ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: VI/2 Finanční gramotnost AUTOR: Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: Finanční gramotnost NÁZEV DUMu: OSOBNÍ ( DOMÁCÍ) ROZPOČET POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 18 KÓD DUMu: HK_VI/2_FIN_GRAM_18 DATUM TVORBY: 15.1.2013 ANOTACE (ROČNÍK): SEXTA Prezentace slouží k podpoře výkladu a diskuze. Cílem je seznámit žáky s pojmy osobní aktiva a pasiva, příjmy a výdaje osobního rozpočtu. Společně se zamyslí nad problémy schodkového i přebytkového rozpočtu, nad řešeními jednorázového a opakovaného deficitu. METODICKÝ POKYN: ---
OSOBNÍ FINANCE
OSOBNÍ AKTIVA = majetek, který si pořídíme a může nám přinášet příjmy OSOBNÍ PASIVA = majetek, který vytváří výdaje
ÚKOL: Rozdělte osobní aktiva a pasiva nemovitosti k osobní potřebě autorská práva automobil k osobní potřebě pronajímaný byt akcie, dluhopisy, podílové listy osobní spotřební předměty umělecké předměty podíl ve firmě, nemusím být přítomen
ŘEŠENÍ Rozdělte osobní aktiva a pasiva nemovitosti k osobní potřebě – např. chata, byt, obytný dům PASIVA autorská práva - (knihy, hudba, patenty,...) AKTIVA automobil k osobní potřebě - PASIVUM pronajímaný byt - AKTIVUM
ŘEŠENÍ Rozdělte osobní aktiva a pasiva akcie, dluhopisy, podílové listy = finanční AKTIVA osobní spotřební předměty - PASIVA umělecké předměty - AKTIVA podíl ve firmě, nemusím být přítomen - AKTIVA
OSOBNÍ (DOMÁCÍ) ROZPOČET soupis všech příjmů a výdajů, které je osoba nebo rodina schopna naplánovat a předvídat
PŘÍJMY a) PRAVIDELNÉ stejná výše pravidelně b) NEPRAVIDELNÉ různá výše Uveďte příklady. b) NEPRAVIDELNÉ různá výše nepravidelný čas
ŘEŠENÍ: PŘÍJMY a) PRAVIDELNÉ b) NEPRAVIDELNÉ mzda příjmy z podnikání sociální dávky příjmy z pronájmu b) NEPRAVIDELNÉ odměny úroky z vkladů příjmy z cenných papírů prodej majetku
VÝDAJE a) PEVNÉ b) KONTROLOVATELNÉ výdaje můžeme bezprostředně omezit opakují se obtížně se snižují Uveďte příklady. b) KONTROLOVATELNÉ výdaje můžeme bezprostředně omezit
ŘEŠENÍ: VÝDAJE a) PEVNÉ b) KONTROLOVATELNÉ vodné a stočné nájem splátky půjček, hypoték popl. za televizi ... b) KONTROLOVATELNÉ vodné a stočné elektřina, plyn oblečení opravy benzín zábava, cestování koupě auta, ...
ÚKOL: Napište, které položky jsou podle vás největší zátěží rodinného rozpočtu?
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ: bydlení, voda, energie, paliva potraviny a nealkoholické nápoje doprava rekreace a kultura alkoholické nápoje a tabák ostatní zboží a služby vzdělávání odívání a obuv stravování a ubytování bytové vybavení a zařízení domácnosti pošta a telekomunikace
Osobní rozpočet přebytkový vyrovnaný deficitní → deficit a) jednorázový b) opakovaný
Otázky k diskuzi: Co byste dělali s přebytkem rozpočtu?
Otázky k diskuzi: Jak byste řešili jednorázový deficit, např. kdybyste potřebovali zaplatit opravu automobilu?
Otázky k diskuzi: Jak byste řešili opakovaný deficit, když vám každý měsíc chybí v rozpočtu 1500 Kč?
Otázky k diskuzi: Jakým způsobem byste mohli konkrétně zvýšit příjmy?
Jak financovat jednorázové výdaje? 4 cesty řešení: postupně si spořit krýt je z rezerv (pokud vzniknou neočekávaně) krýt je půjčkou, leasingem, splátkovým prodejem → pevné výdaje hledat možnost zvýšení příjmů
Jak řešit opakovaný deficit? a) snížení výdajů krátkodobě dlouhodobě b) zvýšení příjmů Uveďte příklady.
MOŽNÁ ŘEŠENÍ: Jak řešit opakovaný deficit? a) snížení výdajů krátkodobě (úspory energií) dlouhodobě (investice do úsporných spotřebičů, …) b) zvýšení příjmů krátkodobě (brigáda, prodej majetku) dlouhodobě (lépe placené zaměstnání, založení podnikání, …)
ZDROJE: Ing. Petr Klínský a kol.: Ekonomika pro gymnázia, EDUCO nakl.s.r.o.,2011, ISBN 978-80-87204-49-8 Vlastní