Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 9 Autor: Mgr. Iveta Votápková Geologické děje Pětilístek: Magma
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Fyzická geografie Litosféra a desková tektonika Mgr. Ondřej Kinc Podzim 2013 Z0026/4 – pondělí 13 – 13.50, Z3 Z0026/5 – pondělí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Technické prostředky v požární ochraně
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Hlubinné dobývání a bezpečnost práce
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Chemické vlastnosti technických materiálů
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
zpracovaný v rámci projektu
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Strukturní tvary reliéfu
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
zpracovaný v rámci projektu
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
zpracovaný v rámci projektu
Podmíněn především vnitřními činiteli Země pohyby litosferických desek
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola:. Základní škola Kladruby
HORNINY Rastislav Švec.
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_853 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 20.02.2012 Třída: 9.A Počet žáků celkem: 22 Z toho dívek: 11

Tektonické poruchy Předmět: Přírodopis Ročník: devátý Klíčová slova: Tektonické poruchy, vrásy, zlomy, pukliny, vrásnění, antiklinála, synklinála, geosynklinála, příkrov, příkopová propadlina. Anotace: Seznámení se základními druhy tektonických poruch, jejich rozdělením, charakteristikou. Seznámení se s grafickým znázorněním těchto poruch, doplněné o některé konkrétní znázornění. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein

Tektonické poruchy Tektonické poruchy, děje, patří mezi vnitřní geologické děje geologické děje přetvářejí neustále zemský povrch Geologické děje se dělí na: vnitřní tvoří nerovnosti na povrchu vnější erozivní činnost zarovnávají nerovnosti transportní činnost přesun hornin sedimentační činnost usazování hornin

Tektonické poruchy Horniny zemské kůry jsou vystaveny působení tlaku a tahových sil, vysoké teploty = projevy vnitřní energie = vede k deformaci zemské kůry a tím vznikají tektonické poruchy. Tektonické poruchy = vychýlení nebo přesun části zemské kůry ( vrstev ) v důsledku různých tlaků, napětí, teploty v kůře. Tektonická činnost = horotvorná je spojená s pohyby litosférických desek

Tektonické poruchy Vrstva Souvrství Vrstevní sled Mocnost Druhy vrstev deskovité těleso, vytvořené usazováním narušených hornin na dně, umístěny vodorovně nebo mírně nakloněné. Souvrství tvoří vrstvy stejného složení. Vrstevní sled je pořadí vrstev v souvrství, nadloží x podloží Mocnost je tloušťka vrstvy. Druhy vrstev lupenité – do 1cm deskovité 1 - 20cm lavicovité mají 20 – 100cm masivní vrstva – nad 100cm

Tektonické poruchy Vrstvy Vrstvy karpatského flyšového pásma v Polsku Obr.1 Rudné lože – vrstvy usazené rudy Obr.3 Sloj – vrstva uhlí Obr.2 Vrstvy jsou uloženy vodorovně – mírně ukloněné často jsou vychýleny z původní polohy působením tlaků a napětími v zemské kůře potom jsou přesunuty – poruchy

Tektonické poruchy Tektonické poruchy Vrásnění vrásy vrstvy jsou zprohýbány bez přerušení postranním tlakem a teplotami zlomy = pukliny zde dochází k pohybu a přerušení vrstev horotvorné pochody jsou to složité poruchy, při kterých se tvoří celá pohoří Vrásnění je to děj, při kterém vznikají vrásy. Druhy vrásnění variské, kaledonské - v prvohorách, alpinsko-himalájské - ve 2. – 4.horách

Tektonické poruchy Obr.4 Obr.5 1- vrása přímá, 2 - šikmá, 3 - překocená (střední rameno je překocené), 4 - ležatá, 5 - ponořená Obr.5 Obr.4

Tektonické poruchy Geosynklinála Vrása ve vápencích, Kavkaz Obr.7 Geosynklinála je prohyb mořského dna s velkou mocností usazenin – 10 – 15km Obr.6 Synklinály Obr.8

Tektonické poruchy

Tektonické poruchy Přesmyk Pokles Pokles vrásový kerný Obr.9 Přesmyk vrásový vzniká přetržením středního ramene vrásy kerný vzniká při působení bočního tlaku podle zlomu – zmenší se prostor Pokles posun dolů podél zlomu prostor se přitom zvětšuje Pokles kerný příkopová propadlina vzniká při poklesu střední kry – stupňovitý pokles podél rovnoběžných zlomů

Tektonické poruchy Příkrov dochází k odtržení velkého souboru vrstev a jejich přesun na velkou vzdálenost např. i na desítky kilometrů – Karpaty Příkopová propadlina Obr.11 Obr.12 Obr.10

Tektonické poruchy Kontrolní otázky.30b Jaké části rozlišujeme na vrásách? 5b Jak se rozdělují tektonické zlomy? 8b Jak se nazývá prohyb mořského dna a jakou má mocnost? 2b Jaké znáš druhy vrás? 5b Na co se dělí tektonické poruchy? 5b Které druhy vrásnění znáš a kdy probíhala? 5b

Tektonické poruchy Odpovědi na kontrolní otázky. Sedlo – antiklinála, koryto – synklináka, ramena. Přesmyk – vrásový a kerný, příkrov, pokles – kerný a příkopová propadlina. Geosynklinála, 10 – 15km. Přímá, šikmá, překocená, ležatá, ponořená. Vrásy, zlomy = pukliny, horotvorné pochody. Kaledonské a variské – prvohory, alpinsko- himalájské – druhohory – čtvrtohory.

Tektonické poruchy Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základními druhy tektonických poruch, jejich rozdělením, charakteristikou. Seznámení se s grafickým znázorněním těchto poruch, doplněné o některé konkrétní znázornění. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Tektonika Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://sk.wikipedia.org/wiki/Vrstva_(geológia) Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Vrása Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Geosynklinála Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Zlom Obr. 1: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Carpathian_flysch_cm04.j pg/300px-Carpathian_flysch_cm04.jpg Obr. 2: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9Bw8_F7izVHzDTj_9hv- sQJGPzf3_6HumtIqYSSv3h1rpHRZT Obr. 3: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Permian- Triassic_boundary.jpg/220px-Permian-Triassic_boundary.jpg Obr. 4: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ_oB9z3WB- u4UvoMz1VXhMlgHIfwb200MLiuPVteyFM8_S3r3x

Zdroje a citace Obr. 5: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://www.geology.cz/img/encyklopedie/imgfile/obr_244.gif Obr. 6: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Agiospavlos_DM_2004_I MG003_Felsenformation_nahe.JPG/200px- Agiospavlos_DM_2004_IMG003_Felsenformation_nahe.JPG Obr. 7: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNqjEAxzkh- g25fdQjCxgEBZ19V80t9DHUKbB_ZuMZTIw1UkHHag Obr. 8: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Rainbow_Basin.JPG/220p x-Rainbow_Basin.JPG Obr. 9: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTmwBaLfD- egB9TkoqLrIsE11W0zPsrQCzO78OoJKR7lZyUAfBeTA Obr. 10: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQyPXXoDSStZ9t3dGI_r1NbwPfOcYCfbz2 cNcOZdwZR5mAMqfpr Obr. 11: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSm2ePPli9v4b4L- G_g5DcR_TGQArcFdPqENxzpQQocRL09dELw Obr. 12: Dostupný z WWW: [2012-02-17]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSC5f8mm6DVBDH5kIJgFt8BWg3sRdoAG XLluRnsDuo1MCbENPbR