Neživá příroda ve výuce přírodopisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Christina Bočáková 3. ročník
Advertisements

Strukturované učení PROJEKT EU
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
TRÉNINK KOMUNIKAČNÍCH A PREZENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ V OBLASTI VELETRHŮ
Základní škola Merklín, okres Plzeň - jih
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
zaměřují se také ochranou neživé přírody
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Didaktické zásady výuky přírodopisu
GEOLOGICKÉ VĚDY z řeckého geos (Země) a logos (věda) vědy o Zemi
Práce geologa v terénu.
Motivace ve výuce přírodopisu
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
GEOLOGIE, GEOLOGICKÉ VĚDY
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Špačková Martina ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s s jednotlivými geologickými.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
GEOLOGIE – VĚDA O ZEMI.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_437.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Vyučovací formy-výuka v bloku
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Vyučovací metody v přírodopise
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Personální plán pro podnikatelský plán
Purkyňovo gymnázium Strážnice
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Co s sebou přinesl a odnesl Školní vzdělávací program Gymnázium Rokycany Ing. Drahomíra Rancová - koordinátor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Planeta Země Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Učivo o živé přírodě v přírodopise
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Geologické vědy zkoumají neživou přírodu = základní podmínky pro život organismů, zdroj nerostných surovin Mineralogie – nauka o nerostech.
Vývoj didaktiky chemie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
Polytechnické vzdělávání v praxi
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Vyučovací metody v přírodopise
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Neživá příroda ve výuce přírodopisu

Obsah a skladba učiva Vzdělávací program Základní škola Země – naše planeta zrození planety země vznik života, vývoj organismů geologické éry, geologické vědy neživé faktory životního prostředí nerosty, horniny vnitřní a vnější geologické děje pedologie pohyby kontinentů geologická stavba České republiky suroviny, ekologické důsledky těžby srovnávání kostí a koster obratlovců terénní průzkum v okolí školy Rámcový vzdělávací program Neživá příroda Země nerosty a horniny vnější a vnitřní geologické procesy půdy vývoj zemské kůry a organismů na Zemi geologický vývoj a stavba území ČR podnebí a počasí ve vztahu k životu

Volba organizačních forem výuky Podíl činnosti žáka HODINA ZÁKLADNÍHO TYPU LABORATORNÍ PRÁCE MIMOTŘÍDNÍ ČINNOST ZÁJMOVÁ ČINNOST MIMOŠKOLNÍ FORMY VÝUKY OSTATNÍ projektové vyučování integrace výuky vycházky, terénní cvičení, exkurze zájmové kroužky, dobrovolná činnost žáků koutky živé přírody, školní pozemek práce ve specializované učebně výuka ve třídě

Hodina základního typu Hlavní cíl: žáky seznámit s novým učivem – teoretické znalosti – praktické dovednosti – aplikace nově získaných poznatků Jak ho docílit? vhodně zvolenými metodami výuky – hlavní – vedlejší – pomocné – metodické obraty UČIVO TEORETICKÉ – geologický vývoj přírody, geologické éry, půdy Jak vhodně zvolit metody? dle obsahu učiva UČIVO PRAKTICKÉ – praktické určování přírodnin (horniny, minerály, zkameněliny), vlastnosti nerostů, hornin, půd UČIVO APLIKAČNÍ – těžba nerostných surovin a její dopad na životní prostředí, využití v průmyslu

Hodina základního typu Od obsahu učiva se též odvíjí volba vhodných materiálních prostředků výuky: PŘÍRODNINY A MODELY PŘÍRODNIN Přírodniny – minerály, horniny, zkameněliny (multiplikáty, demonstrační sbírky) 3 D – modely krystalových soustav OBRAZOVÉ POMŮCKY Nástěnné obrazy, foliografy, náčrty na tabuli, diapozitivy a jiná projekce obrázků a fotografiií AUDIOVIZUÁLNÍ TECHNIKA Video, dataprojektor LITERATURA POZOR – PLATÍ OSVĚDČENÉ PRAVIDLO – MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE

Laboratorní práce Laboratorní práce DŮLEŽITÁ PRAVIDLA Bezpečnost práce zařazení do výuky – dáno časově – tématickým plánem (osnovy, ŠVP) – 4-5 LP/rok specializovaná učebna časová náročnost Hlavní cíl: demonstrace přírodnin a přírodních dějů – teoretické znalosti – praktické dovednosti – aplikace nově získaných poznatků Jak ho docílit? vhodně zvolenými metodami výuky – hlavní – vedlejší – pomocné – metodické obraty Jak vhodně zvolit metody? dle tématu laboratorních prací Hlavní metody – samostatná práce žáků skupinová výuka pozorování demonstrace analýza a syntéza, aplikace poznatků Vhodné materiální prostředky výuky laboratorní technika laboratorní náčiní chemikálie (barviva) DŮLEŽITÁ PRAVIDLA Bezpečnost práce Práce s chemickými látkami

Zájmová činnost Specifika nepovinná výuka – organizovaná jako školní činnost organizovaná jinými institucemi organizace – hodinové bloky, víkendy, denní i vícedenní exkurze Nároky na učitele organizace zájmového útvaru – délka a periodicita výuky obsahové zaměření – komplexní (přírodovědný kroužek) specifické (mikroskopické praktikum, rybářský kroužek) organizace práce – náplň a bezpečnost výuky (zvláště mimoškolní činnost) Cíle podpora zájmu žáků o přírodovědné obory smysluplné trávení volného času profesní formování osobnosti žáka

Hodnocení ve výuce funkce Co hodnotíme? Význam evaluace a autoevaluace Informační Motivační Klasifikační Evaluační a autoevaluační funkce Co hodnotíme? Teoretické znalosti – předpoklad pro zvládnutí praktických dovedností Praktické dovednosti – využití získaných poznatků v praxi Aplikace poznatků v běžném životě – řešení problémů Význam evaluace a autoevaluace Informace pro žáka – míra získaných znalostí a dovedností – (ne)vím, (ne)chápu, (ne)umím Informace pro učitele - míra získaných znalostí a dovedností - (ne)ví, (ne)chápe, (ne)umí učím (poučuji), vysvětluji (přednáším), ukazuji (popisuji)

Děkuji za pozornost.