Přijímání informace a porozumění sdělovanému Leadership III Přijímání informace a porozumění sdělovanému PhDr. Ivana Nekvapilová, Ph.D. Mgr. Pavla Macháčková, Ph.D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0326
Správná komunikace v organizaci je především komunikací je účinnou komunikací zabezpečuje včasné předání věcně správných sdělení propojuje všechny činnosti v organizaci je uskutečňována dvojitá zpětná vazba je řízena managementem jejím cílem je klient, uživatel služeb
Základní model komunikace Kódování Kanál (přenosová cesta) Dekódování Vysílač (komunikátor) Přijímač (komunikant) Šumy Zpětná Vazba I vazba II Záměr sdělení Efekt komunikace
Přenos sdělení
Přenos sdělení a porozumění sdělovanému ovlivňují: zájem účastníků komunikace o téma znalost tématu způsoby kódování a dekódování sdělení způsoby předávání sdělení – kvalita komunikačního kanálu komunikační struktura (zřetězení v přenosu komunikace…) komunikační styl další situační proměnné
Hlavní podmínky účinného komunikačního procesu dostatečnost relevantnost přesnost spolehlivost rychlost a aktuálnost stručnost srozumitelnost
Doplňkové podmínky účinného komunikačního procesu forma předání informace tón informace náprava při předání chybné informace sledování reakce komunikanta aktivní přístup komunikátor i komunikanta informace jako část očekávaného a známého komunikačního systému
Modely komunikace v závislosti na počtu účastníků komunikace Kormidlo Řetězec Převrácené ypsilon Všeobecné spojení Kruh
Vyhodnocení komunikačních sítí Rychlost sdělování Přesnost sdělování Podpora vedoucího Míra morálky Řetězec střední velká Obrácené ypsilon Kormidlo nízká Kruh malá žádná Všeobecné spojení
Základní literatura JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada Publishing, 2007 LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publ., 2004 NEKVAPILOVÁ, I. Podstata sociální komunikace. Text pro distanční vzdělávání. Vyškov: VVŠ PV, 2003
Děkuji za pozornost