Systémy řízení silniční dopravy Přednáška Hodnocení efektivnosti dopravních systémů 5 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
Efektivnost dopravního systému Dopravní systém by měl splňovat požadavky na: výkonnost – vyjádřená kapacitou, rychlostí, plynulostí bezpečnost – počet a kumulace nebezpečných úseků a bodů, počet a následky dopravních nehod, hospodárnost – energetická náročnost při výstavbě, provozu*, opravách vliv na životní prostředí – hluk, emise, kontaminace půdy a vod, zábor půdy, vznik odpadu a jeho odstraňování, estetické důsledky, vznik urbanistických bariér… * spotřeba pohonných hmot a olejů vyplývá z: kvality vozidla, technického stavu vozidla, způsobu jízdy (akcelerace a decelerace), meteorologických podmínek, parametrů komunikace - podélného sklonu, velikostí směrových poloměrů, šířkového uspořádání, stavebního stavu, rozhledu a přehlednosti, počtu křižovatek a způsob jejich řízení aj.
Efektivnost dopravního systému Měřením při průjezdu konkrétním vozidlem bylo naměřeno např.: zvýšení spotřeby o 5 % ve směrovém oblouku R =118 m, o 1 % ve směrovém oblouku R =188 m průjezd směrovým obloukem R = 10 m při zařazeném II. rychlostním stupni při zvýšení rychlosti z 20 na 30 km/h zvyšuje spotřeba až na dvojnásobek
Efektivnost dopravního systému Podíl spotřeby pohonných látek (SPL) při akceleraci vozidla v závislosti na vzdálenosti křižovatek
Efektivnost dopravního systému Podíl SPL při jízdě konstatntní rychlostí – SCN na nekoordinovaných tazích - SCK na koordinovaných tazích
Efektivnost dopravního systému Změna času průjezdu sledovaného úseku zavedením liniové koordinace
Efektivnost dopravního systému Změna rychlosti pohybu dopravního proudu vozidel po zavedení liniové koordinace
Efektivnost dopravního systému Průběh relativní úspory pohonných látek při jízdě vozidel v liniové koordinaci SPHN – nekoordinované řízení, SPHK – koordinované řízení tahu
Efektivnost dopravního systému Možnosti snížení negativního působení dopravy na životní prostředí: Konstrukční úpravy dopravních prostředků, Návrh dopravních řešení urbanistických celků Parametry komunikačních sítí (podélný sklon, oblouky, kryty vozovek, stavební stav aj.), Výběr materiálu posypu v zimním provozu, Využití organizace, regulace a řízení silničního provozu ke zvýšení plynulosti jízdy snížením počtu zastavování a rozjíždění vozidel aj. Budování ochranných opatření (protihlukové zábrany, biologické úpravy aj.
Efektivnost dopravního systému Bezpečnost dopravy - ukazatele dopravní nehodovosti: pro mezikřižovatkové úseky relativní nehodovosti : pro křižovatky, ukazatel hustoty nehod, integrální ukazatele - vyjádření závažnosti následků nehod pomocí čísla závažnosti nehod, - vyjádření závažnosti následků nehod pomocí jejich ekonomického hodnocení Predikce dopravních nehod: metoda koeficientu bezpečnosti, metoda souhrnného koeficientu nehodovosti, Smeedův model pravděpodobného počtu usmrcených osob, modely predikce počtu dopravních nehod.