Didaktika přírodopisu 1 Př. 5 – Přípravná fáze výuky – Výukové cíle

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Didaktické metody Androdidaktika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Didaktika přírodopisu 2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Vzdělávání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Didaktika přírodopisu 1 3. seminář: Roční časově tématický plán
Školní pedagogika, jaro 2012 Hana Filová, kat. prim. ped.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Školní pedagogika, jaro 2010 Hana Filová, kat. prim. ped.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 1 Př. 5 – Přípravná fáze výuky – Výukové cíle Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU

Osnova přednášek RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze Organizační formy výuky přírodopisu Metody výuky přírodopisu Prostředky výuky přírodopisu Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení.

Obsah výuky – učivo Student bude schopen…. 4. Přednáška ….vlastními slovy vysvětlit pojem „výukový cíl“ ….obhájit proč má učitel formulovat výukové cíle ….stručně shrnout zásady správného formulování výukových cílů …. vysvětlit rozdíl mezi kognitivním, afektivním a psychomotorickým výukovým cílem …..formulovat cíle vyučovací hodiny ….vymyslet příklad kognitivního, afektivního a psychomotorického výukového cíle na hodinu přírodopisu ….objasnit princip typologie výukových cílů …vysvětlit v čem spočívá Bloomova klasifikace kognitivních VC

Práce učitele je v průběhu výuky rozdělena do několika fází: Plánování a příprava výuky Realizace a řízení vyučovací jednotky Diagnostická fáze v průběhu výuky Sebevaluace

1. Plánování a příprava výuky UČIVO (A) OBSAH ROZSAH Co učit ? Proč učit ? VÝUKOVÉ CÍLE (B) FORMY VÝUKY (C) METODY VÝUKY (D) PROSTŘEDKY VÝUKY (E) Jak učit ?

B) Proč učit ? – Cíle výuky Výukový cíl = „představa o kvalitativních a kvantitativních a změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky“ (Kalhous & Obst, 2002) Výchovně vzdělávací cíl = „ zamýšlený výsledek, k němuž výuka směřuje. Vyjadřuje se ve změnách, jejichž je dosaženo v celkovém osobním vývoji žáka“ (Altmann & Horník 1985) => Co se má žák naučit

BOX 1 : Důležité pojmy Vzdělání Vzdělávání Výchova Výuka Vyučování = souhrn všech vědomostí a dovedností, které máme. Získáváme je vzděláváním, výukou a studiem. = proces osvojování znalostí, dovedností a postojů. Výsledkem tohoto procesu je vzdělání. = cílevědomé formovaní lidské osobnosti (všech 5 jejích složek) = sociální systém, ve kterém dochází k interakci mezi učitelem, žákem a učivem. = „činnost učitele“ , někdy synonymum výuky

B) Proč učit ? – Cíle výuky Cíl obecný: všestranně rozvinutá osobnost=> složky: rozumová, duševní, tělesná, estetická a etická Cíl normativní (RVP): pomoci žákům utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání Cíl zvláštní: „přírodověda, přírodopis a biologie poskytnou ucelený systém vybraných poznatků z různých oborů biologie“ (Altmann a Horník, 1985) Cíl specifický ….pro výuku přírodovědy, přírodopisu a biologie Cíl etapový …pro 6.ročník Cíl dílčí ….pro tématický celek Cíl konkrétní ….pro vyučovací jednotku

Taxonomie výukových cílů Klasifikujeme je podle 3 základních složek učiva (výjimka DOVEDNOSTI) => 3 skupiny VC Kognitivní výukové cíle (syn.: intelektuální, vzdělávací, informativní) Afektivní výukové cíle (syn.: postojové, hodnotové, emocionální, výchovné) Psychomotorické výukové cíle (syn. : výcvikové, operační, činnostní)

Kognitivní výukové cíle (syn Kognitivní výukové cíle (syn. = poznávací, intelektuální, vzdělávací, informativní) = to, co si mají zapamatovat, vybavit, odvodit, určit význam, zařadit do nových souvislostí - náročnější na myšlenkové operace (analýza, syntéza, hodnocení apod.) => vymezují znalosti, vědomosti, intelektuální dovednosti, schopnosti a návyky které si má žák osvojit

Kognitivní výukové cíle ZNALOST VĚDOMOST DOVEDNOST SCHOPNOST NÁVYK = osvojení si faktů, pojmů a zákonitostí (to, co si zapamatují) = osvojená, zapamatovaná a pochopená fakta a vztahy mezi nimi (pamatují si to a chápou v souvislostech) = cvikem získaný předpoklad k úspěšnému vykonávání určité činnosti (opakováním si to zautomatizují) = psychická vlastnost člověka, která je podmínkou úspěšného vykonávání nějaké činnosti (obecnější předpoklad než dovednost) = opakováním získaný sklon k vykonávání určité činnosti (př. hygienické návyky)

Afektivní výukové cíle (syn Afektivní výukové cíle (syn. = postojové, hodnotové, emocionální, výchovné) = jak se mají projevovat - závisí na kognitivních VC, ale významově je převyšují => budování zájmů, postojů, hodnot a přesvědčení

Afektivní výukové cíle ZÁJMY POSTOJE HODNOTY PŘESVĚDČENÍ = specifické poznávací zaměření na předměty a jevy (to, co mě zajímá – baví mě se tomu věnovat) = vztah (pozice) zaujímaná k různým jevům = „odraz významu skutečnosti pro člověka“ (jakou to má pro mě cenu) = postoj, který je uplatněn v oblasti rozumové (co je pro mě normou)

Psychomotorické výukové cíle (syn. = výcvikové, operační, činnostní) jaké psychomotorické dovednosti by měli žáci získat - smyslové učení od bezděčných pohybů až k těm složitým zdokonalují se opakováním (na ZŠ hlavně v TV, HV, PČ apod.) př. práce s mikroskopem práce s lupou, nebo jinými přístroji a pomůckami = > dovednosti psychomotorické (senzomotorické)

Existují také odlišné typologie VVC podle Altmanna a Horníka (1985), také Maslowski (1990) Kognitivní (poznávací) – znalosti, vědomosti, dovednosti, schopnosti, návyky a pochopení Cíle v oblasti přesvědčení (někdy též axiologické) – zájmy, postoje, přesvědčení Cíle v oblasti jednání - chování a volní jednání

Formulace výukových cílů ? Proč formulovat VC? Vím co chci, mohou zvolit jak a dosáhnout účelu (rozsah učiva uspořádání učiva, metody, organizační formy apod.) Kontrolovatelnost je předpokladem hodnocení výuky Autoregulace výuky za strany žáka (když zná konkrétní cíl, tak ví co se po něm chce a zda toho dosáhl)

Jak formulovat VC? Komplexně Konzistentně (soudržně) Kontrolovatelně 4. Přiměřeně

2. Konzistentnost (soudržnost) VC 1. Komplexnost VC – všechny tři typy VC (ne vždy jde) Kognitivní – co a jak se má žák naučit (jaký typ úloh bude muset umět vyřešit – viz hladiny VC podle Blooma) Afektivní – jak může učivo ovlivnit hodnoty a postoje žáků Psychmotorické – jaké psychomotorické dovednosti má žák získat (rozvíjet apod.) – př. Pracovat s mikroskopem, zvládnout techniku biologické kresby, zhotovit nativní/trvalý preparát, zhotovit příčný řez atd. 2. Konzistentnost (soudržnost) VC – z hlediska vnitřních vazeb mezi cíli (podřízenost nižších cílů vyšším, závislost vyšších cílů na dosažení nižších)

3. Kontrolovatelnost VC – jasně formulovat co má žák v které etapě učení umět (zvládnout) – nejjednodušší u kognitivních a psychomotorických cílů (fixace afektivních cílů je dlouhodobou záležitostí – obtížně kontrolovatelné) - formulace požadovaného výkonu žáka př. dokáže nakreslit schéma stavby rostlinné buňky odvodí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou… - případně podmínky ( za jak dlouho žák odpoví, zda pracuje samostatně, s učebnicí, klíčem apod.) - norma výkonu – vztah k určenému specifickému cíli (kolik úloh z celkového počtu je schopen vyřešit, kolik chyb může udělat – měření, překlad

4. Přiměřenost VC tak, aby by byly splnitelné pro většinu žáků – formulovat VC přiměřeně věků, jednotlivci (mentální úroveň, afektivní a psychomotorická úroveň žáka) =>diferenciace VC - náročnější VC pro nadanější žáky

Nejčastější chyby při formulaci VC Cíle = téma hodiny př. Stavba rostlinné buňky Dýchací soustava- nemoci Cíl vyjadřuje učitelovu činnost př. naučit žáky pracovat s mikroskopem Příliš obecně formulovaný VC (chybí podmínky, kvalita, kritéria žákova výkonu) př. poznat ptáky, kteří přezimují u nás

Taxonomie výukových cílů Kognitivní výukové cíle - Bloomova taxonomie – viz seminář - Niemierkova taxonomie Afektivní výukové cíle - Kratwohlova taxonomie Psychomotorické výukové cíle - Daveova taxonomie

1. Bloomova taxonomie kognitivních VC Autor: Benjamin Bloom (v díle Taxonomy of Education Objectives),1956 Podrobně rozpracováno např. v Pasch, M. et al.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. zapamatování (znalost) 2. porozumění 3. aplikace 4. analýza 5. syntéza 6. hodnotící posouzení (hodnocení) - Viz seminář

2. Kratwohlova taxonomie afektivních VC základem je postupné zvnitřňování (internalizaci) hodnot 5 kategorií (každá z nich má subkategorie) 1. přijímání (vnímavost) – žák je schopen vnímat a přijmout podnět 2. reagování – žák je aktivnější a více zainteresován 3. oceňování hodnoty – žák chápe vnitřní hodnotu (užitečnost) 4. integrování hodnot (organizace) –integrace hodnot do soustavy 5. integrace hodnot v charakteru – hodnoty zaujmou pevné místo v řebříčku hodnot žáka

2. Daveova taxonomie psychomotorických VC 5 kroku, které vedou k automatizaci psychomotorické činnosti Imitace (nápodoba) – žák vědomě napodobuje psychomotorickou činnost Manipulace (praktická cvičení) – žák je schopen podle návodu vykonávat psychomotorickou činnost 3. Zpřesňování – žák provádí psychomotorickou činnost přesněji a účinněji 4. Koordinace – žák koordinuje svoje pohybové činnosti v logickém sledu 5. Automatizace – automatizace činnosti – maximální výkon při minimu energie

„Měli byste pravidelně hodnotit pokrok žáků“ Zdroj: Kyriacou (2004)

Použité obrázky http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg Literatura: ALTMANN, Antonín & HORNÍK, František: Vyučovací kapitoly z didaktiky biologie. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto: Školní didaktika. 1. Vyd, Praha: Portál, 2002, 448 s. KYRIACOU, Chris: Klíčové dovednosti učitele. 1. Vyd, Praha: Portál, 1998, 155 s.