Chemické značky, vzorce a zákony

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
„Svět se skládá z atomů“
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Čistírna odpadních vod
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Názvosloví oxidů VY_32_INOVACE_29_583
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Směry v poválečné architektuře
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Chemické značky, vzorce a zákony STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické značky, vzorce a zákony VY_32_INOVACE_29_582 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 29 Anotace Sestavování chemických vzorců a aplikace chemických zákonů v praxi Klíčová slova Atom ,molekula, molární hmotnost, zákon o zachování hmoty Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 36-47-M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1

CHEMICKÉ ZNAČKY, VZORCE A ZÁKONY STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje CHEMICKÉ ZNAČKY, VZORCE A ZÁKONY 2

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Atom a molekula Atom je z chemického pohledu nejmenší částice hmoty, kterou již nelze chemickou reakcí rozdělit na menší částice. Molekula je složena z atomů různých prvků a lze ji proto chemickou cestou rozdělit na menší a jednodušší částice. 3

Chemické značky C, Ca, Co Cu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické značky Značky (symboly) prvků se skládají z počátečního velkého písmena latinského (mezinárodního) názvu prvku a případně dalšího malého písmena, kterým se odlišují prvky začínající stejnými písmeny. C, Ca, Co Cu 4

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické vzorce Souhrnné (sumární) chemické vzorce vyjadřují složení chemických látek. Koeficienty u vzorců udávají počet částic (atomů nebo molekul) v dané soustavě. Indexy pak definují počet atomů v dané látce. 2 NH3 koeficient symbol dusíku symbol vodíku index 5

Relativní atomová hmotnost STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Relativní atomová hmotnost Relativní atomová hmotnost Ar je dána poměrem hmotnosti m konkrétního prvku k 1/12 hmotnosti atomu uhlíku mc. 12 6C (6 protonů + 6 neutronů). Ar (1H) = 1,0079 Ar(12C) = 12,011 Zjednodušeně řečeno udává, kolikrát je atom prvku těžší než atom vodíku. 6

Relativní molekulová hmotnost STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Relativní molekulová hmotnost Relativní molekulová (molární) hmotnost Mr, je dána součtem relativních atomových hmotností (Ar ) všech atomů prvků, z nichž se molekula skládá, včetně použití všech případných násobících indexů. Mr H2SO4 = 2.1,0079 + 32,06 + 4.15,9994 = 98,0734 7

1 mol = základní jednotka látkového množství STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1 mol = základní jednotka látkového množství V chemii, stejně jako v běžném životě, porovnáváme látky podle jejich hmotnosti nebo objemu, případně podle počtu částic v nich přítomných. 1 mol jakékoliv látky obsahuje 6,023.1023 částic (iontů, atomů, molekul). 1mol jakékoliv plynné látky za standardních podmínek (0°C a tlaku 101,325 kPa) zaujímá objem 22,4 litru Vm = 22,4 l. 8

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zjednodušený vztah 1 molu vodíku (H2) k molární hmotnosti, molárnímu objemu a počtu částic je: Obsahuje 26,023.10 23 molekul 1 mol H2 Má hmotnost 2,0158 g Zaujímá objem 22,4l 9

Zákon množných poměrů hmotnostních STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické zákony Zákon množných poměrů hmotnostních (stálých poměrů slučovacích) A. Lovoisier + J. Richter Tvoří-li dva prvky spolu několik různých sloučenin, jsou hmotnostní množství jednoho prvku, připadající na stejná hmotnostní množství druhého prvku k sobě v poměru malých celých čísel. CO CO2 N2O NO N2O3 N2O5 1:1 1:2 2:1 1:1 2:3 2:5 1 : 2 1 : 1 : 3 : 5 10

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemické zákony Zákon o zachování hmotnosti (definovali nezávisle na sobě M.V.Lomonosov a A.L.Lavoisier). Součet hmotností látek do reakce vstupujících se rovná součtu hmotností látek reakcí vznikajících. Cu + S = CuS 63,5 + 32,1 = 95,6 11

Chemická rovnice Je to symbolický zápis průběhu chemické reakce. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chemická rovnice Je to symbolický zápis průběhu chemické reakce. Na levé straně rovnice se zapisují vzorce výchozích látek (reaktantů, surovin), na pravé straně rovnice pak vzorce nově vznikajících látek (produktů). Fe + S = FeS 12

Znaménko = znamená průběh chemické reakce zleva doprava. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zápis chemické reakce Znaménko = znamená průběh chemické reakce zleva doprava. Lze je nahradit šipkou. Vratná reakce, vzhledem k jejímu průběhu je označována 13

Kontrolní otázky 1, Jaký je rozdíl mezi atomem a molekulou? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Jaký je rozdíl mezi atomem a molekulou? 2, Co představuje sumární vzorec chemické látky? 3, Jaký je rozdíl mezi koeficientem a indexem u vzorce chemické látky? 4, Co udává relativní atomová hmotnost? 5, Co představuje relativní molekulová hmotnost? 6, Jak zní Zákon množných poměrů hmotnostních? 7, Co vyjadřuje Zákon o zachování hmotnosti? 8, Co vyjadřuje chemická rovnice? 14

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Eisner Werner, Fladt Rüdiger, Gietz Paul, Justus Axel, Laitenberger Klaus, Schierle Werner, Chemie pro střední školy 1a, Nakladatelsví Ernst Klett Schulbuchverlag, GmbH Stuttgart 1986, Scientia s.r.o pedagogické nakladatelství Praha, 1996, ISBN 80-7183-043-7 15