VIKMA05 Organizace znalostí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Indexace pomocí SVA Předmět: Selekční jazyky Přednášející: Mgr. Silvie Kořínková Presová presova-dis.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ. Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování 
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
VIKMA05 Organizace znalostí
Věcné autority v roce 2016
Vysoká škola technická a ekonomická
Základy automatického řízení 1
VIKBA11 Selekční jazyky 1 Úvod do problematiky Mgr. Josef Schwarz
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Specifika účtování ve vybraném zemědělském podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Internet.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Číslo v digitálním archivu školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
KOMPRESE DAT Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Sémantické aspekty katalogizace VI
Selekční jazyky (2) Úvod do problematiky Josef Schwarz
Databáze MS ACCESS 2010.
VIKMA05 Organizace znalostí
Výroba II.. Výroba II. Organizace výrobních pracovišť V jedné dílně jsou příbuzné stroje Výrobek prochází několika dílnami Technologické uspořádání.
Selekční jazyky I cvičení Ukázky SJ různých typů
Formální úprava rešerše
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VIKMA05 Organizace znalostí
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Skorkovský KPH Úvod PIS1(2) a RIOP Skorkovský KPH
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
VIKBA11 Selekční jazyky 1 Úvod do problematiky Mgr. Josef Schwarz
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
: Sémantická redukce dokumentů I (P7+K3)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
Ing. Jiří Šilhán ECM.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Transkript prezentace:

VIKMA05 Organizace znalostí 29. 11. 2013: Systémy organizace znalostí založené na přirozeném jazyce (P11) FF MU, podzim 2013 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz

Osnova Zadání 11. dílčího kroku DA JNK Praktická část Teoretická část Pořádací systémy založené na přirozeném jazyce Klíčová slova Unitermy Předmětová hesla Tezaury Zadání 11. dílčího kroku DA

Praktická část Různé hierarchické stromy (kategorie) Dvě či více tříd pro jeden pojem

Teoretická část

Vybrané otázky Zdroj/Původce Účel Otázky struktury a morfologie Prekoordinace / postkoordinace Inverze

Klíčová slova Původce Autor textu Program Informační profesionál KS z názvu přidaná KS Tagování (folksonomie) Tagová mračna Program Informační profesionál

Klíčová slova Výhody Nevýhody Otevřenost Uživatelská srozumitelnost Neřízenost Nestrukturovanost

Předmětová hesla Definice „Prekoordinovaný selekční informační jazyk používaný pro strukturní zpracování dokumentů nebo dat pomocí abecedně uspořádaných termínů nebo jejich kombinací s cílem umožnit předmětový přístup. Jeho lexikum představuje heslář (příp. pouze předmětový katalog), tj. řízený soubor lexikálních jednotek vybraných z přirozeného jazyka a užívaných k vyjádření témat dokumentů. Lexikální jednotkou je předmětové heslo.“ (TDKIV) Základní charakteristiky „klasického“ předmětového hesla Strukturované (prekoordinované) lexikální jednotky Inverze sousloví (Částečně) řízený slovník

Předmětová hesla Příklady: malotraktory - charakteristiky technické - malovýroba zemědělská – studie (NKP) řízení vnitropodnikové - chozraščot - metody - podniky socialistické (NKP) zabezpečení počítačových sítí + počítačová kriminalita + internet (NKP) Vnitropodnikové řízení – hospodárnost + Hospodárnost – vnitropodnikové řízení (MZK) podniky + podnikový management (JVK ČB) průmyslové podniky + vnitropodnikový chozrasčot (MVKO)

Unitermy Uniterm = „nejmenší významový prvek selekčního jazyka použitý k vyjádření specifického pojmu v rámci systému koordinovaného indexování“ (ČSN ISO 5127-6/3.4.2-10) První verze: 1951 (Mortimer Taube) (jednoslovné lexikální jednotky, žádné vztahy) Rozšířená verze: 1955 Konečná verze: přelom 50. a 60. let (částečně řízený slovník, gramatika, prekoordinace) Důvody vzniku: překonání omezení MDT a PH

Unitermy Nevýhody Výhody Princip postkoordinace Uživatelská přívětivost (ve srovnání s MDT a PH) Nevýhody Neřízený slovník Syntaktický rozklad Nestrukturovanost

Tezaury Definice „ Řízený a měnitelný slovník deskriptorového selekčního jazyka uspořádaný tak, že explicitně zachycuje apriorní (paradigmatické) vztahy mezi lexikálními jednotkami. Podle jazykového zaměření se rozlišuje jednojazyčný a vícejazyčný tezaurus, podle šíře tematického zaměření speciální, polytematický a univerzální tezaurus, podle struktury fasetový a tematický tezaurus, podle funkce tradiční, indexační a vyhledávací tezaurus. Dále se vyčleňuje cílový a zdrojový tezaurus.“

Tezaury Základní charakteristika Výhody X nevýhody