ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ing. Lucie Kratochvílová
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
Výdaje rodinného rozpočtu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti Název školy
Téma: Rodinný rozpočet
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
Anotace Materiál slouží jako zadání úkolu pro skupinovou práci a následně jako pomůcka ke kontrole výsledků práce skupiny.
Rozvaha domácnosti Název školy
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_19 Název materiáluDluhy AutorMgr.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0201_OSOBNÍ AKTIVA Téma: OSOBNÍ AKTIVA A PASIVA Číslo projektu:
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU_62_B_sada 2_03_M_Příjmy a výdaje 3_Pol
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: VI/2 Finanční gramotnost AUTOR: Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: Finanční gramotnost NÁZEV DUMu: OSOBNÍ ( DOMÁCÍ) ROZPOČET POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 18 KÓD DUMu: HK_VI/2_FIN_GRAM_18 DATUM TVORBY: 15.1.2013 ANOTACE (ROČNÍK): SEXTA Prezentace slouží k podpoře výkladu a diskuze. Cílem je seznámit žáky s pojmy osobní aktiva a pasiva, příjmy a výdaje osobního rozpočtu. Společně se zamyslí nad problémy schodkového i přebytkového rozpočtu, nad řešeními jednorázového a opakovaného deficitu. METODICKÝ POKYN: ---

OSOBNÍ FINANCE

OSOBNÍ AKTIVA = majetek, který si pořídíme a může nám přinášet příjmy OSOBNÍ PASIVA = majetek, který vytváří výdaje

ÚKOL: Rozdělte osobní aktiva a pasiva nemovitosti k osobní potřebě autorská práva automobil k osobní potřebě pronajímaný byt akcie, dluhopisy, podílové listy osobní spotřební předměty umělecké předměty podíl ve firmě, nemusím být přítomen

ŘEŠENÍ Rozdělte osobní aktiva a pasiva nemovitosti k osobní potřebě – např. chata, byt, obytný dům PASIVA autorská práva - (knihy, hudba, patenty,...) AKTIVA automobil k osobní potřebě - PASIVUM pronajímaný byt - AKTIVUM

ŘEŠENÍ Rozdělte osobní aktiva a pasiva akcie, dluhopisy, podílové listy = finanční AKTIVA osobní spotřební předměty - PASIVA umělecké předměty - AKTIVA podíl ve firmě, nemusím být přítomen - AKTIVA

OSOBNÍ (DOMÁCÍ) ROZPOČET soupis všech příjmů a výdajů, které je osoba nebo rodina schopna naplánovat a předvídat

PŘÍJMY a) PRAVIDELNÉ stejná výše pravidelně b) NEPRAVIDELNÉ různá výše Uveďte příklady. b) NEPRAVIDELNÉ různá výše nepravidelný čas

ŘEŠENÍ: PŘÍJMY a) PRAVIDELNÉ b) NEPRAVIDELNÉ mzda příjmy z podnikání sociální dávky příjmy z pronájmu b) NEPRAVIDELNÉ odměny úroky z vkladů příjmy z cenných papírů prodej majetku

VÝDAJE a) PEVNÉ b) KONTROLOVATELNÉ výdaje můžeme bezprostředně omezit opakují se obtížně se snižují Uveďte příklady. b) KONTROLOVATELNÉ výdaje můžeme bezprostředně omezit

ŘEŠENÍ: VÝDAJE a) PEVNÉ b) KONTROLOVATELNÉ vodné a stočné nájem splátky půjček, hypoték popl. za televizi ... b) KONTROLOVATELNÉ vodné a stočné elektřina, plyn oblečení opravy benzín zábava, cestování koupě auta, ...

ÚKOL: Napište, které položky jsou podle vás největší zátěží rodinného rozpočtu?

MOŽNOSTI ŘEŠENÍ: bydlení, voda, energie, paliva potraviny a nealkoholické nápoje doprava rekreace a kultura alkoholické nápoje a tabák ostatní zboží a služby vzdělávání odívání a obuv stravování a ubytování bytové vybavení a zařízení domácnosti pošta a telekomunikace

Osobní rozpočet přebytkový vyrovnaný deficitní → deficit a) jednorázový b) opakovaný

Otázky k diskuzi: Co byste dělali s přebytkem rozpočtu?

Otázky k diskuzi: Jak byste řešili jednorázový deficit, např. kdybyste potřebovali zaplatit opravu automobilu?

Otázky k diskuzi: Jak byste řešili opakovaný deficit, když vám každý měsíc chybí v rozpočtu 1500 Kč?

Otázky k diskuzi: Jakým způsobem byste mohli konkrétně zvýšit příjmy?

Jak financovat jednorázové výdaje? 4 cesty řešení: postupně si spořit krýt je z rezerv (pokud vzniknou neočekávaně) krýt je půjčkou, leasingem, splátkovým prodejem → pevné výdaje hledat možnost zvýšení příjmů

Jak řešit opakovaný deficit? a) snížení výdajů krátkodobě dlouhodobě b) zvýšení příjmů Uveďte příklady.

MOŽNÁ ŘEŠENÍ: Jak řešit opakovaný deficit? a) snížení výdajů krátkodobě (úspory energií) dlouhodobě (investice do úsporných spotřebičů, …) b) zvýšení příjmů krátkodobě (brigáda, prodej majetku) dlouhodobě (lépe placené zaměstnání, založení podnikání, …)

ZDROJE: Ing. Petr Klínský a kol.: Ekonomika pro gymnázia, EDUCO nakl.s.r.o.,2011, ISBN 978-80-87204-49-8 Vlastní