Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Obvodové – periferní nervy
Obvodová NS.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Obvodová nervová soustava
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
Nervová soustava NOSITELÉ SIGNÁLŮ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava - úvod
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Mícha Olga Bürgerová.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
Míšní nervy Olga Bürgerová.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PŘÍRODOPIS
MOZEK I VY_32_INOVACE_ března 2014
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 10.2.2012 Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS Téma: Anatomie a fyziologie člověka- Soustava nervová 2 Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Obvodové nervstvo Na centrální nervový systém navazuje obvodové nervstvo. Prochází celým tělem. Rozdělení : - mozkové – hlavové nervy - míšní - útrobní

Nervy mozkové - hlavové Z mozku vystupuje 12 párů hlavových nervů. I. Čichové nervy VII. Lícní nerv II. Zrakový nerv VIII. Sluchově – rovnovážný III. Okohybný nerv IX. Jazykohltanový IV. Kladkový nerv X. Bloudivý nerv V. Trojklanný nerv XI. Přídatný nerv VI. Odtahující nerv XII. Podjazykový nerv

Nervy míšní Míšní nervy můžeme ovládat svou vůlí. Vystupují z míchy mezi obratli, je jich 31 párů. Míšní nervy jsou nervy smíšené – obsahují vlákna hybná, cítivá a vegetativní. V oblasti krční a bederní tvoří nervy pleteně. Z předních míšních kořenů vystupují motorická ´vlákna, která ovládají kosterní svaly. Informace z kůže vstupují do míchy zadními míšními kořeny a směřují do mozku.

Útrobní nervy Útrobní - vegetativní nervy neovládáme svou vůlí. Jejich činnost je pomalejší. Útrobní nervy spojují centrální nervovou soustavu s vnitřními orgány. Útrobní nervy mají svoje ústředí v nervových uzlinách – gangliích. Ganglia jsou umístěna podél obou stran páteřní míchy. Ganglia jsou vzájemně propojena. Útrobní nervstvo je tvořeno dvěma skupinami : sympatické a parasympatické nervstvo.

Útrobní nervy Sympatikus vyvolává změny – zčervenání, zrychlení činnosti srdce, pocení. Parasympatikus činnost orgánů tlumí a zpomaluje. Parasympatikus je propojen s některými mozkovými – hlavovými nervy.

Nepodmíněný reflex Reflex je umožněn činností reflexního oblouku. Reflexní oblouk : čidlo např. ruka se dotkne horkých kamen – dostředivou dráhou se informace dostává do nervového ústředí, ústředí vydá pokyn a odstředivou dráhou je pokyn veden k výkonným orgánům – svalům – ruka ucukne od horkých kamen. Obranné reflexy chrání člověka před ohrožením.

Nepodmíněný reflex Jedním z nepodmíněných reflexů je i sací reflex. Nepodmíněné reflexy jsou vrozené, stálé a neměnné reakce organismu. Mají trvalé dráhy – oblouky a jejich centra leží mimo mozkovou kůru.

Podmíněný reflex Vznikají na základě nepodmíněných reflexů. Nepodmíněný reflex se spojí s novým podnětem. I.P.Pavlov – podmíněný reflex u psů. Podmíněný reflex se musí posilovat, jinak po nějaké době vyhasne. Podmíněné reflexy jsou základem naučeného chování.

Otázky 1. Jak rozdělujeme obvodové nervstvo ? 2. Co jsou to hlavové nervy? 3. Jakou funkci má sympatikus ? 4. Najdi v literatuře nějaký příklad podmíněného reflexu. 5. Vyhledej na internetu, co je to reflexní oblouk ?

Odpovědi 1. prezentace str. 2 – mozkové, útrobní, míšní 2. prezentace str. 3 – nervy vycházející přímo z mozku 3. prezentace str. 9 – pocení, zrychlení srdeční činnosti, zčervenání

ANOTACE Cíl hodiny: - seznámení s druhy obvodových nervů - rozlišení podmíněných a nepodmíněných reflexů - praktické vyzkoušení funkce reflexního oblouku - práce s prezentací - znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví, fyzice, chemii.

Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-7183-246-4. IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901 667-0-9. JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-7230-040-7. EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, 1999. ISBN 80-85635-97-6 Zdroje : Vlastní tvorba www. office.microsoft.com