Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Vliv člověka na životní prostředí
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Rozvoj rodové společnosti
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vznik státních útvarů III.
PRAVĚK.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
vytvořený v projektu OP VK
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Vznik státních útvarů II.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
MEZOPOTÁMIE Sumer.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Sídla. místo koncentrace hospodářství a ubytování obyvatelstva - jde o základní centrum lidské aktivity. Studiem sídelních útvarů se zabývá věda zvaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik řeckých městských států
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_562_Doba bronzová AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
STAROVĚK.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Alexandr Makedonský = Veliký
Etruskové a založení Říma
Archaické období Dagmar Zemanová
Dějepis Starověký Egypt 1.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Makedonská říše Název sady: Staroorientální státy a.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor : Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: listopad 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Státy starověké Mezopotámie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora. Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Člověk a společnost Předmět Občanská nauka Tematický okruh Člověk a právo Název materiálu Stát část 1. Historie Číslo materiálu VY_32_INOVACE_2A_ON_18(20) Autor Mgr. Miroslav Pelán Datum tvorby 01.09.2012 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

S T Á T Část 1. - historie

První společenské útvary: TLUPY pozice každého jedince byla jednoznačně určena jeho pohlavím a významnou roli hrály také jeho schopnosti (léčitelské, lovecké), fungování tlupy = vnitřní pravidla závazná pro všechny její členy.

První společenské útvary: Zemědělské občiny žilo pohromadě několik rodin navzájem spojených příbuzenskými svazky, práce na polích, lov, byly záležitostí celé občiny a byly prováděny společně.

První společenské útvary: MATRILINEÁRNÍ RODOVÁ SPOLEČNOST příslušnost k rodu byla nejprve určována mateřskou linií (matka = pokračovatelka rodu), ženám však nevznikaly žádné výsady, v domovské osadě zůstávaly pouze dcery, mužští potomci odcházeli za svými ženami do jiných rodů.

První společenské útvary: PATRIARCHÁT v neolitu získával muž rozhodující podíl na hlavních zemědělských pracích a získávání obživy, pozice muže byla dále posilována i jeho úlohou při směně, obchodování, správě a také jeho úlohou bojovníka.

První společenské útvary: pozdní doba kamenná = postupná diferenciace společnosti, rodové občiny se mění v občiny sousedské, vytváří se soukromé vlastnictví = příčina nerovného postavení rodin, celých rodů a osad. doba bronzová = „náčelnické vrstvy“ (bohatě vybavené „knížecí“ hroby), vrstva náčelníků bojovníků kněžích.

STAROVĚKÉ STÁTY koncentraci populace v oblastech, kde přetrvávaly podmínky vhodné pro zemědělství, část obyvatel zatlačena až do údolí velkých řek, jednotlivé osady při společné práci (zejména na odvodňování půdy, ale v údolí afrického Nilu i při vyhánění slonů a hrochů) spojovaly, až spolu vytvořily první státy.

město - městský stát - orientální říše STAROVĚKÉ STÁTY město - městský stát - orientální říše Proč vznik státu? potřeba řídit, organizovat, zemědělská činnost (zavlažování), obchod, střety zájmů vrstev ve společnosti, bránit území před nepřáteli.

STAROVĚKÉ STÁTY - FUNKCE STÁTU: hospodářskoorganizační, politická, vojenská, kulturní.

STAROVĚKÉ STÁTY - STÁT: INSTITUCE, KTERÁ ŘÍDÍ, KONTROLUJE, DONUCUJE, VZNIK ADMINISTRATIVY, ÚŘEDNÍKŮ NUTNOST VZNIKU PÍSMA.

STAROVĚKÉ STÁTY: Afrika Starověká Indie Mezopotámie Sumerové Akkadská říše Asyrie (Novoasyrská říše) Babylonie (Novobabylonská říše) Egypt Harrapská civilizace Árjové Védské období Alexander Veliký - Persie Guptovská říše

STAROVĚKÉ STÁTY Asie Městské státy - Řecko Čína Malá Asie Írán Frýžská říše Lýdské království Persie Sýrie Foinikie Izrael Athény Sparta

Zdroje: Slade 2: AUTHOR UNKNOW. www.mb-net.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/JP0201001.htm. Slade 3: AUTHOR UNKNOW. www.programy.mb-net.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/media/jakzili/JP0201007-1.jpg. Slade 4: AUTHOR UNKNOW. www.programy.mb-net.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/JP0201003.htm. Slade 5: AUTHOR UNKNOW. www.programy.mb-net.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/JP0201005.htm. Slade 6: AUTHOR UNKNOW. www.itras.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://itras.cz/vek-lovcu-a-mamutu/galerie/7983/. Slade 7: AUTHOR UNKNOW. www.programy.mb-net.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/JP0201006.htm. Slade 8: AUTHOR UNKNOW. www.programy.mb-net.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://programy.mb-net.cz/mb-pravek-novovek/JP0201007.htm. Slade 9a: AUTHOR UNKNOW. www.hradiska.sk [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://4.bp.blogspot.com/-hQ3cIoXeF6Y/TkYqm2LQR_I/AAAAAAAAAoE/qVEO-Y2ESn4/s320/doba+bronzova.jpg. Slade 9b: AUTHOR UNKNOW. www.hradiska.sk [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://2.bp.blogspot.com/-cO1fF8PLFck/TkYqqDraP6I/AAAAAAAAAoI/Jnk4sLhSz0o/s320/vm2.jpg.

Zdroje: Slade 10: AUTHOR UNKNOW. www.malinovysvet.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.malinovysvet.cz/dejiny/starblvych.htm. Slade 11: AUTHOR UNKNOW. www.wikipedia.org [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/AlterOrient.jpg/800px-AlterOrient.jpg. Slade 12, 13, 14: AUTHOR UNKNOW. www.scottie.borec.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://scottie.borec.cz/skhtml/dejlib/b_staroorient.htm. Slade 15: AUTHOR UNKNOW. www.hci.webpark.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://hci.webpark.cz/klinovep.jpg. Slade 16, 17a: AUTHOR UNKNOW. www.scottie.borec.cz [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://scottie.borec.cz/skhtml/dejlib/b_staroorient.htm. Slade 17b: AUTHOR UNKNOW. www.wikipedia.org [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Sparta_territory.jpg/654px-Sparta_territory.jpg.