Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE_ D.9.A.10__fasismus_v_italii 23.11.2012 Ročník: devátý Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A SPOLEČNOST Předmět:DĚJEPIS Název: FAŠISMUS V ITÁLII Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA FAŠISMUS V ITÁLII
ANOTACE Dějepis 9.ročník Práce s textem Zkvalitňování čtenářské gramotnosti Osvojení nové látky samostatnou prací Orientace ve slovníku cizích slov
ÚKOL Následující výrazy správně doplňte do vět; význam některých pojmů vyhledejte ve slovníku cizích slov; použijte učebnici Pojmy a letopočty: konstituční monarchie, 1937, nespokojenost obyvatelstva, 1936, Benito Mussolini, 1935, ministerský předseda, kolonie, Duce, fašistická strana Před 2.sv.válkou byla Itálie 1__________. Ve 30.létech rostla 2_______________. Toho využil 3 ______________. Přinutil císaře, aby ho jmenoval 4_______________. Mussolini si nechal říkat 5_________ (vůdce). Zlikvidoval demokratický systém, existovala pouze 6_______________. Itálie potřebovala 7__________. Roku 8_______ válkou získala Etiopii. V roce 9_____ uzavřela spojeneckou smlouvu s Německem Osa Berlín – Řím. Roku 10 _____ Itálie vystoupila ze Společnosti národů.
ŘEŠENÍ Konstituční monarchie Nespokojenost obyvatelstva Benito Mussolini Ministerským předsedou Duce Fašistická strana Kolonie 1935 1936 1937
ÚKOL Snímek pochází z Etiopie. Najděte tuto zemi na mapě Afriky. Co o této zemi víte z hodin zeměpisu? Jaký užitek z ní měla Itálie? Jeden z vás vyhledá informace na PC.
ŘEŠENÍ Na území tohoto jinak chudého státu se nacházejí některé důležité nerostné suroviny – sůl, zlato, platina, železná ruda, drahé kameny, uhlí… Itálie se z nich dlouho netěšila; v roce 1941 bylo území osvobozeno britskou armádou
METODICKÝ NÁVOD Materiál použijeme jako formu samostatného zpracování a osvojení nové látky Pokud zbyde čas, předvedou žáci prezentace o Mussolinim zadané v předchozí hodině Pomůcky: mapa Afriky, slovník cizích slov, 1 PC, pracovní list Klíčová slova: viz snímek 4 Inovace: samostatné zpracování nové látky, práce s internetem, prezentace vytvořené žáky
POUŽITÉ ZDROJE Sn.č. 5:, Stevie Mann, commons.wikimedia [2012–11–23]. Dostupné na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ILRI,_Stevie_Mann_-_Ploughing_with_cattle_in_southwestern_Ethiopia.jpg>