Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

KLINICKÁ MIKROBIOLOGIE - biofilm MUDr. Pavel Čermák, CSc.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
BIOFILM Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016 Mikrobiologický ústav LF MU
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Optický kabel (fiber optic cable)
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elektromagnetická slučitelnost
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vlastnosti plynů.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Programování a simulace CNC strojů I.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Mikrobiologický ústav LF MU Brno
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Chemické vlastnosti technických materiálů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
ZÁKLADNÍ POJMY ANTIBIOTICKÉ TERAPIE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Teorie Informace, signál
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Laboratorní diagnostika
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Vlastnosti plynů.
BIOFILM.
Metody Fagocytózy   - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU   4 skupiny testů na fagocytózu:
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Geometrie řízení a uložení kol.
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava MIKROBIÁLNÍ BIOFILM – II Přednáška pro II. r. VL 20.3.2008

Vlastnosti biofilmu – opakování 1 jde o vyšší a složitější způsob mikrobiálního růstu využívá možností vzájemné spolupráce buněk umožňuje snazší přenos genů vyznačuje se účinnou homeostázou vykazuje rysy primitivního oběhového systému poskytuje vysokou ochranu před antimikrobiálními činiteli uplatňuje se v řadě prakticky důležitých situací včetně lékařsky významných stavů

Vlastnosti biofilmu – opakování 2 Shrnutí: Mikroby rostoucí v podobě biofilmu mají vlastnosti zásadně odlišné od vlastností mikrobů rostoucích ve formě planktonické exprimují jiné geny tvoří jiné produkty (extracelulární hmota  bičíky) požívají vyšší stupeň ochrany

Význam biofilmu pro mikroby – I Výhodnější prostředí pro život mikrobů možnost účinné kooperace a specializace buněk stálá vzájemná poloha buněk různých druhů v mezibuněčné hmotě a odpovídající přítomnost různých enzymů mnohem snadnější přenos genů účinná homeostáza uvnitř aerobně vzniklého biofilmu mohou být místa anaerobní primitivní oběhový systém přináší a odnáší živiny, odpadní látky i signální molekuly

Význam biofilmu pro mikroby – II Ochrana před nepříznivými vlivy v prostředí: před amébami, fágy, vysycháním, odplavením, toxickými látkami v makroorganismu: před fagocyty, odplavením, komplementem, protilátkami, antibiotiky

Rezistence biofilmu vůči toxickým látkám MIKROBY V PODOBĚ BIOFILMU JSOU VŽDY ODOLNĚJŠÍ NEŽ FORMY PLANKTONICKÉ zvýšená odolnost se týká i dezinfekčních látek a antibiotik rozdíly v citlivost činí někdy až 3 řády obecný mechanismus zvýšené rezistence není znám u každé kombinace mikrob-antimikrobiální látka může být jiný

Možné příčiny zvýšené rezistence biofilmu Zhoršený průnik toxické látky biofilmem Změněný charakter prostředí v biofilmu Změněná mikrobiální populace v biofilmu

EXTRACELULÁRNÍ MATRIX JAKO Zhoršený průnik EXTRACELULÁRNÍ MATRIX JAKO PENETRAČNÍ BARIÉRA zhoršená difuse antimikrobiální látky logické vysvětlení nelze však vždy prokázat vliv povrchového náboje zdá se důležitější např. aminoglykosidy (+) se vážou na alginát (-) P. aeruginosa

MÍSTNÍ ZMĚNY V PROSTŘEDÍ BIOFILMU MAJÍ NA PŮSOBENÍ ANTIBIOTIKA Změněné prostředí MÍSTNÍ ZMĚNY V PROSTŘEDÍ BIOFILMU spotřebování O2 v určitých oblastech zvýšení osmotického tlaku nahromadění kyselých zplodin metabolismu MAJÍ NA PŮSOBENÍ ANTIBIOTIKA přímý vliv - potlačení účinku antibiotika chinolony, aminoglykosidy nepřímý vliv - snížení růstové rychlosti beta-laktamy, glykopeptidy

Změna mikrobiální populace běžná dávka toxické látky zabije 99 % mikrobů v biofilmu zůstane subpopulace buněk k dané látce vysoce rezistentních není jasné, zda existovala od začátku, nebo zda vznikla až vlivem toxické látky tato subpopulace odpovídá za zvýšenou rezistenci biofilmu

BIOFILM SE UPLATŇUJE V PATOGENEZI Biofilm a onemocnění – 1 BIOFILM SE UPLATŇUJE V PATOGENEZI CHRONICKÝCH INFEKCÍ OBECNĚ INFEKCÍ IMPLANTOVANÝCH POMŮCEK tyto procesy probíhají pomalu bez výraznějších příznaků občas akutně exacerbují antibiotická terapie mívá efekt jen časově omezený po vysazení antibiotik infekce rekurují (i když bakterie z nich vypěstované se in vitro jeví být citlivé)

CHRONICKÉ INFEKCE PŘIROZENÝCH TĚLESNÝCH POVRCHŮ Biofilm a onemocnění – 2 CHRONICKÉ INFEKCE PŘIROZENÝCH TĚLESNÝCH POVRCHŮ zubní kaz (viridující streptokoky) periodontitis (gramnegativní ústní anaeroby) otitis media (Haemophilus influenzae) osteomyelitis (Staphylococcus aureus) záněty žlučníku a žlučových cest (enterobakterie) prostatitis (Escherichia coli) subakutní bakteriální endokarditida (viridující streptokoky) zánět plic při cystické fibróze (Pseudomonas aeruginosa)

CHRONICKÉ INFEKCE UMĚLÝCH POVRCHŮ Biofilm a onemocnění – 3 CHRONICKÉ INFEKCE UMĚLÝCH POVRCHŮ centrální venosní katétry (koagulasaneg.stafylokoky, kandidy) umělé srdeční chlopně (Staph. aureus, Staph. epidermidis) kloubní náhrady (Staphylococcus aureus, Staph. epidermidis) chirurgické stehy (Staph. aureus, Staph. epidermidis) cévní štěpy (grampozitivní koky) endotracheální kanyly (rozmanité bakterie a kvasinky) nitroděložní tělíska (Actinomyces israelii) močové katétry (E. coli a další, většinou gramnegativní tyčinky) kontaktní čočky (Pseudomonas aeruginosa, grampozitivní koky)

Problémy s biofilmem mimo medicinu Znečištění povrchů Zvýšení turbulence proudící tekutiny Zúžení průsvitu až ucpání potrubí Koroze ropovodů, nádrží paliva v letadlech Černání tekutin redukovanými kovy Izolační vrstva v tepelných výměnících Odpor lodního trupu při plavbě a mnohé další

Možnosti ovlivnění biofilmu – I PREVENTIVNÍ – PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU BIOFILMU nyní: ovlivnění povrchu biomateriálů (změna náboje) impregnace biomateriálů antimikrobiálními látkami (antibiotika, antiseptika) v budoucnu: interference se signály typu quorum-sensing inhibice tvorby mimobuněčné hmoty inhibice vzniku vysoce odolných perzistorů

Možnosti ovlivnění biofilmu – II ROZRUŠENÍ JIŽ PŘÍTOMNÉHO BIOFILMU nyní: vysoká koncentrace antimikrobiální látky – tzv. antibiotická zátka v žilním katétru kombinace antimikrobiálních látek s rozdílným mechanismem účinku rozvolnění mezibuněčné hmoty – např. enzymaticky (lyasy polysacharidů) v budoucnu: využití molekul vyvolávajících autodestrukci biofilmu

Průkaz tvorby biofilmu – 1 METODY FENOTYPOVÉ barvení biofilmu na vnitřní stěně nádobky (zkumavka, důlek na mikrodestičce) = Christensenova metoda univerzální pro většinu mikrobů charakter kolonií na agaru s kongočervení jen u stafylokoků negativní – kolonie červené, lesklé pozitivní – kolonie černé, drsné

Tvorba biofilmu na skle a na tvrzeném polystyrenu PS PS S S Inokulum: 0,5 McFarlandovy stupnice; kultivace: Sabouraudův bujon s 8 % glukosy, 48 hod, 37 °C PS = polystyren, S = sklo

Tvorba biofilmu na destičkách Kultivační povrch: mikrotitrační destička z tvrzeného polystyrenu s plochým dnem Kultivační média: SDB s 8 % glukosy Inokulace: 20 l (1 McFarland) do 200 l média Kultivační teplota: 30 °C a 37 °C Doba kultivace: 24 a 48 hod Promývání: 3 PBS Fixace: sušení přes noc/pokoj. teplota Barvení: 20 min Gram I Měření optické density dna důlku: systém analýzy obrazu Scion Image 3b Statistické vyhodnocení výsledků: mnohocestná ANOVA (p = 0,05)

Systém analýzy obrazu

Pozitivní tvorba slizu na agaru s kongočervení Černé kolonie biofilmpozitivního kmene stafylokoka

Průkaz tvorby biofilmu – 2 METODY GENOTYPOVÉ např. průkaz ica-operonu v genomu Staphylococcus epidermidis ica-operon odpovídá za tvorbu intercelulárního adhesinu přítomnost ica-operonu v genomu kmene se prokazuje pomocí PCR

Průkaz ica-operonu pomocí PCR Primer-F Primer-R ica R ica A ica D ica B ica C 124 bp – S. epidermidis 546 bp – ica-operon

Sliz a ica-operon u stafylokoků izolovaných z krve a z kůže

Klinický význam průkazu tvorby biofilmu Biofilm = znak klinické významnosti kmene Je kmen izolovaný z hemokultury klinicky relevantní? Nejde o kontaminantu? Průkaz tvorby biofilmu může přinést cenné klinické informace Jak postupovat v další léčbě? Jaká použít antibiotika na biofilm? Bude stačit běžné dávkování?

MIC, MBC a MBEC MIC = minimální inhibiční koncentrace nejnižší koncentrace antimikrobiální látky schopná zastavit růst testovaného kmene mikroba MBC = minimální baktericidní koncentrace nejnižší koncentrace antimikrobiální látky schopná vyšetřovaný kmen usmrtit MBEC = minimální biofilm eradikující koncentrace nejnižší koncentrace antimikrobiální látky schopná usmrtit kmen rostoucí v podobě biofilmu

Stanovení MBEC – I Na mikrotitračních destičkách typu U s víčkem s 96 hroty (zvaným „ježek“) Na hrotech ježka se nechá narůst biofilm vyšetřovaného kmene Narostlý biofilm se vystaví různým koncentracím antimikrobiálních látek Ovlivněný biofilm se rozruší ultrazvukem Vzniklé suspenze buněk se kultivují a pátrá se po přeživších buňkách

Stanovení MBEC – II BIOFILM VYSTAVEN VLIVU ANTIBIOTIK Detekce životaschopnosti baktérií po účinku ATB PEN OXA AMS CMP TET COT ERY CLI CIP GEN TEI VAN Biofilm narostlý na hrotech „ježka“ BIOFILM VYSTAVEN VLIVU ANTIBIOTIK ultrazvuk Shora dolů se koncentrace ATB snižuje V detekčních destičkách se přežívající mikroby prozradí zežloutnutím média Mikroby usmrceny: médium zůstane karmínové

BIOFILM V MAKROORGANISMU HRAJE I PROSPĚŠNOU ROLI Biofilm a zdraví BIOFILM V MAKROORGANISMU HRAJE I PROSPĚŠNOU ROLI naše sliznice jsou povlečeny biofilmem normální mikroflóry (zejména sliznice tlustého střeva, nosohltanu, pochvy) to jim poskytuje poměrně účinnou ochranu před uchycením patogenů - tlusté střevo: nesporulující anaeroby - nosohltan: viridující streptokoky - pochva: laktobacily

Souhrn Biofilm je přirozeným způsobem růstu mikrobů Jde o společenství mikrobů uložené ve strukturované mezibuněčné hmotě Biofilm pevně lne k pevným povrchům Jeho struktura závisí na množství živin v prostředí Je výhodnější pro mikroby po stránce metabolické i jako ochrana před nepříznivými vlivy Mikroby v biofilmu mají odlišné vlastnosti Biofilm přináší problémy v řadě oborů Zbavit se biofilmu je nesnadné

Česká literatura o biofilmu Schindler, J.: Mikrobiální biofilm. Vesmír 80, 2001, 203-206 Votava, M.: Mikrobiální biofilm a jeho význam v lékařství. Prakt. Lék. 82, 2002, 522-525

Doporučená literatura Paul de Kruif: Lovci mikrobů Paul de Kruif: Bojovníci se smrtí Alarich: Medicina v županu Axel Munthe: Kniha o životě a smrti Svatopluk Káš: Z Aeskulapovy první kapsy I nadále prosím o příklady další beletrie v souvislosti s medicínou vůbec a mikrobiologií zvlášť. Tyto příklady a případné dotazy zasílejte na adresu mvotava@med.muni.cz Děkuji, že jste mne sledovali