Evropské správní právo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Revize Nového přístupu
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Úvod do předmětu Ius est ars boni et aequi. Právo je umění uplatňovat to, co je dobré a spravedlivé.. FEL ČVUT v Praze PRÁVO PRO PODNIKATELE II Mgr. František.
Činnost veřejné správy. Nejčastější členění činnosti s bezprostředními právními důsledky X činnosti organizační činnosti s bezprostředními právními důsledky.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Správní činnosti.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
Členění a organizace veřejné správy
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Subjekty a vykonavatelé veřejné správy
Struktura a principy Evropského práva
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Rozhodovací proces v Evropské unii
Veřejná správa.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Veřejnosprávní činnost
UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ PŘEDNÁŠKA Č. 6.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Evropská občanská iniciativa
Územní samospráva Obce
Správní právo procesní - úvod-
Evropské správní právo (NV305K) Evropské správní právo (NV305K) JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. PROJEKT „POSTDOC I“ reg.č. CZ.1.07/2.3.00/ ,
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313Zk Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Zápatí prezentace.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Evropské správní právo
Paragrafované znění II
Přehled orgánů Evropské unie
Právo na dobrou správu.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Paragrafované znění II
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313K Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

Evropské správní právo (MV858K) 4. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Lukas.Potesil@law.muni.cz Zápatí prezentace

Správní pravomoc EU, orgány a agentury, správní řád EU Tzv. přímá a nepřímá unijní správa (víceúrovňová správa) Orgány, instituce a jiné subjekty EU Agentury Správní řád EU Zápatí prezentace

SP EU Přenos pravomocí členských států na EU (co nenáleží EU, náleží členským státům „zbytková kategorie“) – pravomoci jsou EU „svěřeny“ – svěřené pravomoci (čl. 5 SEU) V rámci svěřených pravomocí: Výlučné pravomoci EU (čl. 2/1 SFEU), taxativní výčet (čl. 3 SFEU) Sdílené pravomoci – mezi členským státem a EU (čl. 2 odst. 2 a čl. 4 SFEU), SUBSIDIARITA (čl. 5/2 SFEU), EU má mít místo tam, kde je to vhodnější, nežli to ponechat členským státům Podpůrné/koordinační pravomoci (čl. 2/5 a čl. 6 SFEU) Důsledkem je spolupráce národní a unijní úrovně v rozličných agendách (nejde-li o výlučnou pravomoc) Zápatí prezentace

SP EU SP EU je u sdílení pravomoci převážně vykonáváno čl. státy (správními orgány), ale základ je v právu EU Tyto správní orgány působí jako správní orgán EU, předem jsou tzv. europeizovány, požadavek eurokonformního výkladu, … Nepřímá unijní správa („přenesená působnost“) Národní úroveň realizuje, unijní úroveň koordinuje, řídí (sdílení) Vytváření správních sítí Procesní postup podle (s)právních řádů členských států Soudní ochrana podle členských států Zápatí prezentace

EU Přímá unijní správa ve věcech tzv. výlučných kompetencí/pravomocí orgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie (čl. 298 SFEU „při plnění svých úkolů se orgány, instituce a jiné subjekty Unie opírají o otevřenou, efektivní a nezávislou evropskou správu“) Uskutečňována výlučně subjekty, orgány a institucemi EU Přímo podle práva EU (hmotněprávní) Absence správního řádu EU – podle čeho procesně postupovat? – REZORTISMUS, roztříštěná úprava Správní soudnictví EU (SDEU) – soudní ochrana vůči aktům EU přímo na úrovni EU Zápatí prezentace

Orgány, instituce a jiné subjekty Není založeno na dělbě moci, ale na institucionální rovnováze mezi klíčovými orgány Čl. 298 SFEU – orgány, instituce a jiné subjekty Orgány Čl. 13 SEU, vzájemná spolupráce Instituce Poradní charakter, dle primárního práva (HSV, Výbor regionů, COREPER), ze sekundárního práva Jiné subjekty Úřad pro publikace EU OLAF – Evropský úřad boje proti podvodům EUROSTAT – Evropský statistický úřad EPSO – Úřad pro výběr personálu, …. Zápatí prezentace

Agentury Decentralizace – delegace agend na jiné unijní subjekty Nestačí přímý výkon EK, vytváření speciálních vykonavatelů v jednotlivých správních agendách Věcná specializace Právní subjektivita Rozdílná náplň: Koordinace/pomoc/dozor/kontrola/přímé rozhodování/vyhledávání/výměna informací Právní základ: „Meroni“ (9/56) – není zakázáno delegovat pravomoce na jiné subjekty, ale musí to respektovat následující: a) Nelze převést víc, než sám má, b) musí to být zřetelné a dohledatelné a c) zcela konkrétní Zápatí prezentace

Agentury Zřizovány nařízením (ad hoc) Za činnost odpovídá EK, ale samá má vůči nim malé kompetence Vývoj: 70. léta – koordinace, vyhledávání a výměna informací 90. léta – koordinace a rozhodování Po roce 2000 –rozhodovací proces a soudní přezkum jejich aktů Integrují členské státy a jejich správní orgány do vzájemné spolupráce (sítě) Vnitřní struktura: výkonný orgán a ředitel/president/předseda Zápatí prezentace

Agentury Pomáhají EK ve specifických agendách Podpora pro unijní, ale národní orgány, vydávání podkladů a stanovisek Nahodilost a neuspořádanost Dělení: Regulatorní Koordinační/výkonné Rozhodovací Zápatí prezentace

současné době je více než 40 agentur a lze je rozdělit do čtyř skupin: Agentury současné době je více než 40 agentur a lze je rozdělit do čtyř skupin: decentralizované agentury výkonné agentury agentura v rámci EURATOMu Evropský inovační a technologický institut (EIT) http://europa.eu/about-eu/agencies/index_cs.htm Zápatí prezentace

Agentury Zápatí prezentace

Jednotnost u přímé a nepřímé unijní správy? Správní řád EU Jednotnost u přímé a nepřímé unijní správy? Složitost a nepřehlednost právní regulace, transparentnost, přístupnost přímé unijní správy po stránce funkcionální a organizační? předvídatelnost Evropská unie disponuje také „jinými subjekty“, což je více jak 40 tzv. nezávislých agentur zřizovaných nařízeními pro konkrétní oblast; klasifikace agentur (rozhodovací, řídící, koordinační, výkonné, decentralizované, …) (ne)dostatečnost čl. 41 LZPEU? Zápatí prezentace

Správní řád EU Usnesení Evropského parlamentu z 15. 1. 2013, 2012/2024(INI), výzva Evropské komisi k přijetí nařízení o správním právu procesním Evropské unie 6 doporučení (1.rozsah působnosti, 2. vztah k jiným předpisům, 3. obecné zásady, 4. pravidla pro správní řízení a vydání rozhodnutí, 5. opravné prostředky a 6. požadavky na nařízení samotné) Zápatí prezentace

Vlastní text návrhu nařízení Správní řád EU Usnesení Evropského parlamentu ze dne 9. června 2016 o otevřené, efektivní a nezávislé správě Evropské unie (2016/2610(RSP)) Vlastní text návrhu nařízení Zápatí prezentace

Pasivní a zdrženlivá role EK – budoucnost „profesorského“ návrhu? Správní řád EU Vědecká síť Re-NEUAL (Research Network on EU Administrative Law) od 2009 Představen návrh správního řádu Evropské unie (Model Rules on EU Adminisrative Procedure) Pasivní a zdrženlivá role EK – budoucnost „profesorského“ návrhu? Zápatí prezentace

Správní řád EU Dopad „toliko“ na přímou unijní správu – orgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie Povaha procesních pravidel lex generalis a de minimis kde není lex specialis Zásady ovlivňující výkon správní činnosti vycházející z principu dobré správy podle čl. 41 LZPEU (právo na dobrou správu) a Kodexu řádné správní praxe: Zákonnosti, rovného zacházení, přiměřenosti, nestrannosti, jednotnosti a oprávněného očekávání, ochrany soukromí, spravedlnosti, transparentnosti a účinnosti a služby Zápatí prezentace

Individuální rozhodování Veřejnoprávní smlouvy Vzájemná spolupráce Správní řád EU 6 částí Obecná ustanovení (rozsah působnosti, vztah k lex specialis, definice pojmů „správní činnost“ – právně závazné akty v č. II, rozhodnutí v č. III, smlouvy v č. IV, spolupráce v č. V a informace v č. VI) Správní normotvorba Individuální rozhodování Veřejnoprávní smlouvy Vzájemná spolupráce informace Zápatí prezentace

Důsledky pro správní řád č. 500/2004 Sb.? Správní řád EU Správní řád EU je důsledkem vertikální vzestupné europeizace („nechat se ovlivnit“) - ANO Může správní řád EU europeizovat vertikálně sestupně („ovlivňovat“)? – ANO („evropské správní právo procesní by mohlo podpořit spontánní sbližování správního práva jednotlivých členských států … a tím by posílilo proces integrace“) Důsledky pro správní řád č. 500/2004 Sb.? Zápatí prezentace

Děkuji za pozornost. Zápatí prezentace