Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
slovo je skupina hlásek (někdy i hláska sama), která má určitý význam
Advertisements

Gramatika Vypravování
Obohacování slovní zásoby
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitalizace výuky Příjemce
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Streckerová Monika Název: VY_32_INOVACE_8AB_1_Familie Téma: 8AB_VNJ.roč.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Šrejtrová Marie Název: VY_32_INOVACE_11B_08_PRACOVNÍ ČINNOSTI Téma:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.1 sousloví Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_03-29 Ročník: Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba.
rčení, sousloví, přísloví, pranostika
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_18_Skládání a zkracování Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Všestranné jazykové rozbory
Frazeologie a její užití
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Přísloví VY_32_INOVACE_19
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ČESKÝ JAZYK 4. ROČ. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Starověk a středověk v ústní tradici
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_Inovace_6.1.1 sousloví
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_20_Ustálená slovní spojení Téma: 6A_ČJ7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 4.3.2013 v 7.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu učiva o ustálených slovních spojeních. Vysvětluje takové pojmy jako sousloví, rčení, přirovnání, ad. Obsahuje úkoly a cvičení.

Ustálená slovní spojení

Sousloví Spojení slov s ustáleným významem. Sousloví vždy trochu obměňuje význam základního podstatného jména nebo mu dává úplně nový význam. vkladní knížka * nová knížka Běžně se sousloví často nahrazuje jednoslovným výrazem (POZOR – ne vždy je tato náhrada spisovná) Např.: nákladní auto - náklaďák

Přirovnání Slohový prostředek. Srovnáváme dva jevy na základě jejich podobnosti. Přirovnání poznáme podle slůvka ,,jako“ Např.: Štíhlá jako bříza. Mazaný jako liška. Hladový jako vlk.

Rčení Často se mu také říká úsloví. Ustálené spojení slov s novým, většinou obrazným významem. Nemůžeme je brát doslova. Např.: Vzal nohy na ramena. (To jde?) Má za ušima. (Co má za ušima?) Straší mu ve věži. (V jaké věži?)

Přísloví Mravní naučení v ustálené podobě Vzniklo a udržovalo se v rámci lidové tradice Předáváno ústní lidovou slovesností Např.: Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Jak se do lesa volá, tak se z lesa. ozývá

Doplň tato přirovnání Vlasy jako ………………………… Líný jako ………………………….. Silný jako …………………………. Směje se jako …………………….. Bystrý jako ……………………….. Hloupý jako ………………………

Řešení Vlasy jako žíně. Líný jako veš. Silný jako býk. Směje se jako opice. Bystrý jako rys. Hloupý jako osel.

Co znamená, když se řekne? Sedí si na uších. Má obě ruce levé. Ještě chodil po houbách. Pozdě bycha honit. Nosí dříví do lesa. Má pro strach uděláno. Pamatuj na navrátila.

Řešení Sedí si na uších. (neposlouchá) Má obě ruce levé. (je nešikovný) Ještě chodil po houbách. (ještě před narozením) Pozdě bycha honit. (kdybych býval…) Nosí dříví do lesa. (zbytečná práce) Má pro strach uděláno. (nebojí se) Pamatuj na navrátila. (včas se vrátit)

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   Český jazyk – Učebnice pro 7. ročník Citace:  [VLADIMÍRA BIČÍKOVÁ, Zdeněk Topil a Ilustrace Arna JURAČKOVÁ]. Český jazyk: učebnice pro 7. ročník. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005. ISBN 80-731-1037-7. Anotace: DUM je určen k výkladu učiva o ustálených slovních spojeních. Vysvětluje takové pojmy jako sousloví, rčení, přirovnání, ad. Obsahuje úkoly a cvičení.