Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živočichové lesa Přírodověda 4. ročník.
Advertisements

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Řád: Šelmy Pes domácí: nezatažitelné drápy
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
SAVCI - charakteristika
Číslo v digitálním archivu školy
SAVCI Savci mají kostru. Řadíme je mezi obratlovce.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Stavba těla ptáků
Obecná charakteristika
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Třída: savci Řád: šelmy.
SAVCI.
Číslo v digitálním archivu školy
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Vnitřní ústrojí psa domácího
Vnitřní ústrojí psa domácího
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Soustavy orgánů - opakování
SAVCI Mammalia.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Plazi.
Člověk. Etapy lidského života Kostra a svaly Orgánové soustavy Zdraví
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Stavba těla savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vnitřní stavba těla ptáků 2
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Stavba těla savců.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_06_Kostra
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
SAVCI - charakteristika
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Transkript prezentace:

Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_32_INOVACE_01 - 02 PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: SAVCI Vzdělávací oblast: Člověk a příroda na II. st. ZV-LMP Vzdělávací obor: Přírodopis Ročník: 8. a 9. Jméno autora: Mgr. Jiřina Sommerová Vytvořeno dne: 10.08.2012

Anotace: Žák by měl porovnat vnější a vnitřní stavbu savců a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů. Žák by měl rozlišit jednotlivé skupiny savců a znát hlavní zástupce, objasnit jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. Žák by měl vědět o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat zásady bezpečného chování. Prezentace podporuje aktivitu žáka a schopnost vyhledávání dalších informací. Metodický popis: Materiál je možné použít pro prezentaci při výkladu učiva, pro procvičování a opakování učiva, ale také pro doplnění učiva při zameškané hodině. Žák by měl umět pojmenovat jednotlivé živočichy a popsat zkušenost s chovem vybraných domácích živočichů. Klíčová slova: Základní a obecné znaky savců. Obratlovci, stálá tělesná teplota, rodí živá mláďata, živí se mateřským mlékem. Další materiály k výuce: - Učebnice : KROULÍKOVÁ ING. PAEDDR., Jarmila; KROULÍK ING. CSC., Josef. Přírodopis 8. Praha: Septima, 1995, ISBN 80 - 85801 - 36 - 1. - Encyklopedie dle výběru učitele

Základní znaky savců Savci jsou obratlovci udržují si "stálou" tělesnou teplotu mezi 36-39 °C. znakem savců je srst a její modifikace jako jsou různé bodliny (ježury, ježci, dikobrazi), šupiny (luskouni), rohy (turovití, rohy nosorožců), nebo třeba nehty a kopýtka (primáti, sirény, kopytníci). Výjimku tvoří kytovci - zcela ztratili tělní pokryv, ale i u nich najdeme smyslové vousy po těle. Znakem savců, kterým se liší od ostatních obratlovců, jsou kožní žlázy - potní, mazové, pachové a především mléčné žlázy. Všichni savci se po narození živí mateřským mlékem.

Obecné znaky savců živorodost a pravou placentu rozdělení břišní dutiny bránicí čtyřdílné srdce, pouze levý oblouk aorty bezjaderné krvinky ušní boltce tři sluchové kůstky druhotný čelistní kloub

SRST Srst savců je dvojí. Na povrchu jsou silnější pesíky, vespod je jemnější podsada Srst se pravidelně vyměňuje – línání.

Kostra psa Popis kostry psa: žlutě: lebka fialově: krční páteř okrově: hrudní koš tmavě modře: bederní páteř červeně: křížová kost olivově: ocasní páteř A 1 kohoutek A 2 hrudní páteř A 3 bederní páteř A 4 křížová kost B 1 lopatka (růžově) B 2 hrudní kost B 3 pažní kost B 4 loketní kloub B 5 kosti předloktí B 6 klouby nadpstí a prstů B 7 zápěstní kůstky B 8 kosti nadprstí C 1 pánev C 2 stehenní kosti C 3 kolenní kloub C 4 kosti bérce C 5 první článek prstu C 6 křížová kost C 7 ocasní obratle C 8 poslední ocasní obratel C 9 hlezenní kloub – patní kost C 10 kosti nártu C 11 druhý článek prstu C 12 drápová kost

Kostra německé dogy a čivavy: Kosti kostry jsou vyplněny dření. Kostra končetin – počet prstů je u různých druhů různá

Další soustavy: Trávící soustava: Dýchací soustava: - ústní dutina, zuby - hltan a jícen - žaludek - tenké střevo - tlusté střevo - konečník - řitní otvor - dutina ústní a nosní - hrtan a průdušnice - plíce - průdušky, průdušinky a plicní sklípky - bránice - mezižeberní svaly

Další soustavy: Vylučovací soustava: Nervová soustava: - ledviny - močový měchýř - močová trubice - řídí a kontroluje všechny děje v těle - mozek - mícha - nervy

Cévní soustava: Rozmnožovací soustava: - pomocí krve roznáší do krve živiny a kyslík do těla, ovlivňuje tělesnou teplotu - srdce (dvě komory, dvě síně)- okysličená a neokysličená krev - žíly - tepny - vlásečnice - umožňuje rozmnožování - pohlavní žlázy – varlata - vaječníky - pohlavní buňky - děloha - zárodek - splynutí spermie s vajíčkem = oplození

Vnitřní stavba orgánů Úkol: Podle barev určete jednotlivé soustavy.

Opakování: Vyjmenuj 5 základních znaků savců. Kolik vrstev má srst savců? Vyjmenuj 3 části kostry. Čím jsou vyplněny kosti savců? Vyjmenuj soustavy savců. Vyjmenuj některé savce.

Citace obr. kostra psa:TBJORNSTAD 17:06, 8 AUGUST 2006 (UTC). Wikipedia [online]. [cit. 30.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kostra_psa Obr. Kostra dogy a čivavy: SKLMSTA. Wikipedia [online]. [cit. 30.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Great_Dane_and_Chihuahua_Skeletons.jpg Vnitřní stavba kočky: SURACHIT, TRANSLATION: RUM. Wikipedia [online]. [cit. 2.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cat_anatomy_diagram_(cs).svg Ostatní obrázky jsou z Klipart – www.office.microsoft.com