MINULÉ ČASY SILNÝCH SLOVES 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOŽENÝ MINULÝ ČAS Vypracovala: Málková Jarmila
Advertisements

ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Mikolajková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Perfektum = minulý čas.
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
MINULÉ ČASY SLABÝCH SLOVES PŘEDPONY ODLUČITELNÉ A NEODLUČITELNÉ
POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES
MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES
TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
NJ – gramatika minulé časy - přehled.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
M I N U L Ý Č A S PERFEKTUM.
 Autor  Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.  Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace  Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
DIE ZEITBESTIMMUNG - URČOVÁNÍ ČASU Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Katka Česalová Datum: Cílový ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu0CZ.1.07/1.5. 0/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Aktiv in der Freizet.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_34_Německý jazyk_préteritum, perfektum silných.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_173_PERFEKTUM SLOVES S NEODLUČITELNÝMI PŘEDPONAMI Název školy Masarykova střední škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Perfekt- Wiederholung.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 15: Skiurlaub in den Alpen Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Mgr. Zuzana Manková NĚMECKÝ JAZYK PERFEKTUM – SILNÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lernen Sie und wiederholen Sie Perfekt und Präteritum 1
Anotace: Německý jazyk pro 9. ročník
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
NĚMECKÝ JAZYK PERFEKTUM – SLABÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ. 1
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Autor: Alena Červášková Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Perfektum.
Německý jazyk – Gramatické jevy
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Perfektum slabých sloves
Autor: Hana Křišťálová
Časování sloves se změnou kmene
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Časování silných sloves, 3.skupina, e - ie
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MINULÉ ČASY SILNÝCH SLOVES 1 Autor: Katka Česalová Datum: 15. 11. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Minulé časy silných sloves 1 Metodický list/anotace: žáci se seznámí se zásadami tvoření minulých časů silných sloves a jejich používáním Očekávaný výstup: žáci na základě uvedených pravidel správně tvoří minulé časy silných sloves a používají je ve větách Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

V němčině se běžně používají dva minulé časy – PRÉTERITUM A PERFEKTUM. Silná - nepravidelná slovesa jsou z hlediska vývoje jazyka spolu s pomocnými slovesy nejstarší, prošla mnoha změnami a jejich minulé časy se tvoří velmi nepravidelně. Postupně se ale tvary jednotlivých minulých časů naučíme a budeme je běžně používat, protože tato slovesa patří k základním v němčině.

PRÉTERITUM: Stojí v oznamovací větě na druhém místě a časuje se! 1. a 3. osoba singuláru je stejná. Dochází zde ke změně slovesného základu, kterou si musíme u každého slovesa zapamatovat. ESSEN – JÍST: ich ass 1. wir assen du asst 2. ihr asst 3. er, sie, es ass 3. sie, Sie assen

2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ sein PŘÍČESTÍ MINULÉ: GE- + SLOVESNÝ ZÁKLAD SE ZMĚNOU + –EN B.:ESSEN – JÍST: ich habe gegessen Časujeme pouze pomocné sloveso, tvar příčestí minulého se nemění! Pomocné sloveso stojí ve větě na druhém místě, příčestí minulé na konci věty!

JAK BUDEME JEDNOTLIVÉ TVARY NACVIČOVAT? Budeme se učit tvary préterita i perfekta nejprve ve 3. osobě singuláru, později je budeme časovat a používat ve větách. JAK BUDEME JEDNOTLIVÉ TVARY NACVIČOVAT? INFINITIV ČESKY – NĚMECKY – PRÉTERITUM - PERFEKTUM VŽDY VE SKUPINÁCH PO PĚTI SLOVESECH Nejčastěji používaná slovesa: 1.jíst: essen – ass – hat gegessen pít: trinken – trank – hat getrunken jít: gehen – ging – ist gegangen přijít: kommen – kam – ist gekommen pomáhat: helfen – half – hat geholfen

Další často užívaná slovesa: 2. ležet: liegen – lag – hat gelegen sedět: sitzen – saß – hat gesessen padat: fallen – fiel – ist gefallen běhat: laufen – lief – ist gelaufen stát: stehen – stand – hat gestanden

A jak tato slovesa použijeme ve větách? Včera jsem jedla chléb a pila mléko. Gestern aß ich Brot und trank Milch. Gestern habe ich Brot gegessen und Milch getrunken. Šli jsme s kamarády do kina. Wir gingen mit den Freunden ins Kino. Wir sind mit den Freunden ins Kino gegangen. Děti běhaly na hřišti. Die Kinder liefen auf dem Spielplatz. Die Kinder sind auf dem Spielplatz gelaufen.

Další skupina často používaných sloves: 3. číst: lesen – las – hat gelesen psát: schreiben – schrieb – hat geschrieben mluvit: sprechen – sprach – hat gesprochen zpívat: singen – sang – hat gesungen mlčet: schweigen – schwieg – hat geschwiegen

Další často používaná skupina sloves jsou slovesa vyjadřující pohyb: 4. skákat: springen – sprang – ist gesprungen plavat: schwimmen – schwamm – ist geschwommen letět: fliegen – flog – ist geflogen jezdit na koni: reiten – ritt – ist geritten stoupat: steigen – stieg – ist gestiegen Nezapomeneme, že musíme použít správné tvary slovesa SEIN – stejně jako u sloves změny stavu. Pouze, pokud nám půjde o činnost, nikoli o přemisťování, použijeme pomocné sloveso HABEN:

B. 1: Ich bin aus Prag nach Zürich geflogen. Letěla jsem z Prahy do Zurichu. - PŘEMISŤOVÁNÍ ale: Ich habe zwei Stunden geflogen. Letěla jsem dvě hodiny. – ČINNOST B. 2: Peter ist 3 Meter weit gesprungen. Petr skočil 3 metry daleko. - PŘEMISŤOVÁNÍ Der kleine Peter hat den ganzen Tag nur gesprungen, seine Mutti war schon ganz müde. Malý Petr celý den jen skákal, – ČINNOST jeho maminka byla už úplně unavená.

ÚKOL: Přeložte tyto věty do němčiny ÚKOL: Přeložte tyto věty do němčiny. Napište nejprve větu v préteritu, potom v perfektu: 1. V létě Lenka plavala každý den. 2. Plavala vždy 500 metrů. 3. Paní Nováková, jezdila jste už na koni? 4. Ano, jezdila jsem vždy z Napajedel do Otrokovic.

Správné řešení: Im Sommer schwamm Lenka jeden Tag. Im Sommer hat Lenka jeden Tag geschwommen. 2. Sie schwamm immer 500 Meter. Sie ist immer 500 Meter geschwommen. 3. Frau Nováková, ritten Sie schon? Frau Nováková, haben Sie schon geritten? 4. Ja, ich ritt immer aus Napajedla nach Otrokovice. Ja, ich bin immer aus Napajedla nach Otrokovice geritten.

Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

Děkuji vám za pozornost.