Univerzita Karlova v Praze Česká geografická společnost Rozvoj venkova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvoj venkova Radim Perlín Kontakt: Univerzita Karlova v PrazeČeská geografická společnost Tento seminář je připraven ve spolupráci.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Obecně prospěšná společnost pro Český ráj působí v Českém ráji od roku 2003, a to na území zahrnující centrální část Českého ráje a od roku 2006 působí.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Setkání k tvorbě Integrované strategie území MAS OS Aktivios na období Letiny
. Partnerství na venkově v Libereckém kraji 2004 – 06:  Leader + (1 MAS),  Leader ČR (5 MAS) 2007 – 13:  PRV – osa IV (6 MAS)  – op. III.4.1 (2.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Možnosti financování rozvoje venkova v programovacím období Petra Blechová UFŘP 3. ročník.
Mikroregion ZÁHORAN. Dobrovolný svazek obcí mikroregionu ZÁHORAN vznik – 3. října 2001 proč vznik: společné řešení problémů nadobecního charakteru oblast.
Problematika aktualizace ÚAP - RURÚ Program jednání: Úvod Informace z porady MMR s Krajskými úřady konané dne v Praze Pozvánka na seminář Metadata.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
PROCES Udržitelný rozvoj měst a jeho financování v transformující se společnosti při nárůstu socioekonomických rizik ► Ing. Lubor Hruška, Ph.D. – prostorová.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Národní program podpory cestovního ruchu
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Přednášející: Ing. Ivana Jágriková
Projekty spolupráce MAS z PRV v programovém období
Úřad práce České republiky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Centrum společných služeb
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Sídla.
Regionální rozvojová agentura Východní Moravy 1998 – let partnerem v regionálním rozvoji Východní Moravy RNDr. Otakar Prudil.
Schůze Spolku pro obnovu venkova ČR Praha 1. dubna 2014
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Společenská odpovědnost ve školství
Inovační potenciál České republiky
SDRUŽENÍ NERATOV,o.s.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Regionální politika a regionální rozvoj
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Program obnovy venkova Jihočeského kraje v letech
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Pozemkové úpravy.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Podpora regionálních potravin v rámci výzev MAS Sdružení Růže
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Centralizované rozvojové projekty 2017
Ing. Stanislava Správková
Tento projekt je spolufinancován EU: CZ /0.0/0.0/17_047/
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Život bez střeva , Praha.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Radim Perlín Kontakt: perlin@natur.cuni.cz Univerzita Karlova v Praze Česká geografická společnost Rozvoj venkova Radim Perlín Kontakt: perlin@natur.cuni.cz Tento seminář je připraven ve spolupráci s řešiteli výzkumného úkolu VaV MMR diferenciace venkovského prostoru WD-01-07-1 a

Základní teze Existuje v Česku jeden venkov nebo Existují významné regionální rozdíly mezi venkovskými obcemi. Jaké hlavní problémy má český venkov a jak je možné tyto problémy řešit?

Nesystematičnost výzkumu/podpory pro venkov Kdo je garant rozvoje venkova? MZE – garant společné zemědělské politiky a venkov je druhým pilířem SZP MMR - garance územního rozvoje a podpory prostřednictvím SF – viz např. zadané VaV MŽP - odpovědnost za udržování krajiny - odborná skupina MV ČR - garant v oblasti veřejné správy na venkově – výzkumné studie k venkovu Potřebuje venkov sjednocení přístupů nebo je současný stav vyhovující?

Vymezení venkovské obce, venkovského prostoru Statistická definice x morfologická definice Vymezení venkovských obcí nebo sídel – nespojité jednotky Vymezení venkova – spojitý prostor Diskuze velikostního měřítka sledování NUTS III – LAU II

Vymezení podle OECD – PRV

 

Venkov - Venkovy Venkov není homogenní prostor se stejnými problémy a stejnými možnostmi řešení Rozdíly mezi jednotlivými venkovskými obcemi jsou přirozené a jsou dány celou řadou faktorů od velikosti obce až po vertikální i horizontální geografickou polohu. Různé typy území ale vyžadují i rozdílné přístupy k rozvoji tohoto území

Rozvoj venkova Jak je možné vnímat úspěšnost rozvoje? Úspěšnost pro starosty obcí – investice, růst počtu obyvatel Úspěšnost pro veřejnou správu – stabilita a legalita rozhodování Úspěšnost pro občany – zajištění služeb, vstřícná a pozitivní atmosféra v obci Udržitelný rozvoj 3 faktory udržitelného rozvoje – sociální, environmentální, ekonomické faktory rozvoje

Klíčové otázky Jak vymezit venkovský prostor, venkovskou obec? Jak definovat venkovské činnosti kromě zemědělství? Jakou formu podpory pro rozvoj venkova je vhodné použít - tvrdé investiční nástroje podpory x měkké nástroje rozvoje rurální komunity

Příklad rozvojových paradoxů Rozhodnutí vlády ČR o podpoře Podbrdských obcí – výstavba kanalizace x Rozvoj venkovské komunity prostřednictvím společenství občanů – Leader

Současné nástroje rozvoje venkova Územní plán – zák. 183/2006 Sb. - povinnost zpracovat územní plán pro každou obec Strategický plán – je strategický dokument pro venkovskou obec vhodný ? Spolupráce obcí – svazky: mikroregionální spolupráce – obtížnost definice společných skutečně podstatných rozvojových cílů

Vnější nástroje rozvoje Domácí dotační programy POV – krajský program podpory, neinvestiční aktivity (obnova, rekonstrukce, údržba do výše cca 0,5 mil Kč - obecní majetek) Investiční dotace – PRV, jednotlivé ROP (obce nad 500 obyvatel – prakticky ale větší obce), OP ŽP a další

Dotační politiky Podpora je v souladu s celostátními programy, kde jsou definovány problémy nebo předpoklady rozvoje pro celé území ČR. Podpora je směřována do velkých akcí – problém spolufinancování a problém udržitelnosti aktivity. Dotační politiky nerespektují regionální rozdíly na českém venkově.

Klíčové problémy Slabost venkovské lobby (Spolek, NS MAS) Nejasná definice rozvoje (investiční aktivita ???) Kompetice místo kooperace na venkově Velmi slabý občanský sektor Nedostatek aktivních podnikatelů Problematický vztah k centrům osídlení – venkov x město místo venkov spolu s městem Rozdrobená struktura veřejné správy ??? Složitost veřejné správy ???

Budoucnost venkovské politiky Regionální diferenciace přístupů/nástrojů Transformace společné zemědělské politiky na politiku rozvoje venkova, posílení druhého pilíře – lobby farmářů? Vyjasnění rozvoje venkova mezi CAP a SF EU (500 obyv.?) Nová definice příjemce podpory na venkově Přesun od tvrdých investičních projektů k měkkým projektům do lidských zdrojů a budování sociálních sítí – efektivita Využití globální dotace pro region – a distribuce z regionu (nikoliv z centra)

Budoucnost rozvoje českého venkova Definování role venkova Místo pro bydlení v klidnějším prostředí, v komunitě s vytvořenými sociálními vazbami, místo pro alternativní životní styly, místo pro podnikání, rekreaci, Vyšší odpovědnost za prostředí, diferencované přístupy ke krajině a k půdě, Význam lokálních nebo mikroregionálních komunit, aktivit a činností, spolupráce

Děkuji za pozornost

Vymezení venkova Tradiční statistické – obce do 2000 obyvatel Administrativně správní – obce do 3000 obyvatel viz zák 128/2000 Sb. administrativně správní kategorie město (městys) – dříve nestanoveny podmínky OECD – hustota zalidnění 150 obyv/km2 převážně venkovské regiony – více než 50 % obyvatel žije ve venkovských obcích významně venkovské regiony – ve venkovských obcích žije 15 až 50 % obyvatel, převážně městské regiony – ve venkovských obcích žije méně než 15 % obyvatel.

Morfologické znaky venkova Urbanistická struktura – rozvolněná nízkopodlažní zástavby bez parteru Architektonická struktura – rodinné domy s vyšším podílem ostatních užitných ploch – zázemí domu Sociální struktura – osobní kontakt mezi sousedy a vzájemná výpomoc Zaměstnanost – zaměstnanost v primérním sektoru ?? Životní prostředí – tradičně pevnější vztah s okolním prostředím – odpovědnost za prostředí ??? Uplatnitelnost těchto ukazatelů a jejich lokální a historická podmíněnost Městská urbanistická struktura ranně urbanizovaných obcí

Klíčové problémy vymezení venkova Oddělené venkovské místní části v rámci měst Venkovské místní části obce, které společně přesahují stanovenou hranici (2000-3000 obyv.) Vymezení venkova v zázemí měst – suburbia městský způsob života ve venkovském prostředí, rodinný dům jako byt

Velikostní struktura obcí velikostní kategorie počet obyvatel počet obcí abs. v % 0-199 205095 2,00 1662 26,56 200-499 663416 6,48 2041 32,61 500-999 893592 8,73 1280 20,45 1000-1999 903757 8,83 652 10,42 2000-2999 483150 4,72 198 3,16 3000-4999 635360 6,21 164 2,62 5000-9999 898301 8,78 130 2,08 10000-19999 965102 9,43 68 1,09 20000-49999 1220039 11,93 41 0,66 50000-99999 1232360 12,05 17 0,27 100000 + 2129888 20,82 5 0,08 celkem 10230060 100,00 6258

Jak vymezit venkov? Ukazatel OECD – hustota zalidnění podle NUTS III - celá republika kromě Prahy Podle počtu obyvatel do 2000 obyvatel, do 3000 obyvatel Podle hustoty zalidnění