Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014."— Transkript prezentace:

1 Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014

2 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 2  Společenský styk, sociální jednání  Interakce (vzájemnému působení partnerů)  Komunikace (vzájemnému sdělování)  Interakce a komunikace jsou chápány jako druhy sociálního jednání  Komunikace je jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů

3 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 3  A - Komunikační akt – jednotka komunikace  Komunikační akt v lidské společnosti (transakční schéma)  Proakce  Reakce  Autostimulace komunikátor komunikant Zakodování Interpretace dekodování Dekodování Interpretace zakodování komunikátor komunikant

4 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 4  Komunikační akt Lasswell  W - W - W - W - W KdoCo říká Jakým kanálem Komu Efekt

5 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 5 B Komunikační proces „ Komunikace je jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů. Vzájemné působení mezi komunikujícími partnery se nazývá komunikační proces.“ (Kunczik) Vzniká hromaděním komunikačních aktů

6 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 6 Komunikační kanály  smysly (zrak, chuť, kožní smysly, čich, sluch)  technická aparatura  Smyslové kanály:  auditivní neboli vokální kanál  vizuální kanál  hmatový neboli taktilní kanál  čichový neboli olefaktorní kanál  teplotní neboli termální kanál  chuťový neboli gustatorální kanál

7 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 7  Druhy šumů  fyzické (technické)  fyziologické  psychologické

8 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 8  Uveďte příklady informačních šumů………………………………………….  nadměrné množství informací  volba nevhodného media  selhání zpětné vazby, nenaslouchání  nevhodný slovník  neadekvátní a nekomplexní informace  rozdíly mezi lidmi ( pohlaví, kultury, věk, vzdělání), rozdíly v postavení  konflikty mezi účastníky, neshody ( inkongruence)  emocionální a psychologické bloky ( zlost, xenofobie, neúcta, antipatie, sobectví, lakota, přetvářka, patolízalství apod.)  individuální sklony ( tendence nevidět, skákání do řeči, nesoustředěnost )  verbální nedostatky jedince, stylistické dovednosti, sémantické problémy v interpretaci myšlenek  fyziologické vlivy ( únava, bolest hlavy), fyzické nepohodlí.,vyrušování, hluk, vizuální rozptylování  manipulace, poučování, vyhrožování, poskytování rad, zesměšňování  kulturní problémy apod.

9 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 9  Jazyk – písmo - řeč  Slovo  Sémantika  Sémiotika  Druhy jazyků (….. znáte ze školy?  Přirozené, umělé  ://www.youtube.com/watch?v=irGk5PItLgk&feature=related Babel story ://www.youtube.com/watch?v=irGk5PItLgk&feature=related  ://www.youtube.com/watch?v=EHF_G4j1kKU Sněhurka ://www.youtube.com/watch?v=EHF_G4j1kKU

10 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 10  Každé sdělení má v sobě:  Denotaci - množina všech věcí, vzhledem k nimž může být slovo správně použito  Konotaci (vlastnosti věcí, v jejich důsledku tyto věci patří do této množiny  Sémantický diferenciál -Osgood

11 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 11  přímý blízký - komunikace tváří v tvář přímý vzdálený - komunikace telefonem (zůstává určitá intimita), skype ?? přímý vzdálený - komunikace na pracovišti oběžníkem, komunikace s tlumočníkem nepřímý vzdálený - úřední dopis, mail Podle zprostředkování Podle vzdálenosti blízký vzdálený přímýPřímý blízkýPřímý vzdálený nepřímýNepřímý blízkýNepřímý vzdálený

12 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 12  A ---------I 0-------- I 1-----I 2 ----------I 3  informace se zhušťují  informace se deformují  dochází k redundance informací  snižuje se rychlost přenosu (aktuálnost) informace ……..  Charakteristiky správnosti:  validita (platnost, aktuálnost, problém se nezměnil),  spolehlivost (stejná informace při opakovaném styku),  ekvivalenci (různé zdroje dávají stejnou informaci).

13 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 13  Efekt komunikace je odrazem toho, nakolik bylo záměru komunikátora dosaženo  Druhy efektů:  Efekt informační  Efekt v oblasti chování  Efekt v oblasti motivace  Kombinované efekty : AIDA  krátkodobé a dlouhodobé  žádoucí, jiné nežádoucí  speciální

14 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 14  1) Lidští prostředníci  2) Technická zařízení v roli prostředníka  3) Dokumenty

15 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 15  "Medium is the message" - Mc Luhan  Kniha: příklad změny media v čase  Fáze 1  Od …………….. do …..  Konzistence klasické knihy  Fáze 2 První pokusy o e – books  Fáze 3 Kindle - dynamické knihy

16 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 16  Komunikátor:  píše stručněji  „vooks“.  komentáře  soukromí spisovatelé  elektronický text není trvalý  Jak se měří kvalita?

17 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 17  Kanál:………………………….příklady  Komunikant:  Schopnost interpretovat a zapamatovat si informace  Čtení versus čtení: hypertext, rychlost čtení, scanování, vizualizace  Sémantické šumy  Důsledky (komunikační efekt)  Masovost čtení s porozuměním  Vytváří se intelektuální elita  Institut pro budoucnost knihy.  Digitalizace knižní produkce - Google Book Search

18 Vyšší odborná škola informačních služeb str. 18  verbální a nonverbální  Intrapersonální  Interpersonální  skupinová  masová


Stáhnout ppt "Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google