Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_538_Př8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
Lesní obratlovci – savci
Systém savců 3 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Letouni (Chiroptera).
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
LETOUNI Letouni tvoří početnou skupinu velmi zvláštních savců (asi 750 druhů) Mezi letouny patří kaloni a netopýři Největší zvláštností jsou přední končetiny.
Letouni.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Řád: LETOUNI Jediní savci, kteří jsou schopni letu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Volně žijící zvířata I. – savci (srnec.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ ČLOVĚK A PŘÍRODA – ZEMĚPIS - NA II.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma:
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_06_Kostra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola, Hradec Králové
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Člověk je součástí přírody
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Přírodopis – 8.ročník Savci - letouni VY_32_INOVACE_
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Letuchy a letouni Daniela Hajná 7. E.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Transkript prezentace:

Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_32_INOVACE_01 - 04 PŘÍRODOPIS – ČLOVĚK A PŘÍRODA NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: LETOUNI Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Ročník: 8.,9. Jméno autora: Mgr. Jiřina Sommerová Vytvořeno dne: 30.08.2012

Anotace: Žák by měl porovnat vnější a vnitřní stavbu savců a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů. Žák by měl rozlišit jednotlivé skupiny savců a znát hlavní zástupce, objasnit jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. Žák by měl vědět o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat zásady bezpečného chování. Prezentace podporuje aktivitu žáka a schopnost vyhledávání dalších informací. Metodický popis: Materiál je možné použít pro prezentaci při výkladu učiva, pro procvičování a opakování učiva, ale také pro doplnění učiva při zameškané hodině. Seznámení s hlasem. Žák by měl umět pojmenovat jednotlivé živočichy a popsat zkušenost s chovem vybraných domácích živočichů. Klíčová slova: Letouni, kožovitá blána, velké ušní boltce, netopýři, vrápencovití, kaloňovití… Další materiály k výuce: - Učebnice : KROULÍKOVÁ ING. PAEDDR., Jarmila; KROULÍK ING. CSC., Josef. Přírodopis 8. Praha: Septima, 1995, ISBN 80 - 85801 - 36 - 1. - Encyklopedie

LETOUNI

LETOUNI obrázek č. 2 - končetina netopýra Dlouhé předloktí – kost ramenní, vřetenní a loketní Dlouhé prsty Mezi prsty je napjatá kožovitá blána, která umožňuje létání Obr.1 – ptakoještěr Obr.3 - pták

Obecná charakteristika Savec přizpůsobený letu Tělo je drobné, pokryté hnědošedou srstí Široká tlamička s úplným chrupem a jemnými zoubky Velké ušní boltce umožňují zaslechnout i pro člověka neslyšitelné zvuky Oči malé, téměř je nepotřebuje Hmat umístěn na létacích blánách Důležitý je i čich – velmi dobrý Zimní období přespává – jeskyně, duté stromy,půdy Den přespává zavěšený hlavou dolů Samička rodí pouze jedno až dvě mláďata a nosí je neustále s sebou.

Rozdělení letounů: Netopýři Vrápencovití Kaloňovití

Zástupci netopýrů Netopýr ušatý – žije spíše v lese

netopýr velký – žije i v okolí lidských obydlí

Netopýr velký

Netopýr rezavý - http://www. rozhlas

Netopýr severní – u nás žije pouze vyjímečně. – žije: Francie, Norsko, Severní Evropa a Asie U nás žije asi 26 druhů netopýrů

Vrápencovití – vrápenec malý Patří mezi řád Letounů celosvětově ohrožený druh kriticky ohrožený druh netopýrů ČR Dalším zástupcem je Vrápenec velký

Vrápenec malý

Kaloňovití Příbuzný netopýrům KALOŇ KOMORSKÝ KALOŇ KOMORSKÝ Příbuzný netopýrům Velmi lehcí, největší dosahují hmotnosti 1 kg Hlava se podobá liščí hlavě U několika stovek rostlin zajišťují přenos pylu Jsou býložravci a živí se sladkými plody, nektarem a pylem Žijí v Africe, Oceánii a Asii Kaloňovití

KALOŇ TRUBKONOSÝ – AUSTRÁLIE, NOVÁ QUINEA KALOŇ MALAJSKÝ zástupci

KALOŇ EGYPTSKÝ letouni afrika, asie

Význam letounů Velmi užiteční Uloví a spotřebují velké množství hmyzu a pomáhají tak udržovat rovnováhu v přírodě Přirození nepřátelé – kuny, kočky, sovy, lasice Netopýry nejvíce ohrožuje člověk, a to ničením jejich úkrytů

Opakování Pojmenuj znaky letounů. Jak je tělo letounů uzpůsobeno k létání? Čím je porostlá kůže netopýrů? Pomocí čeho se netopýr orientuje ve tmě? Kde a jak přespává netopýr zimu?

Zdroje (netopýr indio): PD-USGOV, EXACT AUTHOR UNKNOWN. wikipedia.org [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Big-eared-townsend-fledermaus.jpg (kostra netopýra):JOHN ROMANES (1892): DARWIN AND AFTER DARWIN. wikipedia.org [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homology.jpg (netopýr ušatý):MNOLF. wikipedia.org [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plecotus_auritus_01.jpg (netopýr velký):ŠAJ, Petr. birdfoto.cz [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW:http://www.birdphoto.cz/?lang=cz&sc_lang=cz&action=photo&prev_action=select&cat_id=2&subcat_id=&sort_id=395&author_id=&photo_id=4786&pg=1 (netopýr velký):URHEBER: MANUEL WERNER, GERMANY. wikipedia.org [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Myotis.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Netop%C3%BDr_velk%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Netop%C3%BDr_severn%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Vr%C3%A1penec_mal%C3%BD http://www.birdphoto.cz/?lang=cz&sc_lang=cz&action=photo&prev_action=select&cat_id=2&subcat_id=&sort_id=394&author_id=&photo_id=4787&pg=1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bristol.zoo.livfruitbat.arp.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Kalo%C5%88_malajsk%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nyctimene_robinsoni.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rousettus_aegyptiacus_Tel_Aviv_250504.jpg Ostatní obrázky KLIPART Poznámka: Použité snímky z www.birdphoto.cz jsou využity bezplatně a se souhlasem autorů.