Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
meiotická segregace a kombinace genů
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Lokus => gen podvojné založení znaků: gen => 2 alely vztah mezi dvěmi alelami alelického páru jednoho genu: Dominance a recesivita: A, aAA Aa aa Neúplná.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Extrapolace numerických vztahů při dihybridismu a trihybridismu na vyšší stupně hybridismu (VY_32_INOVACE_05.02.05) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Červenec 2013 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Předpokládá také určitou úroveň matematických dovedností. Postupně jsou odvozeny vzorce pro provádění alelové analýzy při větším počtu alelových párů. Metodický pokyn Postupně jsou odvozeny matematické závislosti nutné pro alelovou analýzu při větším počtu alelových párů. Porozumění dané problematice si studenti vyzkouší v krátkém testu. Časová dotace 30 minut.

Extrapolace numerických vztahů při dihybridismu a trihybridismu na vyšší stupně hybridismu Fenotypové a genotypové štěpné poměry, počty zygot, gamet. Řešení příkladů, test.

Základní pojmy Monohybrid – sledujeme 1 znak, v diploidní buňce jsou dvě různé alely, např. Aa Dihybrid – jedinec heterozygotní ve dvou různých párech alel Obdobně trihybrid, tetrahybrid,… Např. trihybridi jsou kříženci rodičů, kteří se současně liší ve třech alelových párech, můžeme ho zapsat třeba AaBbEe

Trihybridismus Trihybridi jsou kříženci rodičů, kteří se současně liší ve třech alelových párech, můžeme ho zapsat třeba AaBbEe Je víc způsobů, jak může takový kříženec vzniknout. Najdi je ! 1. AABBEE x aabbee 2. AABBee x aabbEE 3. AAbbee x aaBBEE 4. AAbbEE x aaBBee

Počet různých gamet u trihybrida Pomocí jednoduchých kombinatorických pravidel spočítej, kolik různých gamet bude produkovat trihybrid. Nápověda: jeden typ může být ABE B Druhá nápověda: A b a a Trihybrid vytváří celkem 8 typů gamet: ABE, ABe, Abe, AbE, aBE, abE, aBe a abe

Genotypické třídy Typy genotypů v F2 a jejich frekvence lze odvodit podle Mendelova postupu kombinováním rozvojových řad monohybridů: 1AA : 2Aa : 1aa 1BB : 2Bb : 1bb 1EE : 2Ee : 1ee Vznikne kombinační řada o 64 členech, z nichž 27 bude různých, tj. dostáváme 27 genotypických tříd Genotypický štěpný poměr bude 1 : 2 : 1 : 2 : 4 : 2 : 1 : 2 : 1 : 2 : 4 : 2 : 4 : 8 : 4 : 2 : 4 : 2: :1 : 2 : 1 : 2 : 4 : 2 : 1 : 2 : 1

Fenotypové třídy Počet fenotypových tříd a jejich frekvence jsou závislé na tom, ve kterých ze tří zúčastněných párů alel se uplatňuje úplná dominance a ve kterých neúplná dominance Pokud se bude u všech párů uplatňovat úplná dominance, dostaneme 8 fenotypických tříd s následujícím štěpným poměrem: 27 ABE : 9 ABe : 9AbE : 9 aBE : 3 Abe : 3 aBe : : 3abE : 1 abe Pokud bude neúplná dominance na všech 3 znacích, bude fenotypový štěpný poměr odpovídat genotypovému

n = 1 n = 2 n = 3 n Počet typů gamet 2=21 4 = 22 8 = 23 2n Počet zygot v autogamním potomstvu hybrida 4 16 64 4n Počet typů zygot 3 9 27 3n Homozygotní zygoty 2 8 Heterozygotní zygoty 12 56 4n - 2n Genotypový poměr 1 : 2 : 1 (1: 2 : 1)2 (1 : 2 :1)3 (1 : 2 :1)n Fenotypový poměr 3 : 1 (3 : 1)2 (3 : 1)3 (3 : 1)n Extrapolace numerických vztahů při dihybridismu a trihybridismu na vyšší stupně hybridismu

Ověřte si své znalosti v následujícím testu: 1. Kolik fenotypových tříd vyštěpuje v potomstvu dihybrida při úplné dominanci? a/4 b/ 16 c/ 9 d/ 2! = 2 2. Kolik fenotypových tříd vyštěpuje v potomstvu dihybrida při neúplné dominanci na obou znacích? a/ 8 b/ 9 c/ 11 d/ 7

3. Z kolika polí se skládá dihybridní Mendelův čtverec pro F2 ? a/ 8 b/ 64 c/ 9 d/16 4. Z kolika polí se skládá trihybridní Mendelův čtverec pro F2 ? 5. Mendel sledoval u hrachu 7 znaků, každý byl podmíněn 1 párem alel a vykazoval úplnou dominanci. Lokusy příslušných alel jsou na různých chromozomech. Kolik gametických kombinací by produkoval hybrid na všech 7 znacích? a) 72 = 49 b) 27 = 128 c) 2.27 6. Kolik fenotypických tříd vyštěpuje v potomstvu trihybrida při úplné dominanci na všech znacích? a/ 8 b/ 5 c/ 9 d/ 3! = 6 *napiš tento štěpný poměr