Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast: český jazyk a literatura Ročník: první Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0504 Datum vzniku: 10.11.2013
Anotace prezentace je určena k seznámení žáka s jedním z funkčních stylů je tvořena celková představa o tomto stylu, o jazykových prostředcích, o slohových postupech a útvarech, které tyto styk využívá součástí hodiny i je samostatná práce s jednotlivými periodiky
Publicistický styl styl novin, časopisů, internetu, rádia a televize cílem je rychle, kvalitně a výstižně informovat, též vzdělávat a přesvědčovat forma: - mluvená ( televize, rádio ) - psaná ( tisk, internet ) postupy: informační, popisný a úvahový jazyk: snaha o spisovnost, ale též specifické vyjadřování autora, publicismy = novinové výrazy, neobvyklá spojení
útvary: zpravodajství: snaha o stručnost, výstižnost, slova bez citového zabarvení ( zpráva, oznámení…) úvodník: nachází se na první straně novin jedná se o hlavní téma, které se pak uvnitř tisku dále rozebírá, je hodnoceno liší se od typu novin
analytický článek: komentář: má funkci hodnotit, přinutit čtenáře zamyslet se komentář: obsahuje vlastní názor autora může obsahovat i hovorová slova nebo obecnou češtinu ( což nelze u zpravodajství ) řečnické otázky
reportáž: očité svědectví o události „přímý přenos“ snaha upoutat živé zajímavé vylíčení události
zdroj: Čechová,M.a kol.Čeština, řeč a jazyk. 1. vyd.Praha:ISV nakladatelství, 1995.ISBN: 80- 85866-12-9.s.362-366. Sochrová,M. Český jazyk v kostce. 2.vyd.Praha: Fragment, 2009. ISBN: 978-80-253-0950- 6.s.188 – 191.