokrývají asi 1/3 území naší republiky. Původními typy lesů jsou na našem území lesy listnaté a smíšené. Dnes převažují lesy jehličnaté, obzvláště borové a smrkové, které byly uměle vytvořeny člověkem. Lesy pokrývají asi 1/3 území naší republiky. Z toho jehličnatých lesů je asi 80%. Kontrolní otázka k zamyšlení a k diskusi: Proč člověk vysazuje především jehličnaté stromy? Martin Chlumský

Nížiny (do 200 m n.m) Původním porostem je Lužní les V širokých údolích velkých řek. Dřeviny a byliny snášející krátkodobé záplavy. Zástupci např.: Rákos Svída krvavá Martin Chlumský

Nížiny (do 200 m n.m) Zástupci např.: Stulík Lípa srdčitá Střemcha Martin Chlumský

Nížiny až pahorkatiny (do 500 m n. m.) Původními lesy jsou doubravy Převažuje v nich dub letní a dub zimní Jaké další dřeviny a byliny můžeme nalézt v tomto vegetačním stupni ? Práce s textem v literatuře Martin Chlumský

Pahorkatiny a vrchoviny (do 800 m n. m.) Přirozeným lesem jsou bučiny Převažuje buk lesní Dalšími dřevinami jsou: Javor mléč Jilm drsný Jeřáb ptačí , Jedle bělokorá, Smrk ztepilý Martin Chlumský

Horské oblasti (do 1200 m n. m.) Převládají horské smrčiny Převažuje smrk ztepilý Další dřeviny: modřín opadavý, různé druhy borovic Smrk ztepilý Modřín opadavý Martin Chlumský

Nad horní hranicí lesa (nad 1300 m n. m.) Vyskytují se kosodřeviny – keřovitá Borovice kleč Ve kterém pohoří v ČR se vyskytují porosty kleče a v jaké nadmořské výšce? Individuální práce Martin Chlumský

Charakteristické byliny a dřeviny Skupinová práce: Charakteristické byliny a dřeviny Přiřaďte typické zástupce bylin a dřevin ke správnému vegetačnímu stupni (informace vyhledej v literatuře) Borovice kleč Leknín Jedle bělokorá Modřín opadavý Rákos Violka vonná Svída krvavá Brslen evropský Sasanka hajní Jaterník podléška Lípa srdčitá Dub zimní Martin Chlumský

Lesní rostliny dosahují různé výšky a vytváří lesní patra mechové stromové keřové bylinné Životu v jednotlivých patrech se přizpůsobily různé druhy organismů: Houby Lišejníky Mechy Kapradiny Přesličky Kvetoucí byliny Martin Chlumský

Lesní bezobratlí živočichové Klíště obecné Lumek velký Mravenec lesní Páskovka hajní Martin Chlumský

Život v lese II - obratlovci Jestřáb lesní Kukačka obecná Prase divoké Kuna lesní Srnec obecný Martin Chlumský

Ve skupinách prodiskutuj odpověď na otázky: Skupinová práce Ve skupinách prodiskutuj odpověď na otázky: Jaký význam mají lesy pro člověka? Jak chránit přirozené lesy? SHRNUTÍ Les je složitý ekosystém. Jeho celkový vzhled určují dřeviny. Podle zastoupení jednotlivých druhů lesních dřevin rozeznáváme lesy jehličnaté, listnaté a smíšené. Podle podmínek abiotických a antropoidních v lese existují potravní vztahy. Vysvětlete pozitivní i negativní činnost člověka v lese na území vašeho regionu. Popište, jakou úlohu zde má učitel v základním vzdělávání. Martin Chlumský

Jaký vliv má na lesní ekosystémy vysazování smrkových monokultur? Domácí úkol Jaký vliv má na lesní ekosystémy vysazování smrkových monokultur? Pokuste se o tomto problému dozvědět více a zpracujte k tomuto tématu poster (informační plakátek). Martin Chlumský

Martin Chlumský