Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. KOSODÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI KOSODÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH KOSODÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 1
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI KOSODÉLNÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 2
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. VRCHOLY KOSODÉLNÍKU kosodélník má 4 vrcholy … A, B, C, D vrcholy popisujeme proti směru hodinových ručiček Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. STRANY KOSODÉLNÍKU AB = CD = a BC = DA = b kosodélník má rovnoběžné strany stejně dlouhé strany kosodélníku nejsou na sebe kolmé Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLY U VRCHOLŮ KOSODÉLNÍKU kosodélník má u protilehlých vrcholů stejné úhly velikost úhlu 90° jeden z úhlů je ostrý a druhý tupý + = 180° součet vnitřních úhlů kosodélníku je 360° Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLOPŘÍČKY V KOSODÉLNÍKU AC = e BD = f S e f … úhlopříčky se protínají ve středu kosodélníku S e f … úhlopříčky nejsou stejně dlouhé Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLOPŘÍČKY V KOSODÉLNÍKU AS = CS BS = DS úhlopříčky se navzájem půlí ve středu kosodélníku S Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLOPŘÍČKY V KOSODÉLNÍKU úhlopříčky nejsou na sebe navzájem kolmé Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. VÝŠKY V KOSODÉLNÍKU kosodélník má dvě výšky va vb Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRUŽNICE OPSANÁ KOSODÉLNÍKU kružnici opsanou nelze kosodélníku sestrojit Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRUŽNICE VEPSANÁ KOSODÉLNÍKU kružnici vepsanou nelze kosodélníku sestrojit Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. OBVOD A OBSAH KOSODÉLNÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 12
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. OBVOD KOSODÉLNÍKU OBVOD = např. rám zrcadla !!! NEDOTÝKAT SE !!! o = 2 . (a + b) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. OBSAH KOSODÉLNÍKU OBSAH = např. skleněná tabule OBSAH = VÝMĚRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. SLOVNÍ ÚLOHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 15
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 1: Strana kosodélníku a je dvakrát delší než strana b. Jeho obvod je 78 dm. Vypočítejte délky stran kosodélníku. a = 2b pomoci obvodu vypočteme stranu b vypočteme stranu a ? Délky stran kosodélníku jsou 26 a 13 dm. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 2: Určete obvod kosodélníku, je-li jeho obsah 100 cm2, délka výšky na stranu a je 5 cm a na stranu b je 4 cm. z obsah vypočteme stranu a z obsah vypočteme stranu b ? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 2: Určete obvod kosodélníku, je-li jeho obsah 100 cm2, délka výšky na stranu a je 5 cm a na stranu b je 4 cm. vypočteme obvod ? Obvod kosodélníku je 90 cm. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 3: Pole tvaru kosodélníku se stranou 650 m a výškou na příslušnou stranu 0,7 km se má osít pšenicí. Kolik tun osiva potřebujeme na celé pole, jestliže na 1 m2 je třeba vysít 250 g? převedeme jednotky vypočteme výměru (obsah) pole ? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 3: Pole tvaru kosodélníku se stranou 650 m a výškou na příslušnou stranu 0,7 km se má osít pšenicí. Kolik tun osiva potřebujeme na celé pole, jestliže na 1 m2 je třeba vysít 250 g? vypočteme spotřebu osiva ? Budeme potřebovat 113,75 tun osiva. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 4: Maminka nechala orámovat zrcadlo o rozměrech 40 a 45 cm. Kolik korun zaplatila za zarámování, stojí-li 1 m lišty 250 korun? vypočteme obvod zrcadla ? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. PŘÍKLAD 4: Maminka nechala orámovat zrcadlo o rozměrech 40 a 45 cm. Kolik korun zaplatila za zarámování, stojí-li 1 m lišty 250 korun? převedeme jednotky o = 170 cm = 1,7 m vypočteme cenu rámování ? Za zarámováni maminka zaplatila 425 korun. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. ZÁVĚREM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Komenský: Má-li se člověk stát člověkem, musí se stále vzdělávat. Zdroj:Citáty slavných osobností. Komenský. [2010-04-25]. Dostupné na internetu:<http://citaty.net/autori/komensky-jan-amos> Mgr. Lenka Pláničková Opava 2010 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.