Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Publicistický styl a jeho charakteristika
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Zpráva.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
STYL ÚŘEDNÍHO JEDNÁNÍ (JEDNACÍ, PRAKTICKY ODBORNÝ)
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
1.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast: český jazyk a literatura Ročník: první Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0504 Datum vzniku: 10.11.2013

Anotace prezentace je určena k seznámení žáka s jedním z funkčních stylů je tvořena celková představa o tomto stylu, o jazykových prostředcích, o slohových postupech a útvarech, které tyto styk využívá součástí hodiny i je samostatná práce s jednotlivými periodiky

Publicistický styl styl novin, časopisů, internetu, rádia a televize cílem je rychle, kvalitně a výstižně informovat, též vzdělávat a přesvědčovat forma: - mluvená ( televize, rádio ) - psaná ( tisk, internet ) postupy: informační, popisný a úvahový jazyk: snaha o spisovnost, ale též specifické vyjadřování autora, publicismy = novinové výrazy, neobvyklá spojení

útvary: zpravodajství: snaha o stručnost, výstižnost, slova bez citového zabarvení ( zpráva, oznámení…) úvodník: nachází se na první straně novin jedná se o hlavní téma, které se pak uvnitř tisku dále rozebírá, je hodnoceno liší se od typu novin

analytický článek: komentář: má funkci hodnotit, přinutit čtenáře zamyslet se komentář: obsahuje vlastní názor autora může obsahovat i hovorová slova nebo obecnou češtinu ( což nelze u zpravodajství ) řečnické otázky

reportáž: očité svědectví o události „přímý přenos“ snaha upoutat živé zajímavé vylíčení události

zdroj: Čechová,M.a kol.Čeština, řeč a jazyk. 1. vyd.Praha:ISV nakladatelství, 1995.ISBN: 80- 85866-12-9.s.362-366. Sochrová,M. Český jazyk v kostce. 2.vyd.Praha: Fragment, 2009. ISBN: 978-80-253-0950- 6.s.188 – 191.