SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Advertisements

Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Základy automatického řízení 1
Projektivní techniky.
Metody výzkumu Dotazník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Interpolace funkčních závislostí
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Sémantické aspekty katalogizace VI
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Logika a metody výběru vzorku
Marketingový informační systém
Výběr výzkumného vzorku
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
V.a1 Teoretické pozadí statistické analýzy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hlasovací pravidla a alternativní mechanismy rozhodování
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
XII. Binomické rozložení
Základní statistické pojmy
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
GEN 504 METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Lineární regrese.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Předběžné tržní konzultace Úklidové služby UKB 2019
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY 13. Sociologický výzkum – jak poznat společnost 14. 5. 2007 Jaro 2006/2007

Dedukce a indukce Dedukce Teorie ↓ Hypotézy Pozorování Přijetí/zamítnutí hypotéz Indukce Pozorování ↓ Nalezení pravidelností Předběžné závěry Teorie

Schéma kvantitativního výzkumu Formulace teoretického nebo praktického sociálního problému. Formulace teoretické hypotézy. Formulace souboru pracovních hypotéz. Rozhodnutí o populaci a vzorku. Pilotáž. Rozhodnutí o technice sběru dat. Konstrukce nástrojů pro sběr dat. Předvýzkum. Sběr dat. Analýza dat. Interpretace, závěry, teoretická zobecnění. Prezentace výsledků.

Teoretické hypotézy Prvním krokem na cestě od teorie k výzkumu je formulace teoretických hypotéz. Teoretická hypotéza reprezentuje očekávání ohledně charakteru jevů, vyvozené z teorie. Teoretická hypotéza bývá rozložena do podsouboru pracovních hypotéz.

Pracovní hypotézy Pracovní hypotéza je tvrzení předpovídající existenci souvislosti mezi dvěma či více proměnnými (závislou a nezávislou). Všechny proměnné zmíněné v hypotéze musí mít validní operační definici. Operační definice vyjadřuje určitý koncept skrze popis operací, jimiž bude měřen. Soubor pracovních hypotéz musí zahrnovat nejen proměnné reprezentující zkoumané koncepty, ale i ty proměnné, které mohou významně zkreslit interpretaci testovaných vztahů.

Role pracovních hypotéz Formulace pracovních hypotéz je testem, zda je výzkum vůbec možný. Pracovní hypotézy jsou důležitým nástrojem pro optimalizaci redukce informací. Pracovní hypotézy obsahují základní informaci pro optimální rozhodnutí o technikách výzkumu. Pracovní hypotézy jsou základem pro odhad rozsahu výzkumu.

Koncepty Koncepty představují konstrukty odvozené v procesu vzájemného souhlasu z našich mentálních představ. Naše představy (conceptions) jsou souhrnem námi pozorovaných vztahů a souvislostí mezi určitými jevy či vlastnostmi. Koncepty nemají reálnou empirickou existenci, jsou „pouhými“ mentálními konstrukty → riziko reifikace. Přestože nejsou koncepty „reálnými“, mají svůj přínos v tom, že jsou užitečnými → pomáhají nám porozumět a hovořit o věcech, které reálné jsou, a činit o nich predikce.

Konceptualizace Proces, skrze nějž specifikujeme to, co máme na mysli speciálními termíny, jichž při výzkumu užíváme, se nazývá konceptualizace. Konceptualizace vede k uznání specifického významu určitého konceptu pro účely vědeckého zkoumání. Daný proces specifikace přesného významu obnáší: a) stanovení jednotlivých dimenzí konceptu b) popis indikátorů pro měření konceptu

Dimenze a indikátory Kompletní konceptualizace zahrnuje jak specifikaci dimenzí konceptu tak identifikaci jejich indikátorů. Dimenze představuje specifikovatelný aspekt konceptu. Indikátor reprezentuje ukazatel přítomnosti či nepřítomnosti konceptu (resp. jeho dimenze).

Nominální a operační definice Nominální definice je určitému termínu přidělena bez nároku na to, že reprezentuje nějakou „reálnou“ entitu. Většina nominálních definic vyjadřuje určitý konsensus nebo konvenci ohledně toho, jak má být patřičný termín užíván. Operační definice specifikuje přesně způsob, jakým bude určitý koncept měřen (tj. souhrn operací, jež musíme vykonat).

Operacionalizace Konceptualizace obnáší specifikaci abstraktních konceptů, zatímco operacionalizace je procesem rozvinutí specifických výzkumných procedur (operací), které vyústí v empirické pozorování daných abstraktních konceptů v reálném světě.

Od konceptualizace k měření ↓ Nominální definice Operační definice Měření v reálném světě

Operacionalizace konceptu: deprivace fyzická ekonomická sociální (viz vedle →) politická psychická Sociální deprivace sociální izolace množství přátel kontakt s rodinou, sousedy členství v organizacích, spolcích absence sociálně ceněných rolí profesní role rodinný stav nedostatek sociálních dovedností introverze/extroverze asertivita

Populace a vzorek Populace (základní soubor) je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné. Vzorek (výběrový soubor) je skupina jednotek, které skutečně pozorujeme. Hlavním úkolem je nalézt takový postup, aby výsledky získané na vzorku byly co nejlépe zobecnitelné na celou populaci. Struktura vzorku musí co nejpřesněji reprezentovat složení populace.

Náhodný výběr Náhodný (pravděpodobnostní) výběr je takový výběr, ve kterém má každý element populace stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán do vzorku. Náhodný vzorek reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace.

Způsoby konstrukce náhodného vzorku Prostý náhodný výběr Systematický výběr Náhodný stratifikovaný výběr Vícestupňový náhodný výběr.

Další způsoby konstrukce vzorku Kvótní výběr Účelový výběr Anketa Technika „sněhové koule“

Pilotáž a předvýzkum Pilotáž (pilotní studie) je prováděna na malé skupině vybrané z populace, kterou hodláme studovat, s cílem zjistit, zda informace, kterou požadujeme, v naší populaci vůbec existuje a zda je dosažitelná. Předvýzkum je rovněž prováděn na malém vzorku cílové populace a představuje testování nástrojů, které hodláme ve výzkumu použít.

Základní techniky sběru dat Přímé pozorování = zaměřené, dobře plánované vnímání vybraných jevů. Rozhovor = získávání informací v přímé interakci s repondentem. Dotazníkové šetření = sběr informací pomocí předtištěného formuláře. Analýza dokumentů = rozbor dokumentů, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu.

Standardizace technik Standardizované techniky používají striktně jednotné podněty a rovněž odpovědi jsou často omezeny na volbu z předem připraveného souboru kategorií. Kvantitativní výzkum je testováním hypotéz o skupinách, ne o jedincích → analýza je prováděna na kumulovaných datech o mnoha jedincích a kumulovat data lze pouze tehdy, jsou-li totožná → alespoň stimuly musí být totožné. Nestandardizované postupy mohou získat lepší informace o jednotlivci, nabízejí lepší porozumění, ale cílem kvantitativního výzkumu je testování hypotéz o sociálních skupinách.

Validita a reliabilita Validní měření je takové měření, které měří skutečně to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilní měření je takové měření, které nám při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se ovšem stav pozorovaného objektu nezměnil.

Standardizace v dotaznících Nejobvyklejším nástrojem pro standardizaci odpovědí v dotaznících jsou tzv. uzavřené otázky. Uzavřené otázky nabízejí soubor možných alternativ, ze kterých respondent vybere možnou odpověď. Kategorie použité pro uzavřené otázky musí představovat soubor vyčerpávající všechny možné alternativy odpovědí. Všechny kategorie se musí vzájemně vylučovat; nesmí být možné zařadit odpověď do více než jedné z kategorií. Předběžné zavedení širokých kategorií je rizikové → sebraná data mohou být slučována do obecnějších kategorií, ale jejich dekompozice do užších kategorií je vyloučena.

Zkreslení vyvolaná výzkumem Efekt morčete – zkoumané osoby jsou si vědomy toho, že jsou zkoumány. Výběr role – zkoumaná osoba nereaguje přirozeně, ale tak, aby se jevila v co nejlepším světle. Měření jako zdroj změny – výzkumný proces může ve zkoumaných osobách vyvolat postoje, které u nich před tím neexistovaly. Stereotyp ve volbě odpovědí – volba alternativních odpovědí je ovlivněna jinými faktory než míněním respondenta.

Základní problémy při formulaci otázek Je daná otázka opravdu nezbytná? Měří tato otázka skutečně to, co chceme měřit? Bude tato otázka srozumitelná každému členu našeho vzorku a budou jí všichni členové rozumět stejně? Je respondent vůbec schopen poskytnout žádanou informaci? Neptá se otázka na více věcí najednou? Není naše otázka sugestivní? Je výčet kategorií pro odpovědi na uzavřenou otázku úplný a vylučují se vzájemně použité kategorie? Je použití otevřené otázky opravdu nutné? Mají odpovědi všech respondentů stejnou váhu? Není daná otázka pro respondenta příliš osobní, znepokojující či nepříjemná?

Dramaturgie dotazníku Zjišťují naše otázky všechny informace nutné pro testování pracovních hypotéz? Nemohou předchozí otázky zkreslit odpovědi na následující otázky? Jsou otázky předkládány v nějakém logickém sledu? Podporuje uspořádání sledu otázek podmínky pro úspěšné a úplné dokončení dotazníku? Podporuje stavba dotazníku představu o anonymitě? Není dotazník příliš dlouhý?

Použití experimentu Skutečný experiment musí respektovat následující podmínky: Výzkumník musí kontrolovat experimentální proměnnou. Experiment musí použít alespoň jednu experimentální a jednu kontrolní skupinu. Jednotlivci musí být do těchto skupin zařazeni náhodně.

Statistická analýza dat Kvantitativní výzkum je testováním hypotéz, přičemž hypotézy reprezentují předpovědi toho, jaká by byla souvislost mezi proměnnými, kdyby dané hypotézy platily. Souvislost = přírůstek v pravděpodobnosti správného odhadu jedné proměnné, za který vděčíme naší znalosti o jiné proměnné. Existují 3 typy proměnných: nominální, ordinální (pořadové) a kardinální (intervalové). Pro každý typ proměnné lze určit tzv. střední hodnotu: modus, medián, aritmetický průměr.

Kvalitativní výzkum Kvalitativní výzkum je nenumerickým šetřením a interpretací sociální reality; jeho cílem je odkrytí významu sdělovaných informací a vytváření nových hypotéz (teorie). Nejběžnějšími technikami sběru dat v kvalitativním výzkumu jsou: zúčastněné pozorování, nestandardizovaný rozhovor a analýza osobních dokumentů. V kvalitativním výzkumu mizí hranice mezi rolí výzkumníka a rolí zkoumané osoby. Metodologie kvalitativního výzkumu není vytvářena předem, ale až v průběhu sběru dat.

Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum Omezený rozsah informace o mnoha jedincích. Silná redukce počtu proměnných a vztahů mezi nimi. Generalizace na populaci je možná. Vyžaduje silnou standardizaci → vysoká reliabilita. Silná redukce informace → nízká validita. Cílem konstrukce vzorku je reprezentovat populaci jedinců. Kvalitativní Mnoho informací o málo jedincích. Silná redukce počtu sledovaných jedinců. Generalizace na populaci je problematická. Vykazuje nízkou standardizaci → nízká reliabilita. Slabá redukce informace → vysoká validita. Cílem konstrukce vzorku je reprezentovat populaci problému a jeho relevantních dimenzí.

Doporučená literatura Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth.